308 пъти "Ура!" за GT 08.07 | 09:11
Наточената версия на компактния хечбек съчетава идеално семейна кола и спортни характеристики
Да караш спортен автомобил? Безценно. Едва ли има фен на колите, който да не си мечтае поне 3 пъти на ден да седи зад волана на някоя бегачка. Дори и да може да си позволи първоначалната инвестиция, веднага идват въпросите с разхода на гориво, дали ще е достатъчно комфортен за семекството и т.н. Е, сложната задачка вече си има решение. И то е равно на 308. И като всяко уравнение, си има и буквички. В случая обаче не са неизвестни. Даже напротив – любими на много автофенове – GT. Та да си дойдем на думата. Дами и господа, представяме ви Peugeot 308 GT.
След като решиха да променят концепцията си и да спрат да увеличават последната цифричка на моделите си с всяко следващо поколение, французите от Peugeot решиха и да заложат на изцяло нови платформи за колите си. Стратегията явно се оказа успешна, защото скоро след това първият представител на "лъвчетата”, стъпил върху новата модулна платформа EMP 2, започна да печели фенове и дивиденти. Става въпрос за новото Peugeot 308, което няма нищо общо с предишното поколение 308, появило се на пазара през 2007 г. Много бързо след появата си колата си спечели престижния приз "Кола на годината в Европа 2014”.
След като вече пътят пред модела беше открит, Peugeot решиха да пуснат и по-наточена версия на колата, която хем да си остане компактен семеен хечбек, хем да предлага на шофьора по-динамични и емоционални изживявания. И ето, на бял свят се появи 308 GT. Отвън колата не се различава много от стандартната версия. Ако човек се вгледа обаче, ще види, че при много елементи има леки изменения. Всички те вкупом подсказват, че това не е обикновена кола. И въпреки че модификациите са запазили силно елегантната визия на 308, те все пак подсказват, че тази версия крие приятни спортни изненади. Още от далеч се забелязват големите 18-инчови джанти, допълнителната лайсна на праговете между тях, различните брони и въздухозаборници и най-вече двойните хромирани накрайници на ауспусите отзад. И естествено стилизираното GT на задния капак и предните калници. Всичко това наистина придава на 308 GT леко по-агресивен външен вид, който да не остане незабелязан.
Интериорът на колата също е претърпял доста промени спрямо стандартната версия, макар и повечето от тях да са налични в най-високото ниво на оборудване на 308 без GT отзад. В купето човек веднага забелязва червените шевове по седалките, волана, таблото, тапицерията на вратите, подлакътника и т.н. Педалите са алуминиеви, топката на скоростния лост също, в долната част на волана пак откриваме този ефект, а също и емблема GT. Иначе като цяло интериорът, особено около шофьора, е стандартният за 308 i-Cockpit с по-малкия волан, изнесеното над него арматурно табло, заменените от 9.7-инчовия дисплей бутони по централната конзола и т.н. Трябва да отбележа, че освен много удобни, седалките на 308 GT разполагат и с екстрите подгряване и масажиране. Друго нещо, което веднага прави впечатление, е прозрачният покрив, който е затъмнен, за да не ви пече Слънцето, но е оборудван и с щора. Тя се прибира докрай назад и до известна степен можете да се почувствате като в кабрио. Ако пък не искате Слънцето да ви свети, я пускате обратно с натискането на бутон.
Запалваме двигателя и даваме газ. Усеща се, че не сме в обикновена кола, но пък не сме и в нещо супер спортно. За по-динамични усещания намираме любимия ми бутон SPORT, който е зад скоростния лост, точно до този за запалване. Да, Peugeot 308 е с безключов достъп и палене. Ако натиснем спортния бутон, веднага получаваме повече мощ от двигателя, по-спортно поведение на колата, а паралелно таблото се оцветява в червено. За още по-силни усещания на дисплея между скоростомера и оборотомера се появяват данни за използваната в момента мощност на агрегата, въртящия момент и налягането в турбината и др. Ето в този момент вече имаме мечтаният семеен автомобил, който същевременно е и спортен.
С натискането на газта вече се чувства мощността, която в случая е 205 к.с. Напълно достатъчни, за да създадат динамичното спортно усещане, за което почти всеки си мечтае. Отделно имаме и характерният за бегачките ревящ звук от изпускателната система. Е, в случая той се произвежда от аудиоуредбата на автомобила, но и това не е лошо. Все пак по-добре, вместо да пускаме алармите на колите на съседите, докато вечер паркираме. Вероятно някои с изненада ще установят, че под капака на 308 GT не се крие 2-литров мотор, а такъв с обем 1600 кубика, съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия и Start&Stop система. Благодарение на настройките и турбината обаче липсата на 400 кубика няма да се усети. Доказателството е в ускорението, което от 0 до 100 км/ч се случва за 7.5 секунди, което на практика създава доста приятно усещане.
Освена да ускорява отлично, колата има и много добро пътно поведение. Това се постига чрез променените спрямо стандартния модел окачване, кормилна уредба, а също и спирачки. Нещо, което също много ми хареса при теста е, че воланът е доста директен. Като цяло автомобилът се държи стабилно по пътя, както и в завоите. Усеща се обаче, че окачването не е супер твърдо, както при повечето спортни версии на компактните хечбек модели. В случая обаче е ясно, че не говорим за суперспортна кола, а за съчетание между такава и семейна. И предвид последното, вероятно е по-добре, че инженерите на Peugeot не са решили да ни раздрусат здравата. За феновете на точно този тип возия пък скоро на бял свят ще се появи и най-спортният 308 GТi, който вече едва ли ще може да се класира за семейна кола.
Доста приятно ме изненада и разходът на гориво. След като прекарах зад волана на този автомобил два дни и изминах над 500 км по абсолютно всякакви пътища – градски улици, магистрали, извънградски пътища, планински и т.н., консумацията му беше по 7.5 литра за всеки 100 км. И трябва да отбележа, че огромна част от пробега ми беше с активиран спортен режим (обяснимо защо). Консумацията щеще да е по-малко, ако не бях хванал огромните задръствания по ремонтиращата се в онзи момент магистрала "Тракия” и не се бях придвижил между Пловдив и София за 4 часа и половина, поне 2 от които се движех по схемата тръгни-мини 2 метра-спри.
Лично според мен този разход на бензин е отличен спрямо това, което дава колата. Особено, ако го сравня с личния ми автомобил. Който е от същия клас с двигател със същия обем, но с два пъти по-малка мощност. А харчи точно толкова в смесен цикъл. Иначе по каталог комбинираният разход на гориво на 308 GT е 5.6 литра на 100 км. Който вероятно е постижим, но едва ли някой би тръгнал да кара икономично точно такава кола.
Освен да дава спортни емоции, когато шофьорът пожелае, това Peugeot му предоставя и цял куп екстри, системи за сигурност и асистенти, характерни за "по-кротките” коли. Някои от тях са стандартни, а други са опция. В крайна сметка обаче, ако клиентът държи на повече иновации, може да получи спортно-семеен автомобил освен със стандартните за много съвременни коли ABS, ESP, темпомат, предупреждание за автомобил в мъртвата зона и със система за автоматично спиране при потенциален сблъсък, предупреждение за такъв, асистент за успоредно и перпендикулярно автоматично паркиране, автоматично повикване на спешния телефон 112 и т.н. С всички екстри у нас Peugeot 308 GT струва 62 111 лв. с ДДС. Стартовата цена на модела пък е 53 690 лв. с налога.
Водещи
-
Главчев поиска мандат от парламента да подпише 10-годишно споразумение с Украйна
Реакциите от партиите
18.12 | 17:59
-
Малко над 4600 пенсионери получават пенсия, ограничена до "тавана" от 3400 лева
Средният действителен размер на пенсията им е малко под 4048 лева и те биха я получавали, ако...
18.12 | 17:20
-
От Лапландия до Ямбол със Су-25
В навечерието на коледните празници авиобаза "Безмер" край Ямбол се превърна в сцена на...
18.12 | 17:00
-
Покрай текстовете за Правилника на парламента, депутатите си гласуваха и стабилна зимна ваканция
Народните представители решиха да почиват от 23 декември до 10 януари включително.
18.12 | 16:20
Най-четени
-
Асен Василев коментира бюджета на служебното правителство за 2025 г.
Василев обвини служебния премиер Димитър Главчев, че негов подпис от 22 ноември е ощетил...
18.12 | 14:40
-
Лидерът на ДПС - Ново начало заяви категорична позиция в кулоарите на парламента
"Няма да участвам в такова правителство. Аз с крадци, пудели и контрабандисти няма да участвам...
18.12 | 10:40
-
Парламентът запазва структурата си от предишния мандат, отхвърляйки предложения за промени
По време на дебатите бяха отхвърлени няколко предложения за промени в структурата на комисиите.
18.12 | 15:00