Зимните гуми навършиха 80 години 30.08 | 14:13
От 1934 г. насам Финландия е една от люлките за развитието на автомобилните "обувки" за студения сезон
Шофьорите в голяма част от света познават много добре зимните гуми и гледат на тях като на даденост. Любопитен факт е обаче, че колите не винаги са имали на разположение такива. Особено в началото на автомобилната ера. Реално първите зимни гуми за леки коли са се появили на бял свят преди 80 години. До известна степен логично това се е случило във Финландия. От друга страна обаче за голяма част от съвременните шофьори би било любопитно защо точно там не са имали зимно гуми още в началото. Реално първите автомобили са били "обути” с такива 2 години преди това, но става въпрос за товарни коли и автобуси.
Първата зимна автомобилна гума в света, наречена "Kelirengas”, е създадена във Финландия през 1934 г. и е била предназначена за камиони и автобуси. Две години по-късно, нейният еквивалент за леки автомобили се появява под името "Nokian Hakkapeliitta”, предизвиквайки революция по отношение на безопасността през зимните месеци. В днешно време, зимни гуми се използват навсякъде по света – над 700 милиона зимни гуми обикалят пътищата в цял свят и това ни се струва естествено, но през 30-те години на ХХ век това е било революционна стъпка напред.
Най-важната отличителна черта на оригиналната зимна гума е била дълбочината на протектора, тъй като по това време е било нормално да се шофира върху сняг. Постепенно пътищата започват да се поддържат, почистват и опесъчават. По тази причина е трябвало гумите да се проектират по такъв начин, че да се справят добре както на лед и сняг, така и на чист асфалт. Ето защо е било необходимо използването на специални смеси и развитие чрез иновации. През 1961 г., е представена първата гума с шипове, наречена Kometa-Hakkapeliitta. Тя бързо става известна по целия свят, тъй като през 60-те години помага на финландските рали пилоти нееднократно да доминират в легендарното рали Монте Карло. Следващото десетилетие е разработена и пусната на пазара и версия на гумата без шипове.
Развитие и успех
В днешно време за различните пазари се разработват различни версии на зимни гуми, съобразени с местните нужди и изисквания, като се вземат предвид климатичните условия, състоянието на пътищата и тяхната зимна поддръжка. През 2013 г., най-новото поколение гуми Nokian Hakkapeliitta постигна световен рекорд за най-бърза кола на лед, достигайки скорост от 335,713 км/ч по замръзнало езеро. Рекордът е направен от гумата с шипове Nokian Hakkapeliitta 8 с размери 255/35 R20. Благодарение на непрекъснатото усъвършенстване на технологиите, през 2014 г. се появява и първият прототип на гуми с прибиращи се шипове, което позволява на водачите да ги използват, само когато е необходимо. В Европа на разположение е зимната гума без шипове Nokian Hakkapeliitta R2, която е подходяща за екстремни условия на пътищата, покрити със сняг и лед. Ето защо в много държави, освен на леките коли, тя задължително се монтира на автомобилите на службите за спешни случаи. Освен перфектни качества в зимни условия, тя е и първата в света зимна гума с индекс на енергийна ефективност А. Премиум гумите на Nokian Tyres се продават с успех в над 50 държави по целия свят.
Hakkapeliitta – Hakkaa päälle!
Има различни легенди от къде идва името Hakkapeliitta. Една от тях разказва за финландските кавалеристи, които са служили в шведската армия през 17-ти век и са били наричани Hakkapeliittas. При настъпление, кавалеристите надавали легендарния боен вик "Hakkaa päälle!” (Прекършете ги!), което ги мотивирало да се справят с противника. По същия начин, зимната гума Nokian Hakkapeliitta се справя с предизвикателните пътни условия в продължение на повече от 80 години.
Водещи
-
Денков: От наша страна направихме всичко възможно
Депутатът от „Продължаваме Промяната – Демократична България” акад. Николай Денков коментира...
28.11 | 09:30
-
КЕВР обсъжда ново поскъпване на водата от 2025 година
28.11 | 08:45