Знаят всичко за нас: Как ни шпионират колите ни 19.12 | 11:00
Автомобилите записват данни за водача поне на всеки две минути, е установило проучване на ADAC. Какво точно съдържат тези данни, чия собственост стават те и какво се случва с тях по-нататък?
"По принцип модерните автомобили знаят всичко за своите шофьори", казва Фолкер Людеман, научен директор на Центъра за защита на данните в Долна Саксония към Университета за приложни науки в Оснабрюк, Германия Колите съхраняват данни за водача на всеки две минути, показват резултатите от проучване на Клуба на германските автомобилисти ADAC.
Какво точно се съхранява, какво се случва с тези данни и на кого точно принадлежат те, пита АРД в своя публикация по темата, цитирани от Дойче Веле. До 150 сензора са инсталирани в съвременните автомобили. Те измерват поведението на шофьора, заетостта на седалките, ускорението. Освен това познават добре музикалния вкус на водача, откриват грешките при шофиране и записват местоположението на колата. Благодарение на всички тези данни производителите знаят много за водачите и техните превозни средства.
Безобидно или опасно събиране на данни
От години част от данните се използват, за да могат сервизите да разчитат съществуващите проблеми. В някои случаи събирането им дори се изисква от закона, посочва АРД. Тук спада например следенето за спазване на регулациите за вредни емисии - записва се колко гориво изразходва автомобилът. А от лятото на 2022 г. новорегистрираните коли трябва да разполагат и с памет за запис на данните при произшествия.
"Отделните наблюдения сами по себе си може да са безобидни, но ако данните се съпоставят, комбинират и анализират, това може да доведе до сериозни нарушения на личната неприкосновеност", обяснява Людеман. Той дава следния пример:
"Ако тежестта на пътника на дадена седалка нараства постепенно и последователно в продължение на 9 месеца, а крайната цел на пътуването е била специализиран магазин за бебешки пособия, значи не е изключено семейството да чака бебе. И всеки, който има достъп до тези данни, ще може да стигне до този извод", казва Людеман, цитиран от АРД.
Шофьорите обикновено не знаят кой и с каква част от така запаметените данни разполага и както точно се случва с тях. "Повечето от тях се съхраняват на сървърите на производителя", обяснява Людеман. "Те могат да решат кой ще получи тези данни." Засега единствено производителите на коли имат достъп до тях и могат да ги използват. И те наистина го правят, пише АРД.
Бизнесът с данните
С тези данни може и да се търгува, защото не се записват само данни за пътниците, но например се води статистика и за използването на системата за спешни повиквания в ЕС, т.нар. e-call. Тя прави автоматично спешно повикване при задействане на въздушните възглавници - не само към номер 110 или 112, но и към производителя и доставчика на определени видове услуги, например за пътна помощ или сервизно обслужване на авариралата кола, разяснява Людеман от ADAC.
Всичко това разкрива нови възможности и пред застрахователите: така те могат да правят отстъпки в цената на застрахователните полици или обратното - да ги увеличават за по-рисковите шофьори. Затова те също имат интерес към данните, записвани от автомобилите.
"Голям икономически потенциал"
Възможностите за много приложения и бизнес области са много сериозни и предизвикват големи желания. Става въпрос за конкуренция между автомобилните производители, службите за спешна помощ, софтуерните компании, сервизите, болниците и застрахователите. Те признават онова, което експертите сега доказват с цифри - от това, че шофьорите не знаят, че биват следени по този начин, някой може да прави пари.
Според консултантската фирма МакКинзи свързването на автомобилите в мрежа и използването на данните от тях има голям икономически потенциал. Производителите, доставчиците и предоставящите различни услуги могат да очакват приходи от около 400 млрд. долара годишно до 2030-а, когато 95% от всички превозни средства ще бъдат свързани в мрежа. В тази сметка влизат оборот от 250 млрд. долара и още 150 млрд. долара от потенциални икономии.
Водещи
-
Боряна Димитрова: Лек спад за ГЕРБ, лек ръст за ПП - ДБ
При по-високото участие в изборите намалява относителната тежест на част от партиите, спада и...
16.12 | 21:00
-
ЕС отстъпва от забраната на коли с двигатели с вътрешно горене през 2035 г.
Автопроизводителите ще могат да продават ограничен брой бензинови и хибридни модели при...
16.12 | 20:45
-
Калоян Паргов: БСП държи на редовния бюджет
Оставката на ИБ е с цел колективната отговорност пред партията в тази тежка ситуация, заяви той
16.12 | 20:30
-
ЕС санкционира шефа на Националното движение „Русофили" Николай Малинов
Санкциите включват замразяване на активи и забрана за пътуване на висшите представители на...
16.12 | 20:15
Най-четени
-
Politico: Лидерите на България и още 7 страни от ЕС искат пари, т.к. руската заплаха се засилва
Според властите им разходите за осигуряване на сигурността в региона не трябва да се поемат от...
16.12 | 14:45
-
Скъпотия? Ето кой плаща най-здраво за ЧНГ
Данните показват, че огромна част от туристите са направили своите резервации още през...
16.12 | 12:45
-
Александър Колячев: КЗП следи цените на 5 млн. продукта ежедневно 2
И посочи, че зелето е чудесен традиционен продукт, който в момента е на добра цена.
16.12 | 12:15
-
От ЕП обясниха защо искат имунитета на Илхан Кючюк
От офиса на Кьовеши не съобщават къде се води въпросното разследване – в София или в Брюксел
16.12 | 17:00