Най-новата звезда сред големите SUV, by Peugeot (СНИМКИ) 22.10 | 13:59

Французите смениха изцяло класа на модела 5008 и го напълниха с иновативни технологии

От Кристиан Костурков

Сегментът SUV е най-динамично развиващият се през последото десетилетие в автомобилния свят. Докато през 90-те години на ХХ в. и първите на ХХI в. този тип автомобили се свързваха предимно с по-луксозните марки и по-заможните клиенти, за последната декада нещата се промениха коренно. SUV вече притежава огромна част от човечеството, дори и далеч не толкова заможната. А такъв тип автомобили предлага на практика всяка марка, някои и по повече от един модел. Да не говорим, че има и производители, специализирали се изцяло в този сегмент. Е, не и европейски. Peugeot не е от старите играчи тук. Но за сметка на това е един от най-агресивните напоследък. Само за 4 години французите изкараха цели 3 модела в SUV сегмента. А реално са 4, като включим и 4008, който обаче не се предлага на пазара у нас. На всичкото отгоре "лъвчетата" дори успяха да изкарат на единия от моделите и фейслифт. Сега обаче няма да си говорим за него, а за изцяло новият SUV в гамата на Peugeot – чисто новият модел 5008.

Звучи познато, да. Но 5008 преди не беше SUV, а семеен ван. Предвид истинския глад на автомобилните купувачи обаче французите взеха смелото решение да препозиционират този модел в съвсем различен сегмент. А и имаха вече опита и то успешен, след като миналата година направиха същото с 3008. Като и той от ван стана SUV. А пък успехът, който пожъна, явно даде криле на Peugeot да продължат със смелите решения. И така на бял свят през тази година се появи големият 7-местен 5008, наричан още от производителя си не просто SUV, a SUV by Peugeot. Под който знаменател попадат също и по-малките му братчета 2008 и 3008.

1994091Споменахме вече, че в 5008 има място за 7 души. Което е доста полезно не само заради ДДС-то. При няккои от автомобилите с трети ред седалки те все още не са достатъчно големи, за да седне в тях възрастен. При този автомобил това не е валидно. Е, вярно, че 2-метров няма да се събере, но някой с по-нормални размери ще може да се вози спокойно. Този големият обаче няма да има проблем да седне на втория ред седалки. Там ще има достатъчно място както за главата му, така и за краката. Инженерите и дизайнерите на Peugeot са използвали за целта една хитрост. Самата пейка е скъсена с 1-2 см, което няма как да се усети от седящия, но пък именно тези сантиметри, изглеждащи пренебрежимо мално, реално дават много повече място за коленете. Така че 2-метровият човек ще се чувства комфотно, седейки отзад в 5008-цата.

Друга отличителна черта на втория ред седалки е широчината им. Когато говорим за превоз на трима души там, в доста коли трябва да се направят и някои компромиси с комфорта. Тук обаче пейката е достатъчно широка, за да могат да се возят тези трима възрастни. Единственото, което ще им липсва, е подлакътникът. Който пък е един от най-широките в класа. И при липса на човек в средата, другите двама ще могат спокойно да облегнат ръцете си без те да се допират. Освен, ако не искат другото де.

При по-високо оборудваните версии пък Peugeot 5008 може да бъде поръчан не с пейка, а с 3 отделни седалки на втория ред. Което по принцип си върви със 7-местната версия, докато общата е възможна само при 5-местната. Тройката отделни седалки обаче е за предпочитане, ако ще се возят често по толкова души отзад, тъй като комфортът при пътуването им ще бъде на съвсем различно ниво.

1994093Нещо, което прави много силно впечатление при 5008-цата е, че задните седалки, когато са 3, много приличат на предните. От което човек лесно се досеща колко са удобни те. А по принцип хората си купуват SUV, а не комби, за да седи по-високо и да му е по-удобно. Е, тук комфортът е налице по всички редове седалки. Естествено предните са най-добре. Наистина хората, които стоят зад създаването им, доста са се постарали.

Очаквано, последен модел Peugeot няма как да мине и без станалият вече емблематичен за марката i-Cockpit. В този модел намираме втората му подобрена генерация. Естествено имаме малкия волан, изнесеното над него арматурно табло, което е и дигитално с възможност за различни настройки според желанията на водача, почти пълната липса на бутони по централната конзола и заменящият ги голям тъчскрийн. Всичко това превръща новият Peugeot 5008 в един изключително удобен и лесен за шофиране автомобил. И то голям. Със сигурност дори и хората, които не са сядали зад волана на кола с i-Cockpit, ще свикнат много бързо с функционалността и удобствата му. Мен лично тази концепция винаги ме е впечатлявала, още от първото си поколение.

Споменатото вече цифрово арматурно табло, освен красиво, също е и много удобно. Благодарение на възможностите за настройка шофьорът не само може да избира между различни визии, а и почти изцяло да го "изрисува" според собствените си желания. В различните режими то показва по различен начин скоростта на движение, оборотите на мотора, среден и моментен разход, външна температура, оставащи километри с наличното гориво и т.н. Дисплеят обаче показва и пътя по навигация, като в такъв режим тя може да заеме огромна част от 12.3-инчовия дисплей в таблото. Иновацията i-Cockpit беше създадена, за да не отклонява погледа на водача от пътя, когато гледа уредите, тъй като те са поставени непосредствено под погледа му към пътя. А с еволюцията сега няма нужда да се отклонява и за да види накъде трябва да завие при следване на инструкциите на навигационната система. А визуализацията на дисплея на централната конзола вече може да се използва от пътниците.

1994092Иновативният дизайн не е само вътре в колата. Отвън новият Peugeot 5008 също е впечатляващ. Макар и използвали идентични решения спрямо по-малкия и вече доказал се на пазара 3008, тук нещата са изпипани така, че хем моделът да е напълно разпознаваем още от пръв поглед като SUV by Peugeot, хем да не може да се сбърка с по-малкия си събрат. И това е така въпреки изключително сродната визия на фаровете, радиаторната решетка, задните светлини с характерните 3 успоредни линии, които едно време от Peugeot представиха като "следите от лапата на лъва". Въпреки това обаче свързващите ги елементи са създадени така, че силно да отличават 5008 от 3008. И от 2008-цата, която след фейслифта от миналата година също придоби по-осезаемо отличителните белези на концепцията SUV by Peugeot. Но най-новият модел в тази гама на французите наистина никога няма как да се сбърка с друг, нито през деня, нито през нощта.

Като всеки уважаващ себе си SUV, новият 5008 трябва да може да отведе собственика си и някъде извън асфалтираните пътища. И инженерите в Peugeot не са пропуснали този факт. За целта са решили да разположат купето на височина 23.6 см, благодарение на което препятствията по черните пътища няма да създават проблем. Дългото междуосие пък е дало възможност за преден ъгъл за катерене от 19 градуса, а заден – от цели 28. По този начин с Peugeot 5008 ще можем да си позволим и по-екстремни терени. Е, предвид факта, че тук си говорим за SUV, а не за офроуд джипка, по-тежките терени няма да са по силите му. Но и едва ли някой би си го купил, за да ходи на тежък офроуд.

Голямото междуосие и широките предна и задна следа на колелетата помагат и за по-комфортното пътуване по нормални пътища и магистрали. Благодарение на тях, както и на по-ниския център на тежестта, 5008 се държи много по-стабилно, а и се накланя много по-малко в завой. Като така избягва една от неприятните характеристики на този тип автомобили, заради които някои хора бягат от тях.

За способностите на колата не само по различни терени, но и при различни атмосферни условия, помага една от запазените марки на Peugeot – Grip Control. Да, новият 5008 няма версия със задвижване на 4-те колела. Францизуте са преценили, че няма смисъл да правят такава, при положение, че близо 80% от купуваните SUV в Европа са само с предно предаване. А и все пак при конкурентите няма Grip Control. Целта на тази система е да помогне на шофьора при потегляне и движение в не най-приятните пътни условия извън асфалта, а също по заснежените или заледени шосета през зимата. На разположение са 5 режима – стандартен, за офроуд, за пясък, за сняг и с изключен ESP.

1994096В зависимост от избора на водача, който се прави чрез позиционирания до скоростния лост въртящ се контролер, системата оптимизира тягата и приплъзването на предните задвижващи колела и така автомобилът по-лесно се измъква или движи в нестандартни условия. Освен това при по-добро сцепление на едното от колелата, задвижващата сила се прехвърля в по-голяма степен към него. В определени условия и необходимост Grip Control придава паралелно с това и леко спирачно усилие върху някое от задните колела, за да стабилизира колата по време на движение. Не оставайте с впечатление, че Grip Control изцяло заменя нуждата от задвижване на четирите колела. Определено при наличието на такова колата щеше да е още по-проходима. Но пък и щеше да харчи повече, да има по-малък багажник, да е по-тежка. Стратегията на французите е да предложат SUV, който да е способен да измъкне водача от лошо стекли се обстоятелства, а не да го предизвикат да ходи по следите на планински кози. А и последното така или иначе няма да е възможно точно с този автомобил, а и с който и да било от преките му конкуренти. Просто тези машини не са направени за тази цел.

Предвид факта, че е 7-местен автомобил, логично Peugeot 5008 може да се похвали и с доста голям багажник. Когато третият ред седалки са прибрани в пода (който и при това положение е равен), обемът му е цели 780 литра. Ако има нужда от товарене на повече багаж и вторият ред седалки също бъде сгънат, тогава обемът нараства до впечатляваите 1940 литра. Възможни са и различни конфигурации, така че в автомобила да се съберат оптимален брой хора и количество багаж. Например, ако трябва да се превози нещо дълго, сгъват се само десните седалки на втория и третия ред и така място за предмета вече има, а в същото време в колата могат да седнат петима.

Peugeot 5008 предоставя и доста сериозен избор от двигатели. Налице са 8 версии, от които 5 са дизеловите. Базовият при тях е 1.6-литровият BlueHDi с мощност от 100 к.с. и 254 Нм въртящ момент. Този мотор се предлага единствено в съчетание с 5-степенна механична скоростна кутия. По-голям избор има при по-мощната версия на агрегата, която е със 120 к.с. и 300 Нм въртящ момент. При този вариант клиентът вече може да избира между 6-степенна ръчна или автоматична кутия със същия брой предавки.

1994090За почитателите на по-мощните дизели в гамата се предлагат и два варианта с 2-литров агрегат. По-слабата версия е с мощност 150 к.с. и въртящ момент от 370 Нм. И тук, както и при базовия дизел, се предлага само механична скоростна кутия, но с 6 степени. Автоматикът пък върви с най-мощният от дизеловите събратя, който е със 180 к.с. и 400 Нм. Абсолютно всичките отговарят на най-съвременният екостандарт Евро 6, а когато става дума за разход на гориво, по каталог той се движи между 4 и 4.8 литра при смесен цикъл на каране. Друго нещо, което прави впечатление, е че моторите се обслужват на доста дълъг пробег, което също пести пари. При 1.6-литровите то се прави на 25 000 км, а при 2-литровите – на 30 000 км.

Базовият бензинов вариант е оборудван с 1.2-литровият PureTech, който вече 2 години е носител на престижната титла Световен двигател на годината в своя клас. Независимо дали става дума за съчетание с механична или автоматична скоростна кутия (предавките са 6 и в двата случая), моторът е с мощност 130 к.с. и 230 Нм въртящ момент. По-мощната бензинова версия е оборудвана с 1.6-литров THP двигател. Тя се предлага само с автоматична кутия и има мощност от 165 к.с. и въртящ момент от 240 Нм. И тук моторите с по-малък обем се обслужват на 25 000 км, а с по-големия – на 30 000 км. Средният разход по каталог при смесен цикъл е от 5.1 до 6.1 литра на 100 км.

Новият Peugeot 5008 предлага и множество иновативни екстри и асистенти, които да направят живота на водача, а и на пътниците, много по-лесен. Като например системата Smart Beam Assistance, която автоматично превключва между къси и дълги светлини, разпознаването на пътните знаци и показването им на дисплея пред водача (освен това системата може да ограничава или да препоръчва ограничение на скоростта), адаптивният темпомат, който дори може и да спре автомобила, системата за контрол на мъртвата зона и автоматичното паркиране едва ли има нужда да се споменават. Distance Alert пък следи разстоянието до предния автомобил и предупреждава, ако то рязко започне да се скъсява, за да се избегне сблъсък. Peugeot 5008 следи и лентата за движение и подава сигнал на водача, ако той случайно излезе от нея. Споменатият вече Grip Control пък е второ поколение и съответно с осъвършенствани фукнции и способности. Едно от най-интересните иновативни решения в този автомобил е системата, която следи за бдителността на шофьора. Ако вниманието му се отклони поради някаква причина, например умора, тя го предупреждава.

Изцяло новият Peugeot 5008 се предлага и с цели 5 нива на оборудване. Естествено споменатите екстри и асистенти при някои от тях са серийно вградени, при други – трябва да се плати допълнително. Клиентите могат да избират между нивата Access, Active, Allure, както и сред много атрактивните GT Line и върховото GT. В зависимост от оборудването цените на 5008-цата при бензиновите версии започват от 45 260 лв. с ДДС и достигат 62 868 лв. с налога. При дизелите пък базовата цена е 46 091 лв., а най-високата – 74 514 лв.

1994099

Водещи