Добре дошли в галактика 3008 (СНИМКИ) 18.04 | 11:24
Невероятна трансформация направиха от Paugeot при второто поколение на модела
Автомобилният свят живее в ерата на SUV-тата. Вече 2 десетилетия сегментът е най-динамично развиващият се в цялата индустрия. Почти не остана производител в света, който да не предлага поне по 1 модел от този клас, а често са и по няколко. До скоро Peugeot бяха от първия тип и имаха само един SUV в портфолиото си – 4008. От миналата година обаче нещата се промениха. Именно промяна е акцентът, защото французите изкараха на пазара познат вече модел, що се отнася до името, но тотално променен не само заради това, че е ново поколение, а тотално различен като клас кола. Става дума за 3008, който светът видя за първи път през 2009 г. и тогава колата беше семеен ван с леки характеристики на кросоувър. Седем години по-късно, след един файслифт през 2013 г., бе представено второто поколение на 3008-цата. И това бе една истинска изненада, тъй като Peugeot представиха на света не ван, а SUV. Да, моделът бе тотално променен и стана представител на съвсем различен клас автомобили. Между другото той не бе единствен. Абсолютно същото се случи и с 5008, който от ван стана SUV.
И така преминалият буквално през пълна промяна Peugeot 3008 започна да се бори за нови фенове. Засега не ми е известно да има изследване колко от хората, закупили първото поколение на модела, са или ще си купят и втория. Но, ако търсят SUV с подобни размери, Peugeot 3008 определено ще има хареса. Особено, ако си падат по иновативните решения по отношение на дизайна и технологиите. Защото моделът е пълен с такива. И в същото време напълно споделя визията на дизайнерите и инженерите на марката за последните поколения на моделите й.
Както вече уточнихме, 3008 визуално изобщо не прилича на предшественика си. Новият е заприличал тотално на SUV и то на злобничък. Особено, когато бъде погледнат отпред, автомобилът изглежда доста агресивен. Отзад – не чак толкова, но характерните за последните поколения модели на французите габарити, имитиращи следи от ноктите на лъв чрез трите успоредни LED светлини, казват своето. Отстрани новата 3008-ца си изглежда като типичен представител на новия си клас, но прави впечатление на стилен и модерен автомобил. За последното допринасят и новите 2-цветни алуминиеви джанти. С дизайна си те някак си напомнят нещо не толкова земно, а по-скоро космическо.
Последното е най-точната дума за интериора. Първото нещо, което забелязва човек вътре във второто поколение на 3008, естествено е новият i-Cockpit. Ултрамодерното и технологично шофьорско място се превърна в запазен знак на Peugeot в последните години, а в новата 3008-ца е претърпял допълнително развитие. Макар и тотално различен автомобил от предшественика си, дизайнерите на модела са решили да запазят поне едно нещо от предходното поколение. И това са бутоните на централната конзола. При първата генерация на автомобила те бяха с уникален дори за колите на Peugeot дизайн и не се срещаха в нито един друг модел. Сега изглеждат по друг начин, но отново се натискат в посока нагоре и надолу и оставят ясна препратка към предишното поколение. На въпросните бутони вече са поверени и други функции. Докато при предишната генерация с тях се командваха отделни функции на автомобила като например системата за следене на лентата за движение, изключването на системата за контрол на стабилността и т.н., сега повечето от тях действат като шорткът към менютата на борд компютъра, навигацията, климатика, аудиосистемата, Bluetooth връзката с телефона. Единствено остава без прмяна този за аварийните светлини.
Шофьорът и пътникът до него имат на разположение и огромна хладилна жабка под подлакътника. Да, наистина е огромна и може да събере без проблем 2 бутилки по 1.5 литра и още куп по-дребни неща. Не, че не могат да ги сложат в джобовете на вратите, но там няма да могат да ги охладят. Освен това въпросната жабка може и да се модифицира, а разполага и с малко подвижно рафтче най-отгоре. Самият и капак, който се явява и подлакътник, се отваря в двете посоки и така не е необходимо шофьорът, например, да трябва да си отмести ръката, за да може навигаторът му да бръкне в жабката. Или обратното. Двамата разполагат и с гнезда за чаши, както и с още няколко ниши за по-дребни предмети като телефони, ключове и т.н.
Друга характерна черта на i-Cockpit-а е, че арматурното табло е повдигнато над волана, за да бъде на нивото на очите на водача. И това си остава едно голямо предимство. А и прави добро впечатление за колата, която при първото си поколение не разполагаше с i-Cockpit. В случая обаче не само е снабдена с него, а и с доста еволюиралата му версия. Особено що се отнася до приборното табло. То е разположено върху дигитален екран с цели 12.3 инча диагонал, а освен това водачът може да персонализира според нуждите и предпочитанията си как да изглежда той, какъв точно вид да имат скоростомерът, оборотомерът, навигацията, данните от борд компютъра и върху кое точно от тях да се акцентира. А опциите са доста разнородни – от класическа визия до нещо, което преди това не сте виждали.
Общото впечатление от интериора, особено около шофьорското място, е, че човек не седи в кола, а направо в космически кораб. Елипсовидната форма на малкия волан (характерна черта на i-Cockpit), изцяло дигиталното табло, чийто интерфейс може да се променя според предпочитанията nа водача, лостът на електроуправляемата автоматична скоростна кутия и въобще целият интериор около мястото на водача ни пренася сякаш в нещо, което на се движи по пътищата, а поне в небето, да не кажа сред звездите.
Освен космически, интериорът изглежда и доста луксозен и качествен. За оформлението шофьорското място и на купето като цяло дизайнерите на Peugeot са заложили на комбинация от кожа, текстил, висококачествена пластмаса и малко алуминий, което решение допълнителни придава класа и приятно усещане в колата. А за да е всичко достатъчно космическо, завършва и с огромен прозрачен покрив, благодарение на който вечер пътниците спокойно могат да се насладят на красивото звездно небе докато се возят. Естествено този покрив е наличен при по-високите нива на оборудване, но определено изглежда като неразделна част от космическия дизайн на новия 3008. Ако пък през деня слънчевите лъчи прекалено много блестят в очите на водача или пътниците, с натискането на съответния бутон автоматично се спуска щората, която решава проблема. При нужда от чист въздух пък прозрачният покрив може и да се отвори и тогава човек да се почувства почти като в кабрио. Нищо, че е вози в SUV.
Новото Peugeot 3008 може да се похвали и с прилично пространство за пътниците и водача. Не е като огромен джип, но не това е и целта му. Тук идеята на французите е да предложат компактен автомобил от най-динамично развиващия се клас през последните 15 години, предлагащ достатъчно място за пътници и багаж, но отличаващ се по свой собствен начин от конкурентите. И мисля, че успяват. При този екстравагантен дизайн (не само отвън) определено човек няма какво повече да търси, ако иска да бъде наистина различен на пътя. А в същото време колата му да предлага и достатъчно добър комфорт на пътниците, включително и тези отзад. А там място си има и то достатъчно. Човек трябва да е от по-високите, за да се оплаче, че коленете му опират в облегалките на предните седалки. Пейката за пътниците отзад също е доста удобна, ако съдя по коментарите на хората, които се повозиха с мен. Вероятно, ако там ще трябва да се возят трима възрастни и то на дълъг път, няма да им бъде съвсем ОК, но за двама мястото е повече от одстатъчно. Ако се възползват и от огромният подлакътник, който може да се "извади" от облегалката в центъра, тогава определено ще могат да се порадват на доста удобно пътуване.
Пасажерите отзад могат да се възползват напълно и от климатичната система благодарение на двата въздуховода, изведени там специално за тях. А има и 12-волтов изход, ако някой има нужда да зареди телефона, таблета или лаптопа по време на път.
Второто поколение на 3008 продължава традицията на предшественика си по отношение на добрия като обем и функционалност багажник. Някои от характерните елементи на първото поколение са изчезнали, но пък са налице нови. Като например двете ниши от двете страни, където могат да се поставят по-дребни предмети без да се "разхождат" из празния багажник по време на движение. Или пък тези под пода (около гнездото за резервното колело). Самото дъно пък може да се вдигне и лесно да се фиксира "отворено" чрез специални щипки и така да няма нужда човек да се мъчи да го държи с едната ръка, докато реди нещо с другата. В багажника е останал и 12-волтовият изход, който беше една от иновациите при първото поколение на 3008.
Друго много полезно нещо са лостчетата, с дръпването на които облегалките на задните седалки падат директно и няма нужда човек да се разхожда до вратите, за да отвори допълнителен обем багажно пространство, когато трябва да се прекарват по-обемисти багажи. Така товарното пространство в новия 3008 от 520 литра нараства на 1482, което вече си е доста.
Но нека обърнем вече внимание и на основните функции на всеки автомобил – движението и пътното поведение. Тук отново новият SUV на французите създава приятно впечатление. Първото нещо, което се усеща след няколко километра зад волана, е че колата стои доста стабилно на пътя, въпреки че е висока. Причината тук е новата за модела (но не и за някои други от последните модели на Peugeot) модулна платформа EMP2, върху която е изграден. Тя дебютира преди няколко години с новия 308 и благодарение на сваления с няколко сантиметра спрямо предшественика си център на тежестта направи колата доста по-стабилна на пътя. Ефектът се наблюдава и при новият 3008. Определено пътното му поведение по асфалтираните пътища е по-скоро като на хечбек, а не като на SUV. От друга страна возията е по-стегната, което вече си е тенденция при последните модели на френския производител и лично мен не ме изненада. Но и не мога да не ги похваля за това. Не разбирайте обаче, че колата вози дървено, далеч съм от тази мисъл.
Предвид това, че си говорим за SUV, вероятно се очаква да отбележа задвижването 4х4. Е, няма да го направя. Просто Peugeot 3008 няма такова независимо от версията и нивото на оборудване. Французите са решили да спестят задвижването на задните колела и да го заместят със системата Grip Control. Целта й е да помогне на шофьора при потегляне и движение в не най-приятните пътни условия извън асфалта, а също и през зимата. Системата разполага с 5 режима – стандартен, за офроуд, за пясък, за сняг и с изключен ESP. В зависимост от избора на водача, който се прави чрез позиционирания до скоростния лост бутон, системата оптимизира тягата и приплъзването на предните задвижващи колела и така автомобилът по-лесно се измъква или движи в нестандартни условия. Освен това при по-добро сцепление на едното от колелата, задвижващата сила се прехвърля в по-голяма степен към него. В определени условия и необходимост Grip Control придава паралелно с това и леко спирачно усилие върху някое от задните колела, за да стабилизира колата по време на движение. Точно тази функция имах възможността да изпробвам преди време, когато карах предишното поколение 3008 (което бе снабдено с Grip Control при фейслифта от 2013 г.) в най-гадното време през зимата – температура от около 0 градуса и почти непрестанен снеговалеж и лапавица. И определено имаше разлика в поведението на колата при включен режим "Сняг” и при стандартния. По стечение на обстоятелствата сега изпробвах и новата 3008-ца при идентични условия. И определено се оказа, че има смисъл от тази система.
По обясними причини нямаше как да изпробвам режима за пясък. Но пък миналото лято го направих с 2008 и резултатът също бе добър. Сигурен съм и че при 3008 няма да е по-различен. Не оставайте с впечатление, че Grip Control изцяло заменя нуждата от задвижване на четирите колела. Определено при наличието на такова колата щеше да е още по-проходима. Но пък и щеше да харчи повече, да има по-малък багажник. Стратегията на французите е да предложат SUV, който да е способен да измъкне водача от лошо стекли се обстоятелства, а не да го предизвикат да ходи на тежък офроуд. А и последното така или иначе няма да е възможно точно с този автомобил, а и с който и да било от преките му конкуренти. Просто тези машини не са направени за тази цел.
Peugeot 3008 разполага и с почти задължителната вече за този клас функция за контрол при спускане Hill Assist. Активира се от бутонче пред скоростния лост и както при всички автомобили "държи" колата да не вземе да се засили при спускане на стръмен наклон извън пътя.
Като споменахме преди малко икономичност, новият 3008 е добър и в това. Изпробваният от мен автомобил бе оборудван с най-мощният от бензиновите двигатели – 1.6 THP. Който е и почти най-мощният от всички предлагани за модела двигатели, като изключим 2-литровият дизел BlueHDI със 180 к.с. Бензиновият първенец в гамата разполага със 165 кончета и 240 Нм въртящ момент. Не знам защо, но винаги съм бил леко скептичен към този клас автомобили с бензинови двигатели. Но тук моторът набързо се пребори с това мое чувство. Ускорение от 0 до 100 км/ч за 8.9 секунди е доста добър показател за SUV. А и не само. Дори и при по-ниските автомобили, които са по-леки и с доста по-малко челно съпротивление такава пъргавина не се среща често. Това е и най-бързото Peugeot 3008, заедно със споменатия вече 2-литров дизел, с който автомобилът постига абсолютно същото време за ускорение. Като прибавим и пътното поведение на колата, което както вече отбелязахме не е типичното за класа, добрите думи отново идват на преден план. Моторът е и доста еластичен и работи много добре в комбинация с 6-степенната автоматична трансмисия.
Позволява и по-спортно шофиране. От една страна шофьорът разполага с бутон Sport, след натискането на който се променят настройките на двигателя и скоростната кутия и автомобилът става още по-пъргав. За изцяло спортно изживяване пък водачът може да започне сам да сменя предавките чрез перата зад волана. Които, между другото, са доста удобни за работа. При активирането на този режим се променя и воланът, който става по-директен за по-добър контрол над колата при множество завои, например.
В същото време двигателят не е и лаком. При градски разход по каталог 7.3, моето постижение беше 8.1. Което за такъв тип автомобил, бензинов двигател и задръствания смятам за доста добър резултат. За него помага и системата Stop&Start, която гаси мотора, когато колата е в покой на червено. Но трябва д спомена и че в този разход влизат и моментите, когато си "играех" с Grip Control-а извън пътя и в снеговете, което е дало определено отражение. На извънградско колата ми даде 5.5 на сто при 4.8 по каталог. Но при този разход традиционно не се включва магистрала, а там колата няма как да не стане по-лакома. След 2 дни зад волана й по всякакви пътища и малко извън тях пък комбинираната консумация според компютъра беше 6.1 при 5.7 на книга и съответно тези 0.4 литра в повече дори няма и да се замислям дали да ги простя. Общото ми впечатление от колата с този двигател определено е добро, разполага с достатъчно мощност, когато е необходима, а в същото време изобщо не иска да харчи много при нормално каране. Така че за почитателите на бензиновите двигатели Peugeot 3008 определено ще бъде добър избор именно с този мотор.
Стигнахме и до цената. Конкретният модел, който имах възможност да изпробвам, се продава срещу 59 765 лв. с ДДС. Той обаче е с почти най-високото ниво на оборудване, а и има и допълнителни асистенти за водача, екстри и глезотийки, които няма как да не струват пари. Иначе цената на базовата версия на новия Peugeot 3008 е 40 604 лв. с налога. Автомобилът идва и с гаранция от 5 години или 100 000 км пробег.
Водещи
-
Черен петък в Скорпион: Противопоказан за шопинг!
Луната и Меркурий идеални за пазаруване до 24-и ноември
17.11 | 13:40
-
От догодина: Близо 600 нови камери ще засичат скоростта
300 от тях са на ТОЛ системата, а 293 – мобилни и стационарни, каза в Пловдив служебният...
17.11 | 13:20
-
Байрям Байрям от ДПС - НН: Изключихме един почетен дерибей от партията
Голяма част от политиците в 51-вото НС са изчерпани и са лъжци, заяви той
17.11 | 13:00
Най-четени
-
Политолог: Няма нужда от "санитарен кордон" около Пеевски
Той сам по себе си е изолиран, никой в политически план не иска да работи с него
17.11 | 11:00
-
Виктория, Пукет, Австрия и Дарвин ни връхлитат този зесон
Ваксините са задължителни за деца с хронични болести
17.11 | 10:00
-
85% от хората искат касиране на изборите, твърди Нинова
В една безпътица сме, заяви бившият лидер на БСП
17.11 | 10:20