Изкарваме колата от сервиза само срещу гаранция 23.02 | 12:02

Автосервизи искат нов закон да регламентира дейността им и да вдигне качеството на ремонтите

От iNews.bg

Скоро може да започнем да изкарваме колата си от сервиза с гаранция за направения ремонт. И то независимо кой майстор изберем. Това ще стане чрез въвеждането на нов закон, който ще регламентира работата на автосервизите, поставяйки правила и изисквания на дейността им. За да съществува даден сервиз, той ще трябва да отговаря на заложените в новата нормативна уредба правила, едно от които е именно предоставянето на гаранция за определен срок за извършен тип ремонт. Паралелно с това законът ще ликвидира и хилядите нелегални и полулегални автосервизи.

Според неофициални данни към момента над 80% от колите у нас се ремонтират именно на такива места. В сивия сектор попадат над 5300 сервиза в страната, а в София са 1500, предаде бТВ. Според данните за пътните инциденти за 2015 г. над 25 на сто от катастрофите са станали по технически причини, но колко са заради некачествени ремонти не е ясно, макар да се знае, че със сигурност има не един и два такива случая.

Автомобилният състезател Румен Дунев посочи, че идеята на Националната камара на автосервизите е да има закон за автосервизната дейност. Най-вече за да се гарантира качеството на ремонтите и да се премахне нелоялната конкуренция. Много от по-малките сервизи не са регистрирани, нямат касови апарати, нямат и нужната квалификация за ремонтите, но въпреки това работят и хората си оставят колите при тях, стана ясно още от думите на Дунев.

"Техническата изправност на колите важна, тъй като тенденцията в България е автопаркът да става все по-стар", казва още той. И добавя, че идеята на закона е да се регламентира какво е автосервиз и да се опише, че ремонти дейности по автомобила се извършват само в сервиз. "Камарата на автосервизите не е против малките сервизи, искаме да им помогнем да излязат на светло и да предлагат по-качествени услуги", поясни автомобилният състезател.

Ако се приеме искания нов закон , една от хипотезите е, че цените за ремонтите на колите може да се вдигнат. В същото време обаче ще се повиши и качеството на услугите. 35 години Димитър Димитров работи като монтьор в автосервизи. Той е категоричен, че некачествен ремонт може да доведе до много сериозни неща, но от друга страна пък клиентът търси най-евтиното.

Търсейки ниска цена прибягват до части втора ръка, които си намират сами от автоморги или познати. "Не признавам частите втора ръка. Разбира се, понякога по изключение, когато става въпрос за скоростна кутия или нещо друго, може да се монтира, но ние гаранция не можем да дадем. Гаранция трябва да се търси от автоморгата и автокъщата, откъдето е закупил резервните части”, отбелязва Димитров.

На пазара за резервни части цари пълен хаос. Използват се и неодобрени азиатски аналози. Затова в новия закон за пътно превозните средства се предвижда Автомобилната администрация да поеме контрола и над т.нар. "гробища за автомобили".

Малките и средни сервизи се опасяват, че изискванията, които ще бъдат заложени за базата и обучението на персонала, ще са толкова високи, че част от сервизите ще изчезнат. Това коментира депутатът от БСП Николай Тишев. Според Иван Вълков, депутат от ГЕРБ, със закона ще има нужната регламентация, защото в момента цари пълна анархия.

Според левицата, ако сервизите не издават касови бележки, това е проблем на НАП. А, ако работят хора без договори, е проблем на Инспекцията по труда. "В изискванията ще има заложени параметри как да изглежда един сервиз. Колко да е голям. Ако се заложат условия да е минимум 5 метра висок, то малките сервизи ще окапят”, категоричен е Тишев.

"Трябва да има някакви условия, трудовият закон го изисква. Нерегламентираните сервизи не могат да бъдат проверявани - те казват, че извършват услугата за собствени нужди. Законът иска регистрация, не лицензиране”, обясни Вълков.

Тишев е категоричен, че регистрацията означава лицензиране - трябва да си одобрен и да получиш удостоверение за регистрация. Освен това не само автомобилната администрация ще проверява, но и браншовата организация - това е конфликт на интересни, добави той.

Той посочи още един проблем – бюрокрация и увеличаване на административната тежест – всеки ремонт ще трябва да се подава онлайн в автомобилната администрация.

Водещи

Най-четени