Бестселър на автопазара - дело на българин (СНИМКИ) 18.11 | 16:33
Емануил Клисаров е създал новата Dacia Duster от първата скица до последния детайл

Българските следи в света на автомобилното производство не са много, но все пак ги има. От няколко десетилетия от време на време се появява информация, че наш сънардник е създал нещо, оставило следа в тази индустрия. Но така и не успяхме да наложим името си и хората да го свързват с автомобилите или пък да правят асоциация с България, когато видят някоя кола. Последното обаче е валидно само досега. Защото вече имаме българин, който е създал изцяло външния дизайн на автомобил и то не какъв да е, а световен бестселър. Това е новата Dacia Duster, а екстериорът й е изцяло дело на Емануил Клисаров.
37-годишният българин работи в дизайнерското студио на Groupe Renault от няколко години, оставял е и други свои следи в последните модели на френската марка. Но никога досега някоя кола не е била изцяло по негов дизайн. Е, Емануил вече може да се похвали и с това постижение.
Задачата му не е била никак лесна. След като първото поколение на Duster успя да изненада с популярносстта си и продажбите дори и хората във френския автомобилен гигант, Клисаров е имал нелеката задача да създаде наследник на автомобил, постигнал над 1 млн. продажби за 7-те години на съществуването си. И той успява. Новият Duster, който официално у нас бе представен преди месец на Автомобилния салон София 2017, притежава абсолютно всички качества, за да постигне още по-добри резултати от предшественика си. А "вината" за това носи Емануил. Който е успял да направи колата по-модерна и по-адекватна на съвремието, по-приятна за окото.
Оказва се обаче, че се е наложило да се съобрази и с някои ограничения. Разпореждането на шефовете е било второто поколение на Duster да не се различава особено много от първото, което, въпреки натрупаните годинки на пазара, все още се харесва на хората и дори в последните седмици преди появата на втората генерация продажбите не намаляваха, както се случва с повечето остаряващи модели, а даже напротив.
Това, че Клисаров е трябвало да се съобрази с разпореждането на шефовете, личи и от първите му скици. Там новият Duster изглежда доста по-футуристично. Каквито модели, както сам признава, всъщност обича да рисува. В крайна сметка обаче надделява прагматичното и на пазара не се появява Dacia, приличаща на космически кораб. Въпреки това обаче именно ултрамодерното виждане на Емануил е впечатлило началниците му, за да решат да поверят именно на него да създаде второто поколение на бестселъра. Самият той разказва, че всеки от 20-ината му колеги в отдела е можело да спечели това право. Защото системата е направена така: При поставянето на задача за създаването на нов модел всеки от дизайнерите прави скици със своето виждане. След което тези рисунки се оценяват и ръководството решава към чие точно виждане да се насочи и съответно на кого да повери създаването на новият дизайн. Един вид се прави конкурс между колеги. Който в случая Емануил печели с футуристичната си визия за модела. След което останалите започват да му помагат и да се водят от неговите идеи.
Клисаров разказва, че до появата на реалния модел работата нито е малко, нито е лесна. След като бъде избрана визията, по която ще работи дизайнерският отдел, започва доста сложен и дълъг процес. Първоначално започват да се правят нови скици, за да бъде "изчистена" новата кола и да заприлича на реална, а не толкова футуристична. Скицират се дори само отделни детайли, като например фарове, стопове, стъкла, врати и т.н. След време се прави макет на новия автомобил в мащаб 1:4. Той вече се показва на някои от началниците и минава през "първата цедка". Ако има забележки, отново се започва със скиците. По-натам в процеса се прави по-голям макет в мащаб 1:3. Следва още работа, нов по-голям макет 1:2, пак работа и накрая голям макет в реалните размери на бъдещия чисто нов автомобил. Когато дизайнерите са готови и с него, на ход са най-големите началници в Groupe Renault. Ако те го одобрят, колата вече е с начертано бъдеще и в определен момент започва серийното производство.
Процесът от хващането на молива до окончателното одобрение на външния дизайн на автомобила отнема около 1 година, разказва още Клисаров. Специално за Duster през това време се е наложило скиците и макетите на колата да отговорят на редица изисквания. Макар в Renault да са искали новото поколение да не се различава драстично от предходното, са заложили и редица изисквания, с които работата на Клисаров е трябвало да бъде съобразена. Сред задачите му са били да направи колата да предизвиква у хората по-изразено и модерно чувство за SUV, но в същото време да запази офроуд възможностите си (които са доста сериозни) и да създава по-приключенско усещане. Колата да изглежда по-мускулеста, по-здрава и надеждна, по-солидна, да е добра и за по-лоши пътища. Но и дизайнът й да е по-семпъл. "За да не се прави Duster на нещо, което не е. Но и да е щедър – да дава повече от колкото струва", казва Емануил.
Явно всичко това е постигнато от Клисаров, след като неговият Duster вече е реален автомобил и се продава. Доказателство, че в Renault са много доволни от работата на българина е и фактът, че след финала на работата по втората Dacia Duster му възлагат да направи и Renault Duster. На някои пазари по света автомобилите от румънската марка се продават под френската. И макар и малко, те трябва да се различават. Затова и Емануил се е заел с проекта да направи и другата кола. И е готов, като и този негов проект е окончателно одобрен и вече е в произвдоство.
Новият Duster обаче не е първата кола от семейството на Renault, зад която стои Клисаров. Макар и не изцяло по негов дизайн, но с много активното му участие, в момента се произвежда последното поколение на Scenic. За съжаление обаче французите решиха официално да не го продават в България, така че, поне засега, българите, които искат да карат кола, създадена поне външно от българин, ще трявба да се задоволят с новия Duster. Но с времето младият ни сънародник ще създаде още много коли, с които ще можем да се гордеем. И то не само по пътищата.
Още от днес в Renault и по-конкретно в дизайнерския отдел, работят по болида, който французите ще използват във Formula 1 след 10 години. И познайте кой участва в екипа по проекта R.S. Vision 2027! Познахте, Емануил. Там Клисаров може да се развихри, защото състезателната кола определено изглежда доста футуристично още днес, преди работата на дизайнерите да е приключила. Така че по всичко изглежда, че през 2027 г., а току-виж и по-рано, феновете на Formula 1 у нас ще могат с гордост да гледат състезанията и да сочат болида, който е създаден с дейното участие на Емануил Клисаров.
Младият български специалист е роден през 1980 г. в София. Живее тук до 9-годишен. През 1989 г., заедно с родителите си, заминава за Виена. А след две години семейството се мести в Монреал, Канада. Страстта му към рисуването се появява още като дете, когато живее в България. С усмивка на лице разказва, че първото нещо, което го е впечатлило до такава степен, че го е нарисувал, е ратрак, който е видял на Витоша. Рисуването и дизайна се развиват в още по-голяма степен у Емануил в гимназиалните му години. В онези години всичките му учебници и тетрадки били пълни с малки скици. След това решава да задълбочи познанията си и да учи индустриален дизайн в Монреалския университет. След програма за обмен в Strate College във Франция и стаж в PSA и по-конкретно в Citroen, той завършва с диплома, спонсорирана от General Motors.
След друг стаж в Bombardier (BRP), през ноември 2007 г. Емануил е нает от Renault в новооткрития им дизайн център в Букурещ, Румъния. Именно там той доказва, че е способен и достоен, за да го изтеглят шефовете към централата в Париж през май 2012 г. Където е назначен като старши дизайнер по екстериора. Където вече играе основна роля в създаването на някои от най-важните модели на Renault и Dacia – Scenic, новия Duster, както и някои от последните концептуални автомобили на французите, като R.S. Vision 2027.
Водещи
-
Голяма част от българите не се интересуват от разхищението на храна, сочат данните от проучване на Европейската комисия
От Българската хранителна банка отчитат тенденция на нарастване на количествата спасена храна,...
21.10 | 17:59
-
Прокурорите: Нападението над магистрат е брутален удар срещу държавността
В официална позиция, разпространена след инцидента, организацията заявява, че случаят е...
21.10 | 17:40
-
Таксите в системата на образованието вече и в евро
Съгласно приетия от Народното събрание Закон за професионалното образование и обучение за...
21.10 | 17:20
-
България застарява: 1.5 милиона души са вече над 65 години
В края на 2024 година хората на 65 и повече навършени години са 1 544 245, или 24% от...
21.10 | 16:45
Най-четени
-
Радев: Управляващите са в парализа и чакат санкциониран за корупция по "Магнитски" политик да ги уведоми дали ще ги има
"Държавата не е детска игра с колички"
21.10 | 13:30
-
Правителството отпусна по 15 000 лева еднократна помощ на законните наследници на загиналите при наводненията в област Бургас в началото на октомври
Решението беше взето по предложение на министъра на труда и социалната политика Борислав...
21.10 | 15:45