Новият Nissan Navara - готов за приключения, но и за тежка работа 28.05 | 17:34
Третото поколение на пикапа на японците предлага уникални възможности за всеки, независимо от професия, нужди и хоби
Пикапите са автомобили, които в България все още не са много популярни. Причините могат да се търсят на много места. Но най-сериозната от тях е липсата на повечко малки ферми. По света именно техните собственици са сред основните купувачи на този тип автомобили. Доказателство може лесно да се намери в съседна Гърция. Едва ли някой от нас, който е ходил там, не му е направило впечатление, че веднага след пресичането на границата пикапите започват да се срещат изключително често. Естествено този тип автомобил няма приложение само при фермерите, а и на много други места, където е необходима кола с голямо товарно пространство. Но пък през последните години у нас все повече хора и фирми се усещат, че пикапът ще им бъде много полезен и се насочват към някой от представителите на класа.
А те дори и в световен мащаб не са кой знае колко. Дори и в САЩ или арабския свят, където пикапът е издигнат почти в култ. У нас, вероятно и заради слабия като цяло пазар, този тип автомобили са още по-малко. Поради тази причина, както и заради малкото клиенти, борбата може да се каже, че е за всеки един от тях. Но пък автопазарът у нас от миналата година започна да отлепя дъното. Ако тенденцията се запази, конкуренцията в този клас може още да се засили.
Един от представителите му с отлични перспективи е Nissan Navara. Моделът е един от най-сериозните за класа по целия свят, а и има доста "биография” зад гърба си. Реално пикап под това име се появява в не толкова далечната 1997 г. Японците обаче имат зад гърба си огромно наследство при този тип автомобили – първият такъв излиза на бял свят преди 82 години, но тогава под името Datsun. Вероятно и заради това днес Navara е един от най-разпространените и разпознаваеми пикапи по цялото земно кълбо, макар на някои места моделът да носи друго име. Така, след 2 поколения, задържали се силно на пазара общо 18 години, в края на миналата излезе третата генерация на Navara. Доказателство за нейните качества може да се намери много лесно. Само няколко месеца след появата си, автомобилът спечели наградата "Международен пикап на годината 2016”. И е време да разберем защо.
Аз бих нарекъл новата Navara едно страхотно съчетание между пикап, който може спокойно да носи много напрежение и товар, автомобил, който може да отведе всеки почти навсякъде, дори и хората с по-приключенски дух, а в свободното време може да бъде и много функционална семейна кола. Друга дума, която характеризира емблематичния вече пикап на Nissan е "голям”. Голям е на габарити, проходимостта му е голяма, пространството в кабината (особено при двойната, каквато модификация имах възможността да карам) също е голямо, за товарното пространство да не говорим – в т.нар. "леген” има полезен товар от 1062 кг. Паралелно с това Navara би могла да тегли ремарке или друг товар с тегло до 3.5 тона. Доста впечатляващо. А и полезно за авантюристи. При тези характеристики пикапът на Nissan спокойно би могъл да се използва, за да дърпа голяма каравана, лодка и то не от малките и какво ли още не.
Самият товарен отсек би могъл да бъде оборудван и с доста богата гама от екстри, благодарение на които Navara да отговори най-добре на нуждите на собственика си. Той може да бъде снабден с мека или твърда алуминиева ролетна щора, която да го покрива, хардтоп, който увеличава почти двойно товарния обем, пластмасова или метална облицовка на "легена”. Стандартно идва и с релси от трите страни на товарния отсек и подвижни куки, които биха могли да се позиционират навсякъде и така товарът, независимо какъв е той, да бъде здраво укрепен и да не създава главоболия по време на превоз. Предлагат се и други опции, като например стойки за велосипеди.
Естествено огромните възможности на колата няма как да са налице без подходящите за целта двигател, шаси и предавателна кутия. В Navara и трите имат с какво да се похвалят. Що се касае до мотора, предлаганите у нас модификации се задвижват от дизеловия 2.3-литровия dCi, който има 2 варианта. Първият е с една турбина и развива мощност от 160 к.с. и въртящ момент от 403 Нм. По-мощната версия, каквато успях да изпробвам, е с 2 турбини и мощността вече се показва до 190 к.с., а въртящият момент – до 450 Нм. При този вариант на двигателя определено няма какво да спре Navara, дори и да се наложи да я изкарате извън хубавия или пък не чак толкова хубав, но все пак асфалтов път. Там този автомобил се чувства точно толкова комфортно, колкото и на шосето. Мощният двигател и задвижването на четирите колела ще ви измъкне от всяка критична ситуация.
По време на теста капризите на природата ми дадоха неочаквана възможност да изпробвам тези качества на новата Navara. Точно, когато бяха изкарал колата на офроуд, заваля проливен дъжд, благодарение на който всичко наоколо се разкаля. Автомобилът обаче изобщо не се замисли и премина през полето и черния път, по който и преди това си имаше т.нар. коловози. Успя да изкачи без проблем и доста сериозен баир, отново силно разкалян. Да не забравяме, че в случая си говорим за един много тежък автомобил – само собствената му маса е 1958 кг. Естествено ми се наложи да включа и бавните скорости, но колата е оборудвана именно заради това с тях. През цялото време на екстремния преход по "пътя” имаше и разни препятствия, някои от които нямаше как да бъдат заобиколени. Благодарение на просвета от 223 мм обаче нито едно от тях не беше проблем. Новата Navara трудно би се изплашила и от някое по-сериозно стъпало, тъй като инженерите са я проектирали при изкачване да преодолява внезапни наклони от над 30 градуса. Освен това Navara безпроблемно гази и във води с дълбочина до 600 мм. Така че, ако ви се налага често да преминавате такъв тип терени, това определено е един от най-добрите избори за автомобил.
Много добро впечатление ми направи и разходът на гориво. Макар да говорим за 2-тонен автомобил и доста мощен двигател, средният разход, постигнат от мен, беше 8 литра на 100 км. Вярно е, че по каталог той е 7 литра. Но там си говорим за шофиране в нормални условия, по шосе, без включено задвижване на четирите колела и без използването на бавните скорости. А в крайна сметка за известен период от време при мен всички тези условия, които никак не помагат за икономията на гориво, бяха налице. Иначе при нормални обстоятелства този близо литър отгоре спокойно би могъл да бъде премахнат. Което пък в крайна сметка си е един страхотен разход за толкова голям е тежък автомобил, пък бил той и с дизелов мотор.
Въпросният 2.3 dCi е в съчетание със 7-степенна автоматична предавателна кутия. Иначе се предлагат и версии с 6-степенна ръчна. Както вече споменахме, за по-тежките условия имаме и задвижване 4х4 (стандартно задвижващите колелета са задните), както и бавни скорости. Самото шаси, както и ходовата част са допълнително подсилени, така че както големите товари, така и тежките пътни условия да не бъдат проблем за новата Navara. Автомобилът разполага и с блокаж на диференциала, както и с асистент за спускане по наклон.
От казаното до тук става ясно, че този автомобил няма лесно да се изплаши от каквито и да било условия, но пък дали а самите пътници няма да бъде малко по-грубичък? Отговорът е не. Когато човек се качи в кабината, открива там един напълно модерен и комфортен автомобил, който спокойно може да доставя удоволствие от шофирането и пътуването, дори и на дълги разстояния. Купето, разбираемо, е доста широко и така едва ли има човек, дори и от по-едрите, който би се оплакал от липса на пространство. Дори и задните седалки са доста големи, което важи и за мястото за коленете на пътниците там. Така че дори и трима души биха се чувствали добре на дълъг път. Самите седалки пък са специално разработени да не натоварват шофьора и пасажерите, дори и при по-сериозни преходи.
Благодарени на голямото пространство в купето на Navara има място и за доста ниши и поставки за различни предмети, които подират доста големи по обем неща. Има и цели три 12-волтови изхода, както и USB, AUX и четец за SD-карта.
Новата Navara разполага и с огромно количество екстри, а при по-високите нива на оборудване дори намираме такива, характерни за "по-нежни” автомобили, които са насочени единствено към шофьора и пътниците. Пикапът разполага с двузонов климатроник, висококачествена аудиосистема с 6 високоговорителя и с възможност за жично или безжично синхронизиране на смартфон, навигация със 7-инчов цветен дисплей, борд компютър с един куп функции, автоматично затъмняване на огледалото за обратно виждане, кожени седалки с отопление, система Around View Monitor с 4 камери, която показва автомобила във всички посоки – особено полезна при маневриране и паркиране на този толкова голям автомобил, мултифункционален волан и др.
Почти всеки шофьор на тази планета е и капризен по отношение на визията на своя автомобил. Естествено човек предпочита да се чувства добре и да харесва това, което кара. Ако си падате по този тип автомобили, значи Navara няма да ви разочарова и екстериора си. Той е доста агресивен, особено погледнат отпред. Но пък дизайнерите са се постарали да омекотят линиите и формите, така че пикапът да бъде харесван и от хора, които биха предпочели малко по-елегантен на вид автомобил.
Толкова мултифункционална кола няма как да си няма и цена. В конкретния случай говорим за Navara във върхово ниво на оборудване и с множество допълнителни екстри, че дори и глезотийки. Ако човек държи да разполага с всички тях, ще му се наложи да даде 80 350 лв. с ДДС. Базовата версия на този автомобил с двойната кабина пък е 55 300 лв. отново с налога. Срещу тази сума бъдещият собственик получава гаранция от 160 хил. км или 5 години. През целия този период Navara се предлага и с 24-часова безплатна пътна помощ на цялата територия на България. Освен това гаранцията срещу корозия на този автомобил, който е твърде вероятно да бъде излаган на тежки атмосферни условия, е цели 12 години.
Водещи
-
Магистратите с по 10 бона заплати през 2025-а
За представително облекло искат още 85 млн. лева
22.12 | 16:00
-
Министър Тодоров от "Пирогов": Скоро ще съм отново във въртележката
Към момента не е ясна причината за престоя му в лечебното заведение
22.12 | 15:30
-
Цветлин Йовчев: Европа продължава да се проваля в миграционната си политика
Според него много от икономическите мигранти са с много опасен профил
22.12 | 15:00
Най-четени
-
Ваня Григорова: Изключителен проблем е липсата на бюджет
Според нея част от проблема, касаещ огромния трафик в столицата, е липсата на добър...
22.12 | 13:00
-
5 обекта са затворени след проверки на БАБХ по курортите
Агенцията провежда засилени проверки преди празниците
22.12 | 10:00