Сериозен скок на автопроизводството в бившия Източен блок 21.07 | 15:53

Заводите обаче са силно зависими от търсенето на коли в Западна Европа

От Кристиан Костурков

За 10 години автомобилното производство в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) отбелязва двоен ръст. Има обаче държави, където увеличението е много по-голямо. Такива например са Словакия, Чехия и Румъния. При тях се наблюдава ръст на автопроизводството от три и дори четири пъти, сочи анализ на "Кофас". Все пак високият ръст не може да продължава вечно заради евентуално пренасищане на пазара, заяви Грегорж Шилевич, главен икономист на компанията за региона.

Анализът на дружеството показва, че страните от ЦИЕ продължават да са привлекателна дестинация за инвестиции от автомобилните гиганти. През изминалата година произведените автомобили в региона са 3.6 млн., което е 21% от общото производство в целия Европейски съюз. Автомобилните заводи са 33, повечето от които са изградени чрез външни инвестиции. Въпреки динамиката в покупките на автомобили от клиенти в региона, производствата в Централна и Източна Европа остават силно зависими от външното търсене, става ясно от анализа.

Регионът привлича инвестиции заради ниското заплащане за работна ръка, географската близост до Западна Европа, образованите специалисти и подобряването на бизнес климата. Анализът показва, че Skoda и Dacia продължават да бъдат особено силни марки, представящи се доста добре на конкурентния световен пазар. При това производството на автомобили и транспортна техника има измерим ефект върху резултата в икономиките на ЦИЕ. За някои от страните в региона като Унгария, Чехия и Словакия секторът представлява една десета от общата им продукция. Той създава и значителен брой работни места – в шестте страни заетите са над 850 хил. души.

Износът на превозни средства обхваща сериозен дял от външната търговия на държавите от ЦИЕ, като в Словакия тя е 25% от общия износ на страната. При това еврозоната, която е основният пазар, се възстановява и осигурява по-добри перспективи. Благодарение на тези положителни тенденции в региона и в други европейски страни, търсенето на превозни средства се увеличава. Това се случва на фона на намаляващо търсене от Русия, което все пак носи негативи за сектора.

Докато са налице неясноти на някои външни пазари, позитивни сигнали могат да се видят и в самия регион. Вътрешното търсене от домакинствата в ЦИЕ се характеризира с по-добри перспективи заради подобрения пазар на труда, ниската инфлация, ниските цени на петрола, увеличеното доверие на потребителите и атрактивните лихвени проценти. По-голямата склонност към потребителски разходи се проявява в по-динамичните продажби на автомобили в ЦИЕ. Купуват не само домакинствата, а и компаниите, които разширяват своите автопаркове. Тежкотоварните автомобили генерират високо ниво на продажби, което се дължи на подобрените перспективи за бизнеса – например прогнозният ръст на БВП в еврозоната е 1.5%.

Повишеното търсене на тежкотоварни превозни средства е положително послание, особено за полските заводи, където са произведени много автомобили от тази категория. Въпреки всичко това повишаване на вътрешните разходи няма да бъде достатъчно, за да направи автомобилния сектор на Централна и Източна Европа независим от външното търсене.

Въпреки че автомобилният пазар в ЦИЕ показва увеличение на продажбите, тези по-големи обеми не означават автоматично увеличение на рентабилността на производителите. Много от тях все още страдат от свръхкапацитет, от очакванията на клиентите за все така големи отстъпки и от някои действия на дилърите.

Източник: Econ.bg

Водещи

Най-четени