Fiesta, нажежена до червено 29.12 | 10:11

Малкият Ford вече има специални спортни версии с фабричен тунинг и 140 к.с.

От Кристиан Костурков

Последните десетина години бяха доста динамични за автомобилния свят и бизнес. Преди кризата като че ли всичко вървеше по вода и се развиваше в правилната посока. Но 2008 г. се превърна в повратна точка за почти всичко в света на автомобилите. Продажбите се сринаха главоломно, а не беше ясно и колко дълго ще продължат икономическите катаклизми. При тези обстоятелства редица мегакомпании бяха изправени на ръба на фалита, а какво остава за по-малките. Естествено при липсата на стабилни финанси у клиентите, дори и тези, които все пак възнамеряваха да купуват нови автомобили, масово се ориентираха към по-малките класове. Именно те станаха и най-търсените по време на кризата, че и след като нещата горе-долу се стабилизираха. Така по-компактните коли и днес са едни от най-търсени на автопазара. От една страна, повечето дами предпочитат именно този тип заради по-малките размери и лесното им паркиране. От друга обаче и повече господа започнаха да се насочват към тези возила както заради по-голямото удобство в града, така и заради по-ниските разходи за гориво. Естествено сред клиентите има и по-спортни натури, които предпочитат всичко това, но и с повече кончета под предния капак. Една перфектна комбинация между всичко изброено по-горе са новите модификации на Ford Fiesta, носещи имената Black Edition и Red Edition.

Да, тези варианти определено имат всичко – готини и модерни са, имат фабричен визуален тунинг и съответно по-агресивна визия, не остават незабелязани на пътя, а в същото време притежават по-спортно окачване, спортни настройки на волана и скоростната кутия и мощен, но в същото време икономичен двигател. Именно с Fiesta Red/Black Edition в гамата на Ford дебютира последната версия на многократния носител на титлата "Двигател на годината” 1.0 EcoBoost. Досега шофьорите и автомобилните фенове го познаваха с двете му версии със 100 и със 125 к.с. Сега обаче от 1-литровият бензинов агрегат вече са "изпомпани” цели 140 к.с. Така в крайна сметка всеки настоящ и бъдещ собственик на Fiesta Red/Black Edition ще може спокойно да се гордее, че притежава кола с двигател, чиято литрова мощност изпреварва емблематични суперавтомобили като Bugatti Veyron и Ferrari 458 Speciale.

1618174

Какво се оказва обаче, че имаме в крайна сметка при Red/Black Edition? Компактен градски автомобил последно поколение със забележим и агресивен външен вид, мощен двигател, спортни настройки, който на всичкото отгоре и харчи малко. Какво повече да иска човек, стига да не му трябва кола, в която да превозва 5-членното си семейство. Още през 2013 г., когато излезе фейслифтът на последното поколение Fiesta, първите впечатления от визията й бяха, че тя е станала доста по-агресивна. Това личеше най-вече отпред, където преместената по-нагоре и със силно изменена форма огромна трапецовидна решетка, както и новият капак, придаваха доста "по-напомпан" вид на колата спрямо първоначалния вариант на това поколение. Всички линии, както и силуетът на автомобила, който разглеждаме сега, са още по-силно изразени и подчертани с новия оптичен пакет. Това се получава до голяма степен заради двуцветния екстериор на колата.

В случая имах възможността да се запозная за няколко дни отблизо с вариантът Red Edintion. Както става ясно от името на модификацията, отвън преобладава червеният цвят, който от Ford са нарекли Race Red. Той обаче почти навсякъде идеално контрастира с черните елементи, боядисани в т.нар. цвят Panther Black. Такива са покривът, страничните огледала, 16-цоловите лети джанти (предлагат се и 17-цолови). По-тунингованата визия на Red Edition се допълва още и от предни и задни спортни брони, странични прагове и по-голям заден спойлер, точно при който черният цвят от покрива прелива отново в червения, преобладаващ по купето.

1618175

Комбинацията между двата цвята продължава и в интериора. Седалките, естествено, също са по-спортни и комбинират в себе си черно и червено. За шевовете по тапицерията отново е използван червеният конец. Същото важи и за волана, скоростния лост, ръчната спирачка, дори и за стелките. Като изключим седалките, червените шевове са и основната разлика спрямо стандартния интериор на Fiesta. Тук обаче имаме още и лъскава черна централна конзола и дръжки на вратите. По-агресивният характер на тази кола се допълва още и от алуминиевите спортни педали.

Иначе купето, въпреки че е на автомобил от малкия клас, е доста комфортно и удобно дори за по-едри мъже. Това важи както за местата на шофьора и пътника, така и за задните седалки, въпреки че там пространството е малко по-малко поради тривратото купе. Колата си има много добра стерео уредба, която разполага със CD, USB и AUX входове, Bluetooth за "свободни ръце" и синхронизация между смартфон и емблематичната за последните поколения Ford инфоразвлекателна система SYNC, при която има опции и за гласово командване. В подлакътника пък ще намерите огромна за класа жабка. Fiesta Red Edition (както и Black Edition) идва още и с мултифункционален волан, от който може да се командва аудиосистемата, както и основните функции на телефона, когато той е свързан.

1618180

След като вече се запознахме визуално с новата спортна Fiesta отвън и отвътре, е време да видим с какво още може да ни зарадва тя. При запалването на двигателя, който вече споменахме, че е 1.0 EcoBoost със 140 к.с., звукът не подсказва, че сме седнали зад волана на спортна кола. Даже напротив, моторът е толкова тих, колкото и по-маломощните му братя и на практика при работа на място е доста трудно да го чуеш. При натискане на газта характерният звук на 3-цилиндровите бензинови мотори вече е налице, но отново не е особено осезаем. Ускорението обаче вече е далеч по-различно и надъхващо. И преди, когато съм изпробвал новата Fiesta с 1-литров EcoBoost, но с мощност от 100 к.с., бях доста приятно впечатлен от пъргавината на автомобила. При 40% повече конски сили обаче нещата наистина вече стават доста спортни и приятни за любителите на по-динамичното шофиране.

Освен на старта, Fiesta Red Edition е доста еластична и при нужда от моментно ускорение по време на движение, например при изпреварване. Това се дължи както на по-динамичния мотор (който се отличава от по-слабите версии с по-мощния турбокомпресор, променливите фази на газоразпределението, както и с по-голямото налягане на впръскване на бензина), така и на специалните настройки на предавателните числа на скоростната кутия, които, естествено, са доста по-различни от стандартния модел.Един толкова динамичен автомобил не може да не разполага и със спортно окачване.  В допълнение към новите амортисьори и настройките на пружините, шасито е с по-стегната задна ос и променени настройки на електрическото сервоуправление, осигурявайки по-високо съпротивление за повече обратна връзка от волана, който е и по-директен от стандартните версии на Fiesta.

Благодарение на всичко изброено по-горе Red Edition дава много по-голямо удоволствие от шофирането. По-сериозно настъпване на газта се превръща наистина в едно изключително спортно изживяване, независимо дали става въпрос за "ластик” на светофара или за агресивно каране по планински участъци. Автомобилът се държи много стабилно и сякаш те надъхва още повече да се насладиш на спортното усещане и адреналина от скоростта и по-бързото ускорение, което в този случай от 0 до 100 км/ч става за 9 секунди (при 11.2 сек. за версията със 100 к.с.). И докато с базовата версия на мотора Fiesta може да развие до 180 км/ч, при спортната вече се достигат 201.

1618176

EcoBoost винаги е бил отличник при консумацията на гориво. Така е и при тази по-спортна версия на двигателя, която отговаря на еконормата Euro 6 с изхвърлянето на 104 грама въглероден диоксид на километър. Въпреки 140-те си коня, този вариант на мотора е точно толкова икономичен, колкото и по-слабите. По каталог средният смесен разход е 4.5 литра на 100 км (колкото и на версията със 100 к.с.). Аз не успях да ги постигна, но и не съм се стремил това. Все пак бях зад волана на спортен автомобил, който винаги предизвиква газта да се натиска повече. Така в крайна сметка постигнах среден разход от 6 на 100, но си признавам, че доста понастъпвах колата, а имах и пътници. Иначе, съдейки по експериментите, които съм си правил преди с 1-литорвия EcoBoost на различни модели (Fiesta, Focus, B-Max), разхoдът по каталог е постижим. За това, особено в града, много помага и Start-Stop системата, с която е оборудван двигателя, благодарение на която по светофарите и задръстванията не се гори излишен бензин.

Естествено по-спортните версии на Fiesta струват и по-скъпо от стандартния модел. Но това никак не е нелогично, тъй като срещу по-голямата сума се получава кола с по-мощен мотор, спортно окачване и скоростна кутия, повече екстри, по-богато оборудване и т.н. Така у нас цената на Fiesta Red Edition, както и на Black Edition, е 31 500 лв. с ДДС. Двете модификации се предлагат само във версия на купето с 3 врати. Освен това до скоро 1.0 EcoBoost със 140 к.с. се предлагаше само в тези два варианта на Fiesta. От няколко месеца насам обаче клиентите могат да поръчват тази най-мощна версия на двигателя и за 5-вратото купе. Опцията е възможна само за двете най-високи нива на оборудване на модела – Sport и Titanium. Доплащането спрямо 3-вратата версия обаче е само 600 лв. Всички модификации на Fiesta, независимо от двигателя или нивото на оборудване, се продават и с 5-годишна гаранция, за която няма ограничения в пробега. 

Водещи