Nissan Juke Nismo RS: Не остава незабелязан 18.09 | 13:38

„Градският хулиган” разбива представите за съвременни технологии

От Кристиан Костурков

Преди пет години, когато Nissan предприе смелата стъпка да пусне на пазара един необичаен автомобил със супер нестандартен външен вид и то в клас, който тепърва се налагаше на пазара, скептиците бяха много. Само за няколко години обаче той успя да се наложи и да докаже, че идеята е била отлична. Това може да се забележи дори и в България, където новите автомобили по улиците не са често явление. Въпреки това обаче едва ли има шофьор, който редовно да не се натъква по улиците и пътищата на тази все още странна за някои кола – Nissan Juke. Дори и днес, ако се проведе анкета, вероятно отговорите на въпроса "Харесвате ли Juke?” ще бъдат в двете крайности. Той ще е или много харесван, или много мразен. Но явно това също играе в полза на този автомобил. Честно да си призная аз бях от хората, които не бяха фенове на колата. Но след няколко дни зад волана й коренно промених мнението си. Или по-точно тя сама ми го промени.

Още след потеглянето си изпитвах странно чувство заради нетрадиционните форми на автомобила. Особено като погледна напред и там тези нестандартно издадени полуфарове, заедно с издутините на предния капак и калниците, ми създаваха нестандартното чувство, че не мога да се ориентирам с габаритите на този иначе не кой знае колко голям автомобил. Същото чувство изпитвах и при първите паркирания и маневри в подземен гараж. Та в тази връзка започна и промяната на мнението за колата. Juke Nismo RS е снабден с т.нар. функция "птичи поглед” – система от камери, разположени от четирите страни на колата, чрез които на дисплея на централната конзола шофьорът вижда абсолютно всичко, около което маневрира и така рискът да закачи в нещо колата е сведен до нула. Естествено, ако целта не е именно да бъде одраскана.

1569926

Не след дълго тотално забравих за проблема със странните форми на Juke. Че даже започнаха и да ми допадат. Друго нещо, което много ми се понрави в оборудването на автомобила, беше начинът, по който от Nissan са решили системата за следене на автомобил в мъртвата зона, където шофьорът трудно ще го види. При повечето коли лампичката, която светва при появата на някого в тази зона, обикновено се намира в крайния ъгъл на страничните огледала. Така, ако шофьорът ще разчита на тези сигнали, може да ги забележи само, ако в този момент гледа във въпросното огледало. Да, но при Juke това е много по-лесно. Просто сигналните лампи на системата са вътре в купето върху триъгълното панелче в най-предната част на прозореца. Освен това са и по-големи. Така дори и шофьорът да кара разсеяно гледайки само напред, няма как светлинния сигнал да не се набие в периферното му зрение. Много хитро измислено.

Друго изключително положително свойство на Juke Nismo RS е задвижването на четирите колела. Освен, че е много практично при по-спортно каране в завои, по мокри или заснежени и заледени пътища, японците са дали на шофьора сам да избира режима на задвижване – нещо, което все по-рядко се наблюдава в съвременните 4х4 автомобили. Колата е оборудвана с бутон, чрез който човек сам определя дали да разчита само на предно предаване (и да пести гориво), дали да са активирани и четирите или пък да се довери на най-добрия вариант при споменатото вече спортно каране с повече завои – 4WD-V. Четириколесното задвижване разполага с прекрасната система за разпределяне на въртящият момент не само между предна и задна ос, но и между ляво и дясно задно колело, като в завой дава много по-голяма тяга към задното външно, така че колата да бъде още по-стабилна, а същевременно да няма и недозавиване. Паралелно с това на дисплея на арматурното табло има и стилизиран символ, който показва едновременно кои колела имат или съответно нямат сцепление и към кои се подава повече тяга.

1569928

Естествено един спортен автомобил с претенции не може и без съответния двигател. Juke Nismo RS е оборудван с 1.6-литровия DiG-T мотор, който допълнително е "пипнат” от инженерите, за да получи мощност от 214 к.с. и 250 Нм въртящ момент. Агрегатът се справя отлично със задачата да "извади на светло” спортните характеристики на автомобила.

Двигателят в Juke Nismo RS се предлага в комбинация с автоматичната Xtronic трансмисия, която разполага с 8 степени. Най-хитрото нещо при нея е, че в автоматичен режим никога и при никакви обстоятелства няма да усетите смяната на предавките и характерното "придръпване” в този момент. Същевременно обаче, като един уважаващ себе си спортен автомобил, Juke Nismo RS разполага и с "пера” на волана за смяна на предавките. Което е изключително хубаво нещо при по-агресивно каране.

1569931

Освен да избира сам варианта за задвижване на колелета, в този автомобил водачът разполага и с три режима за шофиране. При Normal колата сама намира баланса между икономия и динамика. В момент на повишен адреналин функцията Sport "изцежда” максимума от двигателя, а паралелно променя и настройките на окачването и волана за още по-надъхващи усещания. Ако пък идеята е да се пести гориво, на помощ идва режимът Eco. Превключването между трите става много лесно – с бутоните на панела за управление на настройките на колата, а същевременно и на климатика, разположен в долната част на централната конзола. Също така той е оборудван и с дисплей, който при активиране на D-Mode, показва по избор на шофьора моментните данни за въртящият момент, компресията в турбината и т.н. В същото време системата запазва и данни за пътуването, така че след приключването му може да се проследи какво е било поведението на автомобила и на "задкормилното устройство”. Естествено разходът на гориво зависи най-вече от последното. При мен той беше 11.4 литра на 100 км, като той беше постигнат по абсолютно всякакви пътища – градски, извънградски, магистрали и най-вече в режими Sport и Normal (едва ли някой би заложил на Eco точно в този автомобил, освен, ако резервоарът е към края си, а портфейлът – празен).

Всички готини неща не може да не бъдат "опаковани” подобаващо. Затова от Nismo са се постарали и с външния вид на своето творение. Което не е особено лесно при така или иначе доста атрактивната визия на Juke. Изпробваният от мен автомобил беше основно в бяло, в комбинация с бордо, черно и графит. Спортното му излъчване беше подчертано от 18-цоловите алуминиеви джанти в цвят графит, под тях се виждат червените спирачни апарати, по-широки калници, задно крило над вратата на багажника, странични огледала в цвят бордо с автоматично прибиране, почти непрекъсната линия в същия цвят, която обикаля целия автомобил в долната му част, включително страничните спойлери, нови по-спортни брони в бяло и черно, затъмнени задни стъкла и т.н.

1569930

Спортният характер на Juke Nismo RS продължава и в купето. В него откриваме спортни кожено-велурени Recaro седалки (много удобни), в които отново виждаме съчетанието между цветовете графир и червено. Колата разполага още със спортен кожен волан с червени шевове, алуминиеви педали, тапицирана с велур и отново с червени шевове козирка над арматурното табло, изцяло червен оборотомер и др. Автомобилът разполага с огромен куп екстри и глезотийки.

Естествено всичко това си има и цена. У нас Nissan Juke Nismo RS се продава срещу 59 640 лв. с ДДС. Изпробваният от мен модел с всичките му екстри пък струва 63 390 лв. с налога. Автомобилът има гаранция от 5 годи или 150 хил. км.

1569927