EcoSport го може навсякъде 30.06 | 13:34

Компактният кросоувър на Ford се държи като нормална кола на асфалта, но изобщо не се плаши и от малко офроуд

От Кристиан Костурков

През последните години малките градски кросоувъри стават все по-популярни. От настъпването на кризата, когато продажбите на нови автомобили се сгромолясаха почти в цял свят, производителите непрекъснато търсят нови варианти да задоволят по-добре желанията на клиентите. Именно този тип автомобили станаха един от хитовете в следкризисния период, затова и почти не остана марка, която да не предлага свой представител в класа. Направиха го и Ford, пускайки на пазара своето виждане за компактен кросоувър – EcoSport. Макар и с малко закъснение, моделът дойде и в Европа. И то чак второто поколение, тъй като първото се произвеждаше само за американския пазар. Но пък от няколко години стратегията на марката, наречена One Ford, работи в посока моделите й да са предназначени за целия свят, а не само за определен континент или пазар.

Така на бял свят се появи EcoSport II, който смело хвърли ръкавицата на конкурентите в класа, завоювали вече определени позиции. Стратегически погледнато колата притежава доста характеристики да пробие на пазара и да остави трайна следа. Най-малкото е, че за направата на EcoSport за база е взета Fiesta. Което само по себе си е достатъчно добро начало, предвид многото плюсове, които донесе този модел на марката. През последните години градският модел като че ли е абониран за титлата "Най-продавана малка кола в Европа”. Което пък е достатъчно доказателство за качествата на автомобила. В същото време обаче EcoSport не само е една по-висока Fiesta с по-голям просвет, а е претърпял доста промени, за да се превърне в кросувър и паралелно с това удобна и функционална кола за ежедневието. Автомобилът притежава и доста други качества, които да му помогнат да спечели фенове и клиенти.

На пръв поглед EcoSport наистина създава впечатлението, че е една повдигната Fiesta. Но както се случва в много отношения в живота, разликата е в детайлите. А те наистина са доста. Най-малкото има много по-агресивен дизайн, макар всички последни поколения на моделите на марката да го притежават. Тук обаче той е доста по-сериозно застъпен. И в някои отношения дори колата изглежда по-агресивно и от SUV-от Kuga. От една страна това чувство се появява заради самата стойка на автомобила и големият просвет от 19 см, какъвто не се среща често при конкурентните модели. Раздутите калници и защитните лайсни, обхванали от всички страни долната част на купето, също допринасят за това усещане. Като напомнят и че EcoSport би могъл да ви закара и на места, които не са виждали асфалт. Така например пикникът в планината или риболовът на язовира изглеждат доста по-близки. Но пък в същото време линиите на екстериорния дизайн са направени така, че EcoSport да изглежда стилен и атрактивен автомобил. В по-оборудваните версии колата идва и с релси на покрива, на които може да бъде закрепена багажна кутия, велосипеди, ски и др.

Когато човек седне зад волана, веднага му прави впечатление, че седи доста по-високо и вижда много по-добре какво се случва наоколо. Това не се дължи само на по-високо разположеното купе, но и на височината на седалката. На практика в EcoSport водачът не се чувства много по-различно от този в някой по-голям SUV. Вътре отново откриваме следите от последните поколения на моделите на Ford, както и най-вече на Fiesta. Воланът, централната конзола, инфоразвлекателната система, бутоните за управление на климатичната инсталация, всичко това вече ни е познато. Но пък е разположено малко по-различно заради спецификите на кросовъра. Основните линии на интериорния дизайн също са с една идея по-агресивни, вероятно, за да създадат същото чувство, което се усеща и при поглеждане на колата отвън.

1738459

Самото купе пък е доста функционално. Заради по-високото и по-изправено разположение на седалките, шофьорът и пътниците имат малко повече обем, което освен функционалност, създава и допълнително чувство на комфорт. Това важи и за задните седалки, чиито пейки определено са малко по-големи спрямо конкурентите. Така дори и отзад могат да се возят възрастни хора. Естествено няма да се чувстват като в автомобил от по-голям сегмент, но за този определено ще им бъде добре. Ако шофьорът и пътникът отпред не са с много дълги крака и не изпитват необходимост седалките им да са изтеглени силно назад, то за коленете на пътниците на задните седалки със сигурност ще остане едно разстояние от около 20 см, за да не си удрят коленете в предните облегалки. Мястото за главите също е достатъчно, както заради по-високия таван, така и заради геометрията на самите седалки.

1738463

По отношение на обемите и функционалността EcoSport има още едно много сериозно предимство. От Ford са решили вратата на багажника да не се отваря както при повечето коли от този тип нагоре, а настрани. Което много хора намират за наистина удобно. Тези около мен, които успяха да се запознаят с EcoSport по време на теста, също изказват доброто си мнение за това решение. Плюсовете на багажника обаче далеч не свършват с това. От вътрешната страна на задната врата дизайнерите са решили да направят голяма вдлъбнатина, която допълнително увеличава обема за товарене. Ако случайно някой куфар стърчи малко, когато всичко е натоварено, именно тази вдлъбнатина ще поеме допълнителния обем и вратата ще се затвори, вместо да трябва да се натискат и да мачкат чантите или каквото друго има в багажника. Освен това гърбът на задните облегалки е снабден и с 3 куки, на които могат да се окачат торби или чанти, ако няма възможност да се закрепят, така че да не се събира съдържанието им по целия багажник след края на пътуването. Иначе реалният обем на товарното отделение на EcoSport варира от 310 до 375 литра, в зависимост от положението на задните облегалки. Ако те бъдат свалени пък пространството за товарене нараства до 1238 литра.

1738460

Местенца за багаж могат да се намерят и вътре в купето. Освен стандартната жабка и джобове във вратите, които между другото изобщо не са малки, отпред, място за дребни предмети има и в подлакътника. Освен това под предните седалки са налице малки чекмедженца, в които спокойно могат да се поставят разни предмети. Би се побрал дори таблет или малък лаптоп. На тавана пък има специална жабчица, където шофьорът може да си остави слънчевите или диоптричните очила.

Новият EcoSport прави много добро впечатление и с пътното си поведение. Когато е на асфалт, той се държи изцяло като обикновена лека кола, а не като кросоувър и то доста висок за класа си. Това прави особено голямо впечатление при пътища с повече завои, например в планината. Наистина бях доста приятно изненадан как колата изобщо не се накланя както очаквах предвид височината на купето и големия просвет. Но това си има и обяснение. Все пак EcoSport е направен на базата на Fiesta, а самата тя е известна с много доброто си и стабилно пътно поведение. Това се постига и благодарение на допълнително сваленият надолу център на тежестта. В случая след трансформацията EcoSport не е загубил това качество и на практика при шофиране човек няма нужда да се съобразява с това, че кара доста висок автомобил.

Именно поради последния факт колата е изключително подходяща и за извън пътя. Черните пътища и дори липсата на такива изобщо няма да бъде проблем. Така човек спокойно би могъл да стигне до отдалечена вила, хижа или просто полянка за пикник, до които пътят е мираж. Естествено говорим за нормални терени с неголяма денивелация. Ако става въпрос за екстремен офроуд, естествено EcoSport със сигурност няма да е нашата кола. Най-малкото защото изобщо не е предназначена за подобни терени, а и разчита единствено на задвижването на предните колела. Но при всякакви други по-леки условия вероятно няма да срещнете проблем и да достигнете желаната точка. Затова, ако имате навика често да ходите на риба, на излет и т.н., EcoSport определено е една от най-добрите алтернативи, която няма да се "изплаши” от малко липса на асфалт. Така освен за ежедневните нужди от придвижване, колата може да ви бъде партньор и за купона в природата през уикенда.

1738458

За задвижването си новият EcoSport разчита на 2 бензинови и 1 дизелов двигател. Последният е 1.5-литровият TDCi с мощност от 95 к.с. Първата опция при бензиновите е неколкократният носител на титлата "Двигател на годината” 1.0 EcoBoost с турбо в добре познатия му вариант със 125 к.с., както и в новия със 140 к.с. Втората е 1.5-литровият атмосферен Duratec, който развива мощност от 110 к.с. Именно с такъв бе оборудван изпробваният от мен автомобил. Смятам, че това е оптималният вариант за колата. Особено за хора, които ще предпочетат автоматична скоростна кутия, защото само той се предлага с такава. Естествено за Ford тя е PowerShift. Тази комбинация е и малко по-подходяща, ако колата ще се шофира предимно в градски условия. От една страна самото наличие на автоматик предоставя доста повече свобода и облекчение в засиления трафик. А от друга – градският разход на EcoSport с автоматична трансмисия е малко по-нисък от варианта с ръчни скорости. Според каталога вариант за всеки 100 км ще бъдат изразходвани около 200 мл повече гориво спрямо версия с ръчни скорости. На извънградско обаче разходът е изравнен.

Иначе мога да кажа, че въпросният 1.5 Duratec се справя добре със задвижването на 1387-килограмовото купе на EcoSport. След няколкостотин километра не усетих колата да се мъчи нито по баири, нито извън асфалтовите пътища. Самият мотор, както и скоростната кутия, са настроени така, че да са усъвършенствани за по-добър въртящ момент при ниска скорост и по-добра управляемост на автомобила. Именно поради тази причина EcoSport не страда от липса на възможности и извън асфалтираните пътища. В същото време при нормални условия за шофиране колата дава и добър разход на гориво. При мен средният в крайна сметка достигна нивото от 7 литра на 100 км при данни по каталог от 6.3 литра. Трябва да се има предвид обаче, че при тестовото шофиране си позволих да изкарам колата и извън пътя, където все пак консумацията на гориво се увеличава. А и заводските изчисления на разхода се правят при идеални пътни условия, каквито рядко са налични в българската реалност по пътищата. Но пък при нормално каране едва ли ще е кой знае колко трудно консумацията да се доведе и до близки нива на тези в каталога.

EcoSport идва и с доста екстри и асистенти за шофьора и то още в базовата версия. Такива са например инфоразвлекателната система SYNC, която се разбира много добре със смартфони, мултифункционалният кожен волан, автоматичният климатик, системата за аварийно спиране, регулируеми задни седалки, бордкомпютър, автоматично включване на аварийните светлини и отключване на вратите при инцидент, система за потегляне по наклон (налична само при версиите с автоматична скоростна кутия) и др. При по-горните нива на оборудване има също и бутон за стартиране и гасене на двигателя, безключов достъп до купето и багажника, навигация, полукожена тапицерия на седалките и др.

У нас цените на EcoSport започват от 32 900 лв. с ДДС при бензиновите версии, оборудвани с 1.5-литровият Diratec. За автоматичната скоростна кутия PowerShift се доплащат 2 600 лв., но с това идват и още няколко стандартни екстри. При вариантите с 1.0 EcoBoost цените започват от 34 800 лв. с данъка, а при дизеловите - от 33 200 лв. с налога. Всеки EcoSport се продава и с 5-годишна гаранция без ограничение в пробега.

Водещи

Най-четени