Да обяздиш дивия кон под открито небе (СНИМКИ) 28.09 | 13:17

Ford Mustang Cabrio е истински магнит – за шофьора, за жените, за каквото си поискате

От Кристиан Костурков

Обяздването на коне никога не е било лесна професия. За разлика от много други занаяти, при които с развитието на света нещата стават по-малко сложни, при тази е точно обратното. А и майстори все по-рядко се намират. Особено за обяздването на една от най-свободолюбивите и силни породи – мустангите. Е, в тази статия няма да си говорим точно за коне или поне не само за един, а за цели 422. Скрити под капака на новия Ford Mustang Convertible или на човешки казано: кабрио.

След като в продължение на половин век Mustang трупаше фенове по цял свят, но официално можеха да го притежават само хората в Северна Америка, от Ford взеха много ДОБРОТО решение да направят шестото поколение на автомобила глобален модел. И да, мечтата на милиони се сбъдна. От 2015 г. този култов автомобил вече се продава и в Европа. Че и в България. А доказателството колко много той е липсвал на почитателите на спортни коли на Стария континент е в това, че за нула време Mustang се превърна в най-продаван спортен автомобил. Включително и на пазарите във Франция, Швеция, Полша, Чехия, Унгария, Румъния, Финландия, Гърция и България.

1983946Дизайнът на новия "европейски" Mustang определено е нещо неповторимо за Стария континент. Отвън колата няма как да бъде сбъркана, дори и да я види дете, което за първи път се натъква на представител на американската легенда. Дизайнерите са поработили така, че дори и 53 години след появата на модела, основните му черти да бъдат запазени. Но в същото време автомобилът да бъде адекватен на съвременните тенденции. Така например напомпаната днес предница има почти идентични линии с онази от 1964 г. В това поколение на модела фаровете са запазили кръглата си форма (което почти винаги е било при Mustang, с изключение на онова поколение от 1993 г., когато американците решиха коренно да променят визията и определено сбъркаха). Те обаче са поставени в ромбоидни гнезда, в които има също и по три успоредни леко наклонени LED дневни светлини, които придават допълнителна агресия в "погледа" на Mustang. За злобната муцуна помага и огромната радиаторна решетка, която сякаш е готова да погълне пътя. Препускащият мустанг е средата й няма какво да го коментираме.

Но трябва да отбележим, че го има на едно доста нетрадиционно място. Куп съвременни коли вече имат вградени лампи са осветяване на земята в страничните огледала. И Mustang ги има. Обаче тук следва изненадата. Когато шофьорът или пътникът отворят вратата, за да слязат вечерно време, осветяването прожектира емблемата с мустанга. Е как да не се изкефиш.

Задницата на колата следва ретроспективно-модерните идеи на предната част. Там, както и преди повече от 50 години, намираме задните светлини в 3 успоредни сектора от всяка страна, отново светодиодни. А по средата между тях – отново препускащоият див кон (при базовата версия на модела) или голямата емблема GT (при по-мощната).

1983970Силуетът на колата отстрани е изключително спортен и сякаш летящ, дори и в паркирано състояние. Не може да не се набият на очи 19-инчовите черни джанти, естествено също с емблемата на Mustang. Под тях пък личат специалните спирачки Brembo с червени апарати. Които обаче се поставят само на по-мощната версия на модела. При нея няма как погледът да пропусне и огромните цифри 5.0 на предните калници.

Едно от най-големите преимущества на колата, освен, че е Mustang, че и кабрио, де, е цената. В това отношение на практика автомобилът няма конкуренция. Сред няколкото му преки конкурента той се продава срещу най-малко пари. А освен това съотношението цена-качество винаги е в негова полза, независимо за коя модификация и кое ниво на оборудване става дума. Цените на Mustang започват от 79 200 лв. с ДДС, когато става въпрос за версията с покрив и с 2.3-литровият EcoBoost двигател, познат от Ford Focus RS. При кабриото базовата цена е 88 000 лв. При по-мощната версия GT (и по-култовата) с 5-литров атмосферен двигател (каквато тествахме) цените при купето тръгват от 87 900 лв., а при кабриолета – от 96 700 лв. Наистина при конкуренцията такива цени няма. А и да не говорим, че при появата на подобни кабриолети от доста по-редови марки, за които статутът на Mustang засега, а по всяка вероятност и завинаги ще си остане само блян, сме виждали подобни цени. Да не говорим, че която и да било версия и модификация на колата идва с едно доста сериозно оборудване и екстри, за които при други автомобили ще трябва да се бръкнете по-дълбоко.

Mustang не може да остане незабележим, където и да било. А когато си говорим и за кабриото, тогава вече нещата излизат извън контрол. По време на теста не успях да видя човек по улицата, шофьор или пътник, който да не се загледа. Е, така е с култовите спортни автомобили. В тази връзка, ако не обичате да ви зяпат, това не е вашият автомобил. Но при всички останали случаи – е.

За неизменното обръщане след колата помага и невероятният саунд, който произвежда. Особено с 5-литровия V8, с какъвто беше тестовият автомобил. Освен, че лепи шофьора и пътниците за седалката и кара автомобилът да лети (ускорението от 0 до 100 км/ч. се постига за 4.8 секунди), легендарният почти колкото колата американски атмосферен агрегат издава невероятно надъхващ груб звук, след който няма как човек да не погледне към източника му. Дори и когато работи на място, на мен лично този саунд ми вдигаше леко адреналина. Е, естествено, когато настъпя газта, нещата ставаха несравними. Хубаво е да се отбележи обаче, че въпросният саунд се чува по-добре, когато си извън колата. Установих го, когато няколко дни след теста покрай мен на светофар стартира един Mustang с 5-литров мотор и определено се чуваше по-силно спрямо когато бях зад волана. А и си е друго този зад теб да види огромната емблема GT, по която се познава отзад 5-литровият Mustang.

1983972Както вече споменах, двигателят е атмосферен, а мощността му е 422 к.с. Максималният му въртящ момент е 524 Нм и се постига при 4250 оборота в минута. В конкретния случай този Mustang Convertible беше с автоматична скоростна кутия с 6 степени. Дори и клиентът да предпочете ръчната трансмисия, която е със същия брой предавки, разлика в показателите няма, така че колебания при избора няма да са налице. Максималната скорост и при двата варианта е 250 км/ч. Единствено при автоматика вредните емисии са малко по-малко – 281 грама СО2 на километър при 299 при ръчните скорости.

Съвсем до скоро автоматичните трансмисии винаги се свързваха с повече разход на гориво. При Mustang нещата стоят точно обратно. Поне по каталог. Според заводските данни този автомобил има среден разход от 13.5 литра на 100 км с ръчни предавки и 12 на 100 при автоматичните. Аз такъв разход не успях да постигна. При мен в края на теста компютърът показваше 16.1. Трябва да се има предвид обаче, че изобщо не съм жалил колата. Почти всяко тръгване беше с педала до долу, поне половината изминато разстояние беше по магистрала, а и откровено последното нещо, което ми е минало през главата, е да пестя гориво и да карам икономично. Все пак съм зад волана на Mustang, все пак карам легендарен спортен автомобил, все пак имам под капака 5-литров атмосферен мотор... А и си мисля, че едва ли има човек на земята, който ще си купи кола с такъв голям двигател и ще си прави сметка за 3 литра бензин. Да не говорим, че реално за такива кубици разходът не е голям – има достатъчно двигатели с наполовина по-малка кубатура, които "ядат" такова количество гориво.

По принцип има и малко по-икономичен варинат. Ако все пак имате в главата си идея да карате Mustang, който харчи по-малко, колата се предлага и във вариант с 2.3-литров турбиниран EcoBoost двигател. Той разполага с мощност от 314 к.с. и въртящ момент от 432 Нм. Ускорението е с 1 секунда по-бавно от това при версията с 5-литровия мотор, а разходът по каталог с 6-степенната ръчна скоростна кутия е 8 на сто, а с автоматичната – 9.5. Максималната скорост тук също е по-ниска – 235 км/ч.

Едва ли има автомобилен фен по света, който да не си е мечтал да седне зад волана на Mustang. Е, мога да ви кажа, че чувството е точно толкова невероятно, колкото си го представяте. А щом е и кабрио, нещата отиват още повече към върха на сладоледа.

1983975Освен да управлява такава кола, шофьорът ще се чувства отлично и благодарение на интериора и оборудването в купето. То е много богато, както подобава на един такъв автомобил. Особено привлекателното при кабриолета са климатизираните седалки. Освен, че са с уникален дизайн и много удобни, те са и вентилирани, благодарение на което шофьорът и пътникът могат да се възмолзват от удобството на климатика не само от въздуховодите, но и от това, върху което седят. Много добро решение, при положение, че това е кабриолет, съответно ще се кара предимно лятото, когато е жега и предимно с отворен покрив. Да, определено климатичната система на Mustang Convertible успява да пребори високите градуси на термометъра. Единствено неспасяемо е положението с напичащите главата слънчеви лъчи. Но в крайна сметка от тях спасение още никой не е измислил (като изключим затварянето на покрива де). А и едва ли някой собственик на кабриолет където и да било по света си е купил такъв, за да не го пече Слънцето.

Интериорният дизайн на новия Mustang е запазил основните линии на класическите модели от последните десетилетия. В същото време обаче в купето те са съчетани с последните технологии. Комбинацията изглежда доста привлекателно. За абсолютно всичко в купето са използвани черни и хромирани пластмаси, както и черна кожа. Изключение при тестовата кола правят седалките, които бяха от бяла кожа – изглеждат много готино, но вероятно поддръжката на такава тапицерия в кола без покрив ще изисква малко повечко грижи. Но пък ще си заслужава.

Воланът на Mustang е стилизиран като класическия за модела 3-лъчев. Естествено няма нищо общо с онзи "дървения" от 1964 г. Този е с кожена тапицерия и естествено за наши дни е мултифункционален. Благодарение на вградените бутони шофьорът може да управлява почти всички системи в колата, с изключение на климатика. За него ще трябва да се присегне до централната конзола. Където е разположен и бутонът за запалване на двигателя, 8-инчов цветен сензорен екран, както и няколко бутона, заимствани отново от класическите модели, като например за аварийните светлини, за изключването на ESP-то и др.

Като всяко кабрио, Mustang е 4-местен автомобил. Така че отзад не планирайте да возите трима. Двамата обаче ще бъдат доволни. Дизайнерите на Ford са проектирали две индивидуални анатомични седалки, в които пътниците буквално потъват и се чувстват все едно за тях са правени. Евентуален дискомфорт може да създаде мястото за коленете. То не е много голямо, съответно човек с по-дълги крака не би се чувствал много добре след няколкочасово пътуване. За по-кратки обаче едва ли ще има проблем. А и при такъв сценарий емоциите ще го владеят още преди да се е сетил, че на коленете може да му е малко тесничко. Ако си говорим за човек с по-компактни размери обаче и след дългия път едва ли ще има оплаквания.

Макар и кабрио, този Mustang може да предложи достатъчно място за багаж. Обемът на багажника, макар и намален спрямо версията купе предвид факта, че там се прибира и покривът, е 332 литра. Така че място за куфари и чанти има достатъчно.

1983973Но да се върнем отпред. Там, освен изброеното до момента, трябва да се отбележи и че инфоразвлекателната система е познатата от последните модели на Ford SYNC 2. Освен с командите от волана и сензорния екран, тя може да бъде управлявана и с глас. А самата тя може и да говори. Така, например, ако синхронизирате телефона с нея, тя може да прочете получен по време на пътуването SMS.

На централната козола има и едно хитро бутонче, чрез което се променят режимите на настройка на колата. Те са Normal, Sport, Track и Snow/Wet. От имената им става ясно кое за какво е предназначено. Дори и при нормалния режим поведението на Mustang е много надъхващо. Естествено при спортния нещата стават още по-впечатляващи. С активирането му се променят настройките на мотора, на предавателната кутия, на педала на газта и на волана, така че изживяването наистина да е спортно. При Track нещата вече стават съвсем изумителни, но този режим не е препоръчителен за всеки шофьор. Както става ясно и от името му, при него колата е добре да не се кара по пътищата, а на писта. Където определено човек да й се накефи до краен предел. Но предвид факта, че някои системи за сигурност при този режим се изключват, направо е задължително човек да има опит със спортен автомобил със задно предаване на писта, за да се наслади напълно от това, което колата му предлага. Режимът за сняг и мокри настилки вероятно ще бъде най-малко използван или изобщо няма да бъде включван при кабриото. Все пак такава кола се кара в 99% от случаите в хубаво време. Но той си върви стандартно с Mustang Convertible. При купето, което очаквано ще се кара през всички сезони, със сигурност няма да е излишен.

Който и режим да се избере, чувството да караш Mustang е прекрасно и несравнимо. Настъпиш ли го, дори и да не е от място, моментално се вижда лекото повдигане на предницата, на което много се кефим по филмите. Е, за разлика от там, колелата не се отлепят от земята, а и по-добре. Реакцията на предницата обаче не означава, че автомобилът губи сцепление. Просто ефектът на задното предаване и мощния двигател. А кой не си мечтае за всичките "екстри" на поведението на мощен спортен автомобил със задно предаване. Като прибавим и невероятният звук от мотора и изпускателната система преживяването наистина е несравнимо и едва ли човек някога ще може да му се насити.

1983950Мощен спортен автомобил си е нещо понякога и опасно, особено в ръцете на необуздан шофьор. Затова пък в Mustang нивото на системите за сигурност е високо. Европейската версия превъзхожда в това отношение американската, което е благодарение и на регулациите в ЕС. Така в крайна сметка колата разполага с цял куп системи, които да я задържат на пътя при екстремно шофиране и наличието на критична ситуация, да помогнат на шофьора да я овладее, че даже и да защитят пешеходци, ако се стигне до подобна изключително неприятна ситуация. Да, последното поколение на американската легенда е снабдено и със система, която повдига наобратно предния капак, така че да се омекоти евентуален удар на човек. Нещо, което все още го има в доста малко автомобили.

Цялостното впечатление, което оставя Mustang Convertible, е за един наистина страхотен спортен автомобил, с легендарно минало и легендарно бъдеще. Просто няма как човек да не се влюби в него, дори и да го оцени безпристрастно, без да обръща внимание на легендарния му статут. Дори и дребните забележки, които не са нищо съществено, няма да могат да променят усещането, когато човек кара Mustang.

Водещи

Най-четени