Meganè - диванè 09.12 | 12:49
Благодарение на модификацията GT, компактният хечбек на Renault може да се превърне и в динамичен спортист
Българинът обича спортните коли. Даже повече от множество от останалите нации на планетата. Достатъчно е човек да погледне какво се случва по улиците и ще види как приблизително всеки втори натиска газта, дори и на коли, чиито характеристики са доста далеч от характеристиките на моделите, позволяващи спортното шофиране да бъде безопасно. От което става ясно, че вероятно най-добрият модел кола за повечето българи е хибрид между нормален автомобил и спортен звяр. Който, в зависимост от настроението на "задкормилното устройство", хем да бъде кола за ежедневието, хем по-спортна модификация за моментите с бушуващ адреналин. Сега ще ви представим един от добрите такива варианти на пазара. Това е Renault Megane GT.
Четвъртото поколение на компактният семеен хечбек на французите вече около година се забелязва по родните пътища и определено грабва с дизайна си. Той е много стилен, ултрамодерно изглеждащ, леко агресивен и със силно отличаващи се елементи. Повечето от които са част от нововъведенията в екстериора на последните модели на Renault. Като например уникалните фарове и С-образни дневни LED светлини, огромната емблема на марката на предницата, задните LED светлини с неповторима форма, които първоначално влязоха в употреба при Talisman, а след това ги придобиха и други модели, в частност и Megane.
При версията GT естествено дизайнерите на французите са се погрижили спортните характеристики на колата да личат не само от буквичките G и T, които могат да се намерят на задния капак и под предната емблема (както и в долната част на волана) и надписът Renaul Sport, разположен върху декоративната лайсна в задната част на предните калници и отново на вратата на багажника. Megane GT е лесно разпознаваем и благодарение на по-агресивната си визия от стандартния модел, постигната чрез видоизменена предна броня с решетки тип пчелна пита, въздухозаборници за охлаждане на спирачните дискове на предните колела, "гледащите" леко злобно 3D LED фарове. Отзад, освен вече споменатите надписи GT и Renault Sport, спортният дух на колата ясно си личи от отново видоизменената броня с имитиращия алуминий дифузьор, в който са вградени двата ромбовидни накрайника на ауспуховата система. В добавка тестваният от мен Megane GT е в стахотен син цвят.
Откриваме го и вътре в купето, макар и в друг нюанс. Например в долната част на 3-лъчевия спортен волан като "подложка" на надписа GT, шевовете по кожата на кормилото също са сини, както и тези по спортните седалки. Синя е и лайсната над жабката, където отново намираме заветното Renault Sport, на лайсните на вратите, по ръбовете на седалките, по скоростния лост. Като цяло това са и основните елементи в интериора, които отличават спортния от обикновения вариант на колата.
Иначе в купето откриваме и почти пълна цифровизация - в крак с последните тенденции. В централната конзола е разположен огромен вертикален 8.7-инчов сензорен екран, чрез който работи системата R-Link 2. През него и менютата шофьорът буквално може да пренастрои и персонализира половината кола и то без преувеличение. Или пък да си "поръча" огромна част от модерните й възможности. Изключително приятно решение по отношение на индивидуализацията е и възможността смяна на режимите на светлинно оформление на купето, което включва арматурното табло, дисплея на централната конзола и светещите лайсни във вратите. Шофьорът може да избира между цели 5 варианта – зелено, червено, синьо лилаво и жълто. Така всеки може да направи своя Megane възможно най-приятен за собствените си очи. Или пък за тези на половинката, за която цветът винаги е от особено значение. При версията GT обаче имаме и спортни алуминиеви педали, както и едно "вълшебно" буточне R.S. Drive, което намираме на централната конзола. Именно от него се активират с едно докосване още по-спортните характеристики на този Megane GT. При това положение фоновата светлина навсякъде става червена. Но от настройките, за които вече споменахме, може да се промени в предпочитания от водача цвят.
Големите разлики със стандартните модификации естествено са в пътното поведение. А то е много-много добро и надъхващо. Особено след активирането на спортния режим. При него настройките на волана, педала на газта, двигателя и трансмисията се променят, за да стане наистина шофирането на Megane GT доста по-енергично и задоволяващо спортния дух на шофьора. Естествено най-голям кеф е този режим да се използва на път с множество последователни завои, при които започваш да се чувстваш като на асфалтово рали. Изключително голяма помощ при това положение оказва системата 4CONTROL, която е новост за Megane и взаимствана от баткото Talisman, при който бе въведена за първи път. Благодарение на нея имаме автомобил не с 2, а с 4 завиващи колела. Което при спортно шофиране е изключително полезно, защото дава възможност завоите да се взимат по-лесно и бързо с висока скорост.
Принципът на действие на 4CONTROL е при скорост под 80 км/ч задните колелета да се завъртат в обратната на предните посока. А при над този праг – в идентичната. Така получаваме доста по-стабилно поведение на автомобила в завой, по-малкото му накланяне и евентуално поднасяне при изключени стабилизиращи системи. Резултатът – още по-бързо взимане на завоя и съответно още по-голямо удоволствие от динамично шофиране. Системата работи и без да е активиран спортният режим на колата. Тогава обаче прагът пада на 60 км/ч. Трябва да отбележим също, че модификацията GT е единствената при този модел, за която се предлага 4CONTROL. Поне засега.
Спортно-семейно-ежедневвната модификаци на новия Megane се различава от останалите версии и с очакването си. Върху което са работили изцяло специалистите от Renault Sport. Естествено заради него колата вози малко по-твърдо. Но не прекалено, тъй като идеята на французите не е била да направят 100-процентов суперспортен автомобил, а по-скоро такъв, който да позволява и по-стандартна употреба.
Супердинамичното поведение на Megane GT не може да мине обаче и без подходящ двигател. Колата е оборудвана с 1.6-литровият бензинов Tce с 205 к.с. И 280 Нм въртящ момент. Който към момента се явява най-мощният агрегат, с който се предлага моделната гама на Megane. При стандартните настройки двигателят си е пъргав, но наистина след натискането на споменатия вече бутон R.S. Drive нещата стават още по-сериозни. Колата става по-пъргава и кефът от управлението й – още по-голям. Единственото нещо, което на мен лично ми липсваше, беше звукът. При Megane GT наистина липсва онзи ръмжащ саунд, който сме свикнали да чуваме от спортните автомобили. Въпреки това обаче липсата му се преживява лесно, след като понастъпиш газта и вкараш колата в няколко завоя. Аз лично при това положение си спомних за най-напомпаната версия на предишното покоение Megane R.S. Trophy-R. И започнах да се питам кога ли и четвъртата генерация на модела ще се сдобие с модификация R.S. Надявам се да е скоро.
Тестваният от мен Megane GT беше оборудван с автоматична скоростна кутия EDC със 7 предавки и двоен съединител. Лично аз не съм фен на спортни модели без ръчни трансмисии. В случая обаче нямаме просто автоматик, а такъв, оборудван с "перки" на волана за превключване на предавките според възгледите на шофьора, а не тези на компютъра. Използва ли ги човек, наистина би могъл да се наслади изцяло на Megane GT. Още повече, че като при всяка съвременна кола няма нужда да се избира допълнително полуавтоматичен режим, а още с първото докосване на някоя от планките, колата вече спира сама да сменя предавки.
В автоматичен режим смея да твърдя, че не ги променя лошо. А и е доста удобен за града, в което едва ли някой ще се съмнява, дори и да не е фен на автоматиците. Промени в режима на превключване има при активирането на спортния режим. Тогава, естествено, превключването на по-горна предавка става при по-високи обороти. Но в някои ситуации те са малко излишно високи. Затова аз лично предпочитам, след като натисна бутона R.S.Drive, да използвам планките за ръчна смяна на предавките. Но пък и при напълно автоматичен режим Megane GT си се кара добре, само дето ще похарчи малко повечко гориво. Което не е от кой знае какво значение, когат човек иска да кара спортно. Ако ще и най-малкият двигател да има под капака, едва ли има човек на земята, който би се заблудил, че това би могло да бъде съпроводено и с малък разход на гориво.
Относно консумацията на бензин, едва ли ще изненадам някого, ако каже, че тя зависи основно от "задкормилното устройство". По каталог средният разход на Megane GT е точно 6 на 100. Вероятно е постижим, но при условие, че забравим за GT-то и караме спопкойно, все едно нямаме 205 коня под капака, а например 75. При мен след около 500 км каране компютърът показваше 8.2 л/100 км. Е, аз не забравих колко коня имам, а и гледах да се възползвам от динамичните характеристики на колата. Но тя е виновна, предизвикваше ме.
Освен да е спортна кола, новият Megane GT все пак има и предназначението да бъде ежедневна такава. За да бъде истинско удоволствието за шофьора и пътниците и да не им липсва нищо, колата идва и с доста сериозно количество екстри. Освен автоматичен климатик, споменатата вече аудио-навигационна система R-Link 2, Bluetooth, асистент за потегляне по наклон, стабилизиращи системи, автоматична електрическа ръчна спирачка, безключов достъп, запалване на двигателя с бутон, Stop&Start система, отопляеми и масажиращи седалки, камера за заден ход, Megane GT има, например, също и много интелигентна система за предупреждение за неволно напускане на лентата за движение. При пресичането й без да е включен мигач, от колоните във вратите започва да се чува подобен на бързо потупване звук, който да подскаже на шофьора, че трябва да се върне обратно, за да не се стига до критични ситуации.
Не мога да не спомена и много любимият ми темпомат на Renault. Освен да поддържа зададената скорост, багодарение на камерата отпред Megane GT следи и какво прави автомобилът пред него. Ако той рязко намали скоростта, това прави и нашият автомобил. При което спирачките се активират на доста сериозно разстояние от движещата се отпред кола, за да не се стига до критични моменти. Още по-хубавото е, че увеличи ли отново скоростта предната кола или пък преместим ли се ние в свободната изпреварваща лента, нашето Renault отново само си натиска газта и ускорява до предварително зададената му скорост. На мен тази функция на темпомата адски много ми харесва, тъй като не се налага отново да настройвам с каква скорост да се движи колата, ако се наложи да намаля по време на движение, например по магистралата, където и най-често шофьорите използват темпоматите си. Иначе при шофиране изцяло от водача камерата продължава да следи колите отпред и сигнализира при евентуална опасност от сблъсък. Първоначално това се случва чрез светлинен сензор на таблото, който сменя и цвета си, ако ситуацията става по-опасна. В краен случай дори активира и звуков сигнал. Много полезна, макар и вече разпространена сред доста марки и модели екстра, е разчитането на пътни знаци и "прожектирането" им на таблото, за да не забрави случайно шофьорът какво е било последното ограничение на скоростта.
Много ми харесват и разни други дреболийки, с които разполага Megane GT. Не че са някакво невероятно инженерно постижение, но, например, 2-те USB-та и входовете за SD-карта и AUX между тях много ми допадат. При положение, че все още са единици автомобилите, които предлагат едновременно толкова много опции за свързване на външна памет. Фен съм също и на плъзгащия се напред-назад подлакътник, който шофьорът лесно може да нагласи в най-удобната за него позиция.
За комфортното пътуване е важен и обемът на багажника. Той също е задоволителен за този клас и дори по-голям спрямо някои конкуренти. Минималното пространство, с което разполагат шофьорът и пътниците, е 434 литра. При свален втори ред седалки обемът нараства до 1247 литра.
Стигнахме и до цената. Базовата за Megane GT започва от 46 990 лв. с ДДС. Със споменатите вече, а и другите екстри, тя набъбва с още 10-ина хиляди лева. Но и при базовата версия те никак не са малко.
Водещи
-
Главчев поиска мандат от парламента да подпише 10-годишно споразумение с Украйна
Реакциите от партиите
18.12 | 17:59
-
Малко над 4600 пенсионери получават пенсия, ограничена до "тавана" от 3400 лева
Средният действителен размер на пенсията им е малко под 4048 лева и те биха я получавали, ако...
18.12 | 17:20
-
От Лапландия до Ямбол със Су-25
В навечерието на коледните празници авиобаза "Безмер" край Ямбол се превърна в сцена на...
18.12 | 17:00
-
Покрай текстовете за Правилника на парламента, депутатите си гласуваха и стабилна зимна ваканция
Народните представители решиха да почиват от 23 декември до 10 януари включително.
18.12 | 16:20
Най-четени
-
Асен Василев коментира бюджета на служебното правителство за 2025 г.
Василев обвини служебния премиер Димитър Главчев, че негов подпис от 22 ноември е ощетил...
18.12 | 14:40
-
Лидерът на ДПС - Ново начало заяви категорична позиция в кулоарите на парламента
"Няма да участвам в такова правителство. Аз с крадци, пудели и контрабандисти няма да участвам...
18.12 | 10:40
-
Парламентът запазва структурата си от предишния мандат, отхвърляйки предложения за промени
По време на дебатите бяха отхвърлени няколко предложения за промени в структурата на комисиите.
18.12 | 15:00