508 дизайнерски урока от новия Peugeot 508 (СНИМКИ) 29.10 | 15:55

С уникалната си функция Night vision колата „вижда“ хора и животни в тъмницата от 250 метра

От Кристиан Костурков

Той вече е тук! Новият Peugeot 508 вече официално е и в България, само няколко месеца след световната си премиера, която се състоя по-рано тази година на автосалона в Женева. След като преди 8 години французите решиха да атакуват D-сегмента и пуснаха на пазара първото поколение на модела, сега то се заменя от новата генерация. Която обаче няма нищо общо с предшественика си, още на пръв поглед изглежда като изцяло нов автомобил (не като следващо поколение), а всъщност точно това е била и идеята на Peugeot, още когато тръгват да разработват модела. Резултатът – един изключително дързък и привличащ вниманието дизайн и неповторима визия, която се запомня. Явно още от чертожната дъска и скиците на художниците идеята е била да се получи именно такъв продукт – който да не прилича на нищо познато и да не наподобява дори и на йота предишната версия (освен с размерите, разбира се).

2107162От който и ъгъл да се погледне за първи път новият Peugeot 508, той наистина е много различен от всичко, което виждаме на съвременния автомобилен пазар. Да, естествено има общи дизайнерски решения и с малко на брой други автомобили, но в никакъв случай не може да се каже, че е копирал нещо от тях. Така например 508-ицата не е първото 4-врато купе, на каквото прилича, погледнато отстрани. Обаче всъщност не е 4-врато купе, не е и седан, какъвто беше предшественикът му. А е фастбек или лифтбек, тъй като капакът на багажника му не е като на класически седан (какъвто беше и при предишния 508), а всъщност вече е врата ведно със задния прозорец (като хечбек), но когато е затворена, никой не може да види това. И в крайна сметка новият Peugeot 508 се оказа 5-врато купе. Между другото с това решение товаренето на багаж отзад е станало и значително по-лесно благодарение на огромният отвор. И още нещо практично към това – щората на багажника всъщност е закрепена за капака и така не е необходимо човек сам да я отмества назад ръчно или с бутон, както е при повечето подобни коли. Самият багажник пък е с обем от 478 литра и може да нарасне до 1537 при сгънато задни седалки.

Друго нещо, което прави силно впечатление отстрани е колко ниско всъщност е новото Peugeot 508. Височината му е свалена спрямо предходното поколение и то вече е едва 1.40 м. Благодарение на което колата изглежда не само по-спортна и обтекаема, но и много по-стилна и елегантно-агресивна. В задната част пък покривът много плавно прелива към споменатия вече капак на багажника, което засилва допълнително впечатленията за елегантност. Големите джанти, чийто размери започват от 16 цола при базовата версия, но в по-високите нива на оборудване са 17 или 18-инчови, придават още по-спортен дух на купето.

2107105Още по-впечатляващи обаче са предницата и задницата. В предната част на автомобила не откриваме нищо общо нито с предишната 508-ца, нито с който и да било актуален модел на Peugeot. Единствено изключение прави, може би, радиаторната решетка с нейните шахматни мотиви, които вече видяхме при някои от последните фейслифтови модели на французите, но тук те са по-силно изразени. Доста тесните фарове, които идват като естествено продължение на решетката в двете посоки, пък придават още по-страстен и агресивен вид. Но нещата не приключват до тук. Дневните светлини, които вече са много тънки и вертикално разположени, започват от фаровете и продължават почти до най-долната част на бронята, като така ограждат почти изцяло предницата, преливайки във въздухозаборника отдолу. Естествено всичко вече е LED още в базовата версия, което освен за стил и лукс, допринася и за по-добра видимост както от страна на водача, така и от околните.

Силно отличителните белези по предницата на новият Peugeot 508 не приключват до тук. Впечатление прави почти хоризонталният преден капак, силно изразеният лъв на емблемата в средата на решетката, но най-вече цифричките 508 в най-предната част на капака. Според самите французи идеята те да бъдат поставени там идва от легендарните преди десетилетия модели 504 и 504 Coupe, при които именно там също имаше емблема с номера на модела.

2107099Не по-малко внимание привлича и задницата на новата 508-ца. Там откриваме познатия от няколко години в дизайна на моделите на Peugeot задни светлини под формата на по 3 успоредно разположени вертикални или леко наклонени линии, чиято цел е да наподобяват ноктите на лъва. При най-новият флагман на французите обаче всяка една от тези "драскотини" е със собствен и уникален дизайн. Нещо повече, те вече светят и през деня (макар и с различна яркост), а най-изненадващото и ефектното е, че човек ги вижда различно в зависимост от това от кой ъгъл ги гледа – дали отстрани или централно. В Peugeot наричат това "кинематографичен ефект". Въпросните задни светлини пък са разположени под капаци, които изглеждат като едно цяло с черната блестяща хоризонтална лента и така тя изглежда все едно е разпъната "от мигач до мигач". Надолу под нея вратата на багажника е в цвета на купето, горната част на бронята също, но най-отдолу тя отново е във въпросния лъскаво черен цвят като декоративната лента. Което отново прави задницата на 508 разпознаваема на мига.

Но нека да влезем и вътре в купето, за да разберем какво ново ни чака там. Още с отварянето на вратата първото нещо, което прави впечатление, е в самата нея. Като при истинско купе, прозорците нямат рамки. Което важи не само за предните, но и за задните врати. Вътре пък виждаме характерният вече от години в моделите на марката Peugeot i-Cockpit. Освен, че е от второто поколение, в новият 508 той е допълнително доработен и адаптиран, за да бъде както все толкова впечатляващ като дизайн и функционалност (лично мнение), така и да отива на премиум внушението на французите за най-новия им флагман.

2107100Интересен момент е, че в новата 508-ца арматурното табло вече е дигитализирано дори и в базовата версия. Даже табло е доста грубо казано – говорим си за 12.3-инчов дисплей с висока резолюция, който показва освен оборотомер, скоростомер, нивомер на горивото, температура на двигателя и всичко останал очаквани неща, още посоката на движение при активирана навигация, основни данни за колата, какво звучи по музикалната уредба, може да визуализира определени менюта по отношение на настройките на различни неща по автомобила и още много други. Най-хубавото е, че водачът сам може да избере как точно да изглежда дигиталното арматурно табло, благодарение на 6-те опции за персонализация. Те са доста различни и вероятно обхващат почти всички стилове, които харесват на съвременните шофьори. Тук трябва да се отбележи и основното предимство на Peugeot i-Cockpit – дисплеят-арматурно табло е разположен в най-високата точка над волана, на линията на очите на водача и най-вече на тази на погледа му над пътя, така че не е необходимо той да отмества поглед, за да получи необходимата му в конкретен момент информация. А паралелно това става и чрез един много приятен за окото интерфейс.

Част от i-Cockpit е и централният дисплей (8-инчов в базовата версия и 10-инчов в по-високите нива на оборудване). От него традиционно се командват абсолютно всички функции на информационно-развлекателната система плюс настройките на автомобила. Характерното специално при новата 508-ца са 7-те клавиша под него, наподобяващи пиано, които дават бърз достъп до основните функции и менюта - радио, климатик, навигация, настройки на автомобила, телефон, мобилни приложения и i-Cockpit Amplify.

Последното е абсолютна новост и представлява възможност за избор между две подлежащи на пълна персонализация интериорни среди ("BOOST" и "RELAX"). Те подобряват зрението, чрез настройка на интензитета на осветлението и цвета на екрана, както и слуха, чрез настройки на музикалната среда. Не на последно място подобряват и осезанието и комфорта на водача и пътниците, чрез програмите за многоточков масаж на седалката.

В същото време функцията i-Cockpit Amplify въздейства върху динамиката на автомобила чрез селектора Drive Mode, чрез който се избира режимът на шофиране. Опциите са 4 – Eкологичен, Спортен, Комфортен и Стандартен. Смяната им влияе и върху настройките на амортисьорите при колите, оборудвани с електронно окачване.

2107165Цялостното вътрешно оформление на купето на новия Peugeot 508 може да се каже, че запазва линията на i-Cockpit-а изглежда футуристично, линиите са смело разчупени, но не прекалено, така че да не дразнят по-взискателните към класическия изглед на автомобилния интериор потребители. Това важи за оформлението на вътрешната страна на вратите, дизайна на седалките и т.н. Паралелно с това има и много място за дребни предмети и багаж – сумарно жабките и нишите достигат до 32 литра обем, което си е доста впечатляващо, дори и за голяма кола като тази. Шумоизолацията пък е на още по-високо ниво, като за целта в новия модел дебелината на стъклата е увеличена с 1 мм спрямо предишното поколение на автомобила.

Впрочем, по отношение на седалките, трябва да се отбележи, че в тях вече има и нещо германско. Креслата в новата 508-ца са сертифицирани от германския институт, специализиран в здравето на гърбовете на хората (не мога да си спомня точно как беше истинското му наименование), известен като AGR. Та въпросните AGR-седалки са създадени така, че да щадят максимално натоварването на гърбовете на шофьора и пътниците, така че те да не усещат умора от дълги пътувания. А могат да имат и 5 програми за масаж на гърба. Между другото същите седалки има и в последното поколение на Opel Insignia, с който автомобил Peugeot 508 се явява пряк конкурент, макар и двете марки вече да са в една и съща група след сделката между PSA и General Motors за продажбата на германския автомобилопроизводител на френския.

С "германското" в новото поколение на Peugeot 508 обаче не свършваме до тук. И си говорим за нещо, дошло на мястото на френското – возията. Тенденцията започна още с първото поколение на 508. Тогава, за много хора дори изненадващо, французите замениха известната мека френска возия с по-твърдата, която пък е характерна за германското автомобилостроене. Не си представяйте обаче нещо изключително твърдо, като при спортен автомобил, а по-скоро стегната возия, която да даде усещането за възможно най-стабилно поведение на пътя. Всъщност, за да омекотят малко твърдостта, инженерите на Peugeot са решили да премахнат абсолютно всяка една директна връзка метал-метал между ходовата част и купето. Така се получава хем по-стегната возия и стабилност, хем не чак толкова "дървена".

2107163Естествено пътното поведение на колата се променя в зависимост от избрания режим. При спортния то е по-твърдо, при комфортния – по-меко. Това се постига и благодарение на новите елементи по ходовата част. Променливите амортисьори са поставени в специално обособени гнезда, задната ос е "закачена" на многораменно окачване, калибриран електрически сервоусилвател на волана, като всичко това е адаптирано за всеки един от вгражданите двигатели поотделно.

За подобрената здравина на купето е използвана специална нова технология за заваряване, която дава по-голяма здравина, но и твърдост и издръжливост на съединените елементи на каросерията. Самото тегло на автомобила пък е свалено средно с около 70 кг спрямо предишното Peugeot 508, което дава допълнително предимство на новия модел по отношение на пъргавината и икономията на гориво.

И като заговорихме за разход, време е да споменем и двигателите, с които се предлага новото Peugeot 508. Всичките са със Stop&Start система. Бензиновите варианти са два, всеки с обем от 1600 кубика. Това са PureTech 180 и PureTech 225 съответно с мощност от 180 и 225 к.с. Вторият обаче се предлага само за версиите GT. Заедно със спортния режим на електронното окачване това предложение предоставя мощност и бързи реакции, достойни за емблемата GT. И при двата двигателя скоростната кутия е 8-степенен автоматик EAT8.

2107193Всъщност изборът на ръчна предавателна кутия в новата 508-ца е доста ограничен. Такава (с 6 скорости) се предлага единствено при най-слабия дизелов – 1500-кубиковият BlueHDI с мощност от 130 к.с. И за него обаче има опция за 8-степенния автоматик. Предлагат се и още два 2-литрови дизела, чиято мощност е 160 и 180 к.с. При тях отново комбинацията е единствено с 8-степенната автоматична кутия.

В зависимост от двигателя ускорението от 0 до 100 км/ч., което постига новото Peugeot 508, се движи между 7.3 и 10 секунди. Разликата не е особено голяма, но най-слабият дизел, лично според мен, не е много подходящ за шофьори, които не са особено спокойни, тъй като 10 секунди не е много впечатляващо ускорение. Но все пак е прилично, ако не държите по най-бързия възможен начин да изпреварите влачещия се камион по баира.

По отношение на екологичността, естествено всички мотори отговарят на стандарта Евро 6.

Peugeot 508 е напълно в крак с новите технологии по отношение на безопасността и комфорта. При съвременния начин на живот едва ли има кола, която би била адекватна с по-малко от две USB-та. Е, в 508 има цели 4 и то още при второто ниво на оборудване. Заедно с тях има и два 12-волтови изхода, като единият е в багажника. За хората, които държат много на качественото озвучаване, трябва да споменем, че то е разработено и осигурено от небезизвестната компания Focal, което е гаранция, че няма да има разочаровани.

Peugeot 508 предлага широка гама от системи и асистенти за водача от най-ново поколение. Най-впечатляващата от тях обаче е Night vision. Едната от камерите на колата е инфрачервена и засича всякакви живи обекти (хора, животни, птици), които в тъмното не се виждат особено добре или даже никак и могат да изненадат неприятно шофьора в последния момент, което пък да доведе до рискова ситуация. Благодарение на Night vision обаче това няма да се случи. На разстояние до 250 метра пред колата тя засича живи същества дори и да са извън пътното платно. Тогава те се появяват на дисплея, заместващ арматурното табло в зелен, жълт или червен цвят (в зависимост колко са близо), така че водачът да ги види дори и това да е невъзможно с просто око. Ако пък случайно нещо изскочи пред автомобила, той дори сам може да набие спирачките, ако е го е направил шофьорът.

Peugeot 508 може да се похвали още и с адаптивен автопилот с функция Stop & Go (само за версиите с автоматична скоростна кутия, които както казахме са всички без една), асистент за позициониране в лентата (свързан с адаптивния автопилот), активна спирачка за безопасност от най-ново поколение (която засича пешеходци и колоездачи през деня и през нощта при скорост до 140 км/ч), предупреждение за спазване на дистанция, асистент за придържане в лентата, предупреждение за бдителността на водача, автоматично превключване на дълги и къси светлини, система за разпознаване на пътните знаци за ограниченията за скорост и препоръки, система за разширено разпознаване на пътните знаци ("Stop", "Забранено влизането" и др.), система за активно следене на мъртвата зона, безжично зареждане на телефони и др.

Друго силно впечатляващо, освен Night vision, e системата Visiopark 2 за 360-градусов изглед около колата, която е в помощ при маневриране в тесни пространства (не само при паркиране). Паралелно има и системата за автоматично паркиране от най-ново поколение Full Park Assist с функция Flank guard за защита на фланговете. Уникалното при нея е, че не само върти волана, за да се паркира колата правилно и без проблеми, но и сама си подава газ и натиска спирачката. А работи и не само при паркиране, а и при излизане от паркомястото.

2107098А колко струва новото Peugeot 508? При дизеловите версии базовата с 1.5 Blue HDI със 130 к.с. и механична предавателна кутия BVM6 цената е 52 590 лв. с ДДС за най-ниското ниво на оборудване Active. За същия двигател, но с 8-степенен автоматик тя вече започва от 56 357 лв. 160-коньовият дизел се продава от 58 530 лв., а този със 180 коня – от 62 587 лв, но при него няма ниво Active, a версиите започват направо от второто Allure. С него е и най-скъпият вариант – ниво на оборудване GT, който струва 77 006 лв.

При бензиновите варианти базовият със 180 к.с. се продава от 58 965 лв. за ниво Active и продължава нагоре. А при по-мощния с 225 к.с. цената е 77 773 лв., но там нивото на оборудване е най-високото – GT. Цените за всички версии могат и да нараснат, ако колата бъде поръчана с допълнителни екстри.

Водещи

Най-четени