България пак оглави негативна класация, първи сме по жертви на пътя 29.03 | 13:28

Всяка година страната ни губи по един учебен клас, трябват драконовски мерки, смята Настимир Ананиев

От Кристиан Костурков

България отново е начело на негативна класация. Оказва се, че страната ни е №1 по жертви на пътя в целия Европейски съюз. Това става ясно от доклад на Европейската комисия за пътната безопасност в общността. Оказва се, че у нас има най-много загинали при автомобилни катастрофи на всеки 1 млн. човека от населението. Според събраните данни в България те са 95, пише австрийското издание Der Standard. По този начин страната ни си разделя първото място със съседна Румъния, където броят на жертвите от ПТП е също толкова. Данните се отнасят за изтеклата 2015 г.

Средно за всичките 28 срани-членки пък на всеки 1 млн. човека население при пътни инциденти загиват по 71. Излиза, че по този показател страната ни е с доста голяма разлика. Освен у нас и в Румъния, значителен брой жертви на пътя има и в Латвия, където те са с една по-малко. В същото време най-сигурно е пътуването във Великобритания, Швеция, Малта и Холандия, където броят на загиналите е под 30 души на всеки 1 млн. В доклада се отбелязва още и че за първи път от 2001 г. насам жертвите на автокатастрофи в ЕС се увеличават.

Огромен е броят и на загиналите български деца при ПТП, обяви днес пред "България Он Еър" депутатът от Реформаторския блок Настимир Ананиев. Според него между 2010 и 2015 г. в България вследствие на пътни инциденти ежегодно загива по един училищен клас. В същото време за разглеждания период в катастрофи са били убити 4003-ма българи, на ранените са около 51 000.

"Най-много катастрофи се случват заради несъобразена скорост. Броят на жертвите се увеличава за сметка на ранените, а самите ПТП-та са по-малко от 2014 г. Т.е. водачите шофират с все по-висока скорост, а тя не ранява, а убива", отбеляза Ананиев.

Той е категоричен, че трябва да бъдат въведени строги превантивни мерки, за да се намалят случаите на загинали и ранени по родните пътища. Според него те трябва да се отнасят основно до две области. Едните трябва да бъдат заложени още в обучителния процес на бъдещите шофьори. Другото е да се въведат изключително сериозни санкции за провинилите се.

Ананиев съобщи, че вече е провел среща с представители на една от асоциациите на преподавателите по авто-мото подготовка. С тях е била обсъдена идеята за създаване на статистика, която да свързва водачите, предизвикали ПТП със школите, които са ги обучавали. Така лесно ще се установи дали има обучителни центрове, които системно произвеждат лоши водачи. Според една от приетите на първо четене промени в Закона за движението по пътищата се въвежда категория шофьори – "нов водач".

"Предстои да внеса и мои предложения между двете четения за първите 2 години шофьорите, които попадат в тази категория, да не могат да управляват автомобили по-мощни от 100 к.с. Други мерки, които поправките в закона предвиждат, е да се намали границата за алкохол – до 0.2 промила спрямо сегашните 0.5. Предвиждаме още максимално разрешената скорост за движение по автомагистрала за категорията "нов водач" да бъде 120 км/ч, както и това, че в интервала между 00:00 и 06:00 часа, тези водачи ще имат право да управляват МПС само с придружител, който има по-голям шофьорски стаж, каза още председателят на транспортната комисия", обясни Ананиев.

Водещи

Най-четени