Megane отново хвърли ръкавицата 04.05 | 13:13
Компактното семейно Renault е готово да задоволи почти всеки каприз на шофьора и пътниците
Renault Megane е един от най-разпространените представители в компактния клас автомобили. Моделът успя да се задържи на изключително прилични позиции вече 20 години. Той беше от първите при французите, в който цифричките бяха заменени от елегантно име. Така, освен да трябва да се наложи като чисто нов модел, той имаше задачката и да замени доста разпространената през първата половина на 90-те години 19-ка. За която критики не липсваха, но, като цяло, моделът си беше свършил добре работата и се беше наложил като един от най-популярните в "голфовия" клас. И очевидно успя. Така, след 3 последователни поколения, към които никой не оставаше равнодушен (особено около странното за някои хора решение на хечбек версията на втората генерация), в наши дни скорост вече набира новият Megane, когото ми идва да нарека Megane Четвърти.
Колата очевидно следва стриктно наследството на предшествениците си и визуално няма нищо общо с предходния модел, както е при някои други марки. Приемствеността се изразява единствено в името. Megane е напълно преобразен. В колата няма и сантиметър, в който да се открие прилика с предходното поколение, което премина и през няколко фейслифта. В същото време погледнат отвън при него откриваме типичните за последните модели от гамата на Renault отличителни белези. Като започнем от огромната емблема отпред, преминем през контурите на решетката, която някак си естествено се слива с фаровете и стигнем до изцяло новите силно издължени и почти свързани една с друга задни светлини, които виждаме за първи път паралелно в Megane и в чисто новия Talisman, който пък има задачата да замени на върха в гамата на французите Laguna. Едва ли ще е изненада за някого, че LED технологията е силно застъпена в предните и задните светлини, на която разчитат и новите С-образни дневни светлини на колата. Освен светодиодната технология, те разполагат и с 3D ефект, който прави автомобила неповторим и разпознаваем, особено в тъмната част на денонощието. Модерният екстериорен дизайн става още по-стилен благодарение на 17-инчовите двуцветни алуминиеви джанти, които придават още по-завършен вид на колата.
Изцяло нов дизайн виждаме и вътре в автомобила, където откриваме и почти пълна цифровизация - в крак с последните тенденции. В централната конзола е разположен огромен вертикален 8.7-инчов сензорен екран, чрез който работи системата R-Link 2. През него и менютата шофьорът буквално може да пренастрои и персонализира половината кола и то без преувеличение. Или пък да си "поръча" огромна част от модерните й възможности. Изключително приятно решение по отношение на индивидуализацията е и възможността смяна на режимите на светлинно оформление на купето, което включва арматурното табло, дисплея на централната конзола и светещите лайсни във вратите. Шофьорът може да избира между цели 5 варианта – зелено, червено, синьо лилаво и жълто. Така всеки може да направи своя Megane възможно най-приятен за собствените си очи. Или пък за тези на половинката, за която цветът винаги е от особено значение.
Фоновата светлина в купето се променя и при смяна в режимите на настройка на автомобила чрез системата MULTI-SENSE. Които са цели 5 – Comfort, Eco, Neutral, Perso и Sport. Така шофьорът може да избере най-подходящия спрямо моментното му желание, настроение или нужда. При избор на някой от тях, освен, че фоновата светлина в купето се сменя, системата променя настройките и звука на двигателя, скоростната кутия, съпротивлението на волана, настройките на окачването. Въпреки че всеки режим си има стандартен цвят, той може да бъде променен. Така например при активиране на Sport, всичко се оцветява в червено. Според предпочитанията на шофьора обаче купето би могло да светне в зелено, което пък е стандартното за Eco.
Приятно впечатление оставят и седалките. Те са доста удобни, не натоварват при пътуване, дори и по-дълго. Специално при изпробвания от мен Megane предните бяха оборудван и с две много приятни глезотийки – отопление и масаж. За последният може да се избира между 3 режима, като самият интензитет също може да бъде регулиран според личните предпочитания или моментната нужда от отпускане на гърба.
Задните седалки също са много приятни и удобни, за което помага и ергономичният им дизайн. Макар при първото отваряне на вратата там мястото да създава илюзията, че е по-малко спрямо това при конкурентите в класа, реално не е точно така. В Renault са помислили за пътниците отзад и са използвали максимално възможностите да им осигурят достатъчно място. Ефектът е постигнат както чрез формираните индивидуални места на задната пейка, така и чрез "изрязания” гръб на облегалките на предните седалки.
Материалите, от които е изработено купето отвътре също правят много приятно впечатление. Те са меки, а множеството кожени елементи в по-високите нива на оборудване внасят допълнително чувство за комфорт и лукс. Което в съчетание с модерните технологии издига Megane нагоре в класацията на този клас автомобили. Аудио системата е разработена от BOSE, което само по себе си е гаранция за качество.
Обемът за багаж също е задоволителен за този клас и дори по-голям от при някои конкуренти. Минималното пространство, с което разполагат шофьорът и пътниците, е 434 литра. При свален втори ред седалки обемът нараства до 1247 литра.
По време на шофиране водачът разполага и с множество асистенти и системи, които да облекчат "работата” му и да направят пътуването за него и пътниците още по-сигурно и безопасно. Много полезна, особено при дълъг път, е функцията за разпознаване на пътни знаци. Така шофьорът дори и да се разсее по някое време, винаги е наясно какво е било последното ограничение на скоростта. Ако я превиши пък колата сигнализира за това. Системата за следене на дистанцията до предния автомобил също е в голяма помощ на водача и го предупреждава, ако неговият Megane се приближава прекалено бързо. Когато пък е активиран темпоматът, ако предният автомобил намали скоростта, адаптивният круиз контрол автоматично прилага спирачно усилие, за да избегне опасно приближаване или сблъсък. Когато пътят отпред отново е свободен, Megane ускорява до избраната по-рано скорост.
Водачът може да разчита на спирачния асистент и без да е включен темпоматът. Ако има опасност от сблъсък, той ще "натисне” спирачките или пък ще упражни допълнително усилие върху тях, ако шофьорът не го е направил с достатъчна сила.
Много ми хареса как е решен въпросът с неволното напускане на лентата. Вместо неприятен писклив звук, какъвто е на "служба” при някои марки, тук при такъв момент от аудиосистемата се чува едно глухо почукване, все едно някой потропва по вратата от страната, от която е настъпена разделителната линия между лентите за движение.
Новият Megan може да бъде оборудван и с асистент за паркиране. Чрез него автомобилът самостоятелно може да се нагласи на почти всяко възможно паркомясто – успоредно, перпендикулярно или диагонално. Единствената "работа” на шофьора е да активира функцията Easy Park Assist чрез натискането на бутон. И след като системата си премери свободното място и го разпознае като възможно за паркиране, водачът само трябва да подава газ и да натиска спирачката, а колата сама прави маневрата. Освен това асистентът може да бъде използван и при излизане от въпросното паркомясто.
Естествено новият Megane разполага и с други глезотийки, някои от които вече са широко разпространени в съвременните автомобили. Като автоматично включване и изключване на дългите светлини, сигнализация за наличие на автомобил в "мъртвата зона”, камера за паркиране на заден ход, навигация, мултифункционален волан, борд компютър, Bluetooth, USB и AUX входове, безключово палене, двузонов климатроник, автоматична електрическа ръчна спирачка, индикатор за налягането в гумите и др.
Време е да обърнем внимание и на основните функции на автомобила, а именно как вози и се кара. В синхрон с иновациите и оборудването новият Megane не е пропуснал да претърпи развитие и по отношение на ходовата час. При изпробваната от мен модификация липсваше най-впечатляващата иновация при модела – системата 4CONTORL (налична стандартно при ниво на оборудване GT), благодарение на която задните колелета също са завиващи. Въпреки това обаче автомобилът не стада от липсата й и се държи много добре на пътя. Возията е стегната, което не означава, че окачването е много твърдо. Напротив, по време на път шофьорът и пътниците се чувстват много добре и комфортно в колата дори и по нашите пътища. Което е в сила и при завои дори и водачът да реши да се отдаде на малко по-динамично каране. Естествено с активирането на настройката Sport.
При нея пък се усещат най-добре способностите на двигателя, който в случая е 1.5-литровият дизелов dCi с турбокомпресор и Stop&Start система. Благодарение на неговата еластичност и икономичност е сред много любимите ми мотори през последните няколко години. Вярно е, че в случая разполагаме със 110 к.с., което не ни препраща към най-спортните коли. Но пък настройките на агрегата и автоматичната 6-степенна EDC трансмисия с двоен съединител са направени перфектно, така че човек да почувства върховите възможности на агрегата. Който винаги оставя у мен впечатлението, че е на диета. Този двигател просто не иска да харчи гориво и това си е, независимо дали целта на шофьора не е точно това.
След почти 640 км каране, от които над половината по магистрала, около 100 км градско, 50-ина км в спортния режим и останалото разстояние нормално каране по стандартен междуградски път, средният разход беше 5.5 литра на 100 км. Което си е един много добър резултат. Вярно е, че това е с 1.8 литра над средната консумация по каталог, но мога да си заложа главата, че въпросните 3.7 литра не са непостижими при внимателно и икономично каране. А и да не забравя, че при моето пътуване не съм активирал нито за километър екологичния режим.
Въпросният 1.5 dCi е и добре щадящ природата. С изхвърляните 95 грама въглероден диоксид на километър отговаря на най-високата еконорма Euro 6.
Стигаме и до цената. Специално изпробваният от мен Megane, заради многото си екстри и богатото оборудване от висок клас, е в по-горната част на таблицата – струва 50 210 лв. с ДДС. Цените на модела с по-ниско ниво на оборудване и 1.6-литров бензинов мотор със 115 к.с. започват от 29 990 лв. с налога. При дизеловите версии пък минималната цена, която е в сила за кола с 1.5-литров dCi с мощност от 90 к.с. е 32 990 лв.
Водещи
-
Главчев поиска мандат от парламента да подпише 10-годишно споразумение с Украйна
Реакциите от партиите
18.12 | 17:59
-
Малко над 4600 пенсионери получават пенсия, ограничена до "тавана" от 3400 лева
Средният действителен размер на пенсията им е малко под 4048 лева и те биха я получавали, ако...
18.12 | 17:20
-
От Лапландия до Ямбол със Су-25
В навечерието на коледните празници авиобаза "Безмер" край Ямбол се превърна в сцена на...
18.12 | 17:00
-
Покрай текстовете за Правилника на парламента, депутатите си гласуваха и стабилна зимна ваканция
Народните представители решиха да почиват от 23 декември до 10 януари включително.
18.12 | 16:20
Най-четени
-
Асен Василев коментира бюджета на служебното правителство за 2025 г.
Василев обвини служебния премиер Димитър Главчев, че негов подпис от 22 ноември е ощетил...
18.12 | 14:40
-
Лидерът на ДПС - Ново начало заяви категорична позиция в кулоарите на парламента
"Няма да участвам в такова правителство. Аз с крадци, пудели и контрабандисти няма да участвам...
18.12 | 10:40
-
Парламентът запазва структурата си от предишния мандат, отхвърляйки предложения за промени
По време на дебатите бяха отхвърлени няколко предложения за промени в структурата на комисиите.
18.12 | 15:00