Суперлуксозният SUV, който може да бие Ferrari (СНИМКИ) 03.05 | 16:51
Обновеният Range Rover Sport идва още по-спортен, елегантен и модерен
Историята започва, може да се каже, преди 37 години, когато на бял свят се появява първият Range Rover. И през всичкото време досега моделът непрекъснато се развива и надгражда с поколенията и модификациите. И така стигаме до 2004 г., когато британците решават да отделят от основния модел един с по-спортна насоченост, който се превръща в самостоятелен, красноречиво слагайки думичката Sport зад името.Идва и краят на миналата година, когато на пазара е пусната обновената версия (фейслифтът) на второто поколение Range Rover Sport. Новият модел не се различава драстично от базовия от 2013 г. Но вгледа ли се човек, започва да вижда много разлики. И все приятни за окото.
В предницата веднага се забелязват новите фарове. Те изглеждат малко по-тесни, макар това да е само илюзия. Но пък дневните LED светлини в тях са доста по-различни от тези в модела от 2013 г. - вече са доста по-красиви, обикалят целия фар с изключение на горната му част, а елипсовидният "подпис" под формата на елипса е заменен от доста сплескан успоредник. Освен това с изцяло нова форма са и секторите на късите и дългите светлини.
Радиаторната решетка между тях също е заменена, вече е с по-големи клетки, в една равнина е (преди беше с нещо като две стъпала) и също изглежда по-сплескана, както фаровете. Видоизменена е и бронята, което най-силно си личи при въздухозаборникът, който е станал по-голям, както и по разположените от двете му страни гнезда за халогените. Които вече са извадени от тях и са разположени точно отдолу. А са станали и силно сплескани и това не е илюзия, както например при фаровете и решетката.
Отстрани промените в обновения Range Rover Sport се изчерпват с леко изменената форма на капаците на огледалата, както и на декоративния елемент в горната задна част на предните калници. Последният е станал малко по-къс, а паралелно и двете успоредни линии, символизиращи колко бърз може да бъде Range Rover Sport, са на по-голямо отстояние една от друга.
Доста сериозна преработка е претърпяла задницата на автомобила. Там, както и отпред, имаме нови форми на светлините, макар външният контур и форма да са останали същите. Имаме нова броня (в повечето модификации двуцветна), а освен, че самата тя е с нова форма, накрайниците на ауспуховата система вече са доста по-ефектно вградени в нея. И са с нова форма – при модела от 2013 г. те бяха кръгли, сега вече са успоредници. Аз лично правя асоциация със споменатия вече "подпис" от фаровете. Дали дизайнерите са имали предвид същото – не мога да кажа.
В интериорно отношение измененията никак не са малко. Воланът е запазил традиционния за Range Rover Sport дизайн, но пък имаме нови бутони за управление. Преди фейслифта те бяха с натискане, а сега вече са сензорни и реагират само на докосване. Което е изключително удобно, а и могат да се настройват в някои отношения според предпочитанията на водача.
Изцяло обновено е и арматурното табло, което е изцяло дигитално и може да се настройва според предпочитанията, но и според нуждите на водача. С уточнението, че това е при по-скъпите и оборудвани версии, които имат 12.3-инчов дисплей вместо табло. Базовият вариант е с аналогови скоростомер и оборотомер и с 5-инчов екран между тях.
Доста по-сериозни са промените по централната конзола. Единствено въздуховодите в най-горната й част са запазили предишната си форма. Точно под тях имаме почти същия дисплей, но той вече е подвижен и може да се нагласява нагоре-надолу в най-удобната за шофьора позиция. Всъщност той е част от информационно-развлекателната система Touch Pro Duo, която е съчетание от два дисплея (и двата 10-инчови). Точно под споменатия подвижен има втори, стационарен. Той е заменил бутоните за управление на климатичната система в модела от 2013 г., но освен нея, командва и почти всички останали настройки по колата, включително режимите за шофиране. Дизайнерите все пак са решили да запазят (и то по доста ефектен начин) два от големите контролери, които изглеждат като слети с дисплея. От тях пътникът и водачът могат да нагласяват температурата за своя сектор от купето. Единственият друг конвенционален бутон е този за аварийните светлини, както и за увеличаване и намаляване на звука – не, че не може да се направи и от волана, но все пак и пътникът да има тази възможност.
С нова форма е и контролерът за скоростната кутия (умишлено не казвам лост, защото джаджата е доста далеч от този термин, а и кутията е автоматична и няма кой знае какво да се сменя с него). Точно зад него е автоматично прибиращият се кръгъл контролер за настройките по шасито и бутоните за активиране на различните офроуд и онроуд функции, системи и асистенти. В дизайнерско отношение при тях няма промяна. С тази разлика, че една част от функциите им са иззети от споменатата система Touch Pro Duo или пък са дублирани и на двете места, та да може човек да избира. Все пак Range Rover Sport е автомобил за капризни и платежоспособни клиенти.
В купето на този автомобил кожата е почти навсякъде, дори и в най-евтината версия. В по-добре окомплектованите нещата вече стават и двуцветни. По малкото места, където няма кожа, намираме скъпо изглеждащи меки или гланцирани пластмаси. Или пък алуминиеви елементи или рамки, например около горния от дисплеите на Touch Pro Duo, бутоните на ел.стъклата, дръжките за отваряне на вратите и др.
Седалките на Range Rover Sport са нещо наистина впечатляващо. Освен, че винаги са кожени, още при най-евтината версия шофьорската се нагласява във всички посоки, включително лумбалната опора, като всичко се случва автоматично без лостове – това е Range Rover все пак. В почти всички случаи същото важи и за тази за пътника отпред. Имат и памет за няколко позиции, така че да се върнат в най-удобното избрано от традиционния шофьор или пътник положение, ако колата е карана или возила някого другиго. А за по-претенциозните клиенти има и масажна функция като допълнително оборудване.
Воланът също се настройва по височина и дълбочина с бутон, като дори се отмества, когато се отвори вратата, за да може по-лесно водачът да слезе. Качи ли се обратно и затвори ли вратата, той се връща в избраната преди това позиция.
В зависимост от нивото на оборудване седалките също така биват вентилирани и отопляеми. Което важи не само за предните, но и за задните. Пътниците на втория ред също имат и собствен панел, от който могат да командват климатизацията в тяхната част от купето, както и споменатите екстри на седалките. Предполагам, че не е необходимо да се споменава колко удобни са креслата в Range Rover Sport и колко широко и комфортно е да се вози човек в него.
Че този автомобил е символ на лукс и комфорт е пределно ясно. Но какво може той на пътя и извън него? Отговорът не е много, а страшно много. Да се върна към заглавието на статията. Range Rover Sport е единственият SUV към днешна дата, който може да победи Ferrari (ВИДЕО). И то не на теория. Историята се случва в Китай на т.нар. "Път с 99 завоя" в планината Тианмен. Дълъг е 11.3 км, ясно е колко завоя има, характерното за него са късите прави отсечки и множеството обратни завои. От най-ниската до най-високата точка в тези 11,3 км денивелацията е около 1000 метра. Суперавтомобилът Ferrari 458 Italia е преминавал отсечката за 10 минути и 31 секунди. А Range Rover Sport – за 9 минути и 51 секунди. Впечатляващо, нали? Особено за SUV срещу суперкола. Е, има и една подробност, става въпрос за най-големия спортист сред Range Rover Sport-овете, а именно Range Rover Sport SVR. Който е с 5-литров 8-цилиндров бензинов двигател с мощност 575 к.с. и въртящ момент от 700 Нм. Който от 0 до 100 ускорява за 4.5 секунди и вдига до 283 км/ч. Не без значение е и "задкормилното устройство" - китайският пилот Хо Пин Тун, който е с богат стаж в WTCC, а има и победа на 24-те часа на Льо Ман.
Същият човек наскоро изкачи до т.нар. "Врата към небето" - арка, която също се намира в планината Тианмен, до която водят 999 стъпала. Но не пеша, отново с Range Rover Sport, но този път хибридната модификация (ВИДЕО).
След тези факти едва ли някой би се усъмнил колко много може Range Rover Sport по пътищата и далеч от тях. Все пак това е автомобил за богати и капризни хора, които не си падат по компромисите. Същите тези едва ли много често биха отишли с колата си на офроуд, да не говорим за тежък. Но хрумне ли им все пак да го направят, Range Rover Sport определено е колата, която няма да ги подведе, но и в същото време ще им даде пътно поведение по шосетата не като на пикап, а като на лимузина. Range Rover Sport е нещо, способно да комбинира в себе си почти невъзможното – спортист на асфалта и спортист много далеч от него. А, оказа се, че не било толкова невъзможно. Но струва пари, де. По отношение на окачването инженерите са се справили отлично с настройките или по-точно казано с опциите на настройките, от които шофьорът избира. Дори и без да си играе много с възможностите, няма да има проблем да избере правилните за съответните пътни и климатични условия. Така на асфалта Range Rover Sport се държи по-скоро като висок клас седан или комби, а не толкова като SUV. За последното по-скоро напомня високата позиция спрямо пътя, отколкото поведението на колата. Возията е много комфортна, което важи както за високи скорости по магистралата, така и по пътищата със завои. Окачването и системите му са направени и работят толкова добре, че характерното накланяне почти липсва. От което следва едно приятно за шофьора и пътниците пътуване, независимо откъде минава и колко време ще се движи колата без спирка. В същото време окачването при настройките за асфалт е малко по-твърдо, което пък позволява и по-динамичното шофиране, тъй като все пак това е Range Rover Sport, а не Range Rover. Това обаче в никакъв случай не означава, че колата друса. Даже напротив, много добре обира неравностите по българските пътища, които са си доста често срещано явление.
Колкото комфортна може да бъде возията на този автомобил на асфалта, толкова мощен и способен е той и на офроуд. Основна роля тук играе споменатата вече система Terrain Response 2. Като чрез нея шофьорът лесно може да настрои колата в най-подходящия режим, необходим за конкретните условия. Каквито и да са те обаче всеки способен офроудър има нужда от сериозен просвет. А Range Rover Sport е един от най-впечатляващите в това отношение съвременен автомобил. Стандартно колата има 213-милиметров клиренс. Когато автомобилът е оборудван с електронно въздушно окачване (каквито са повечето модификации, изключение правят базовите), купето може да бъде повдигнато допълнително с впечатляващите 65 см и тогава просветът става 278 мм. С такъв в наши дни почти няма кола, която да се похвали.
Освен да преминава през силно пресечени терени, Range Rover Sport може доста добре да се справя и с водни препятствия благодарение на сериозното си газене. При модификациите с пружинно окачване колата може да влезе в река/локва/езеро с дълбочина до 80 см. Ако пък купето е качено върху по-модерното електронно въздушно окачване, тогава газенето се увеличава с допълнителни 5 см.
Благодарение на последните два показателя RRS очевидно може много. Очаквано за автомобила, излязъл от завод на Land Rover, този няма как да не е със сериозни способности извън пътя. Иновативната система за задвижване на 4-те колела е способна да изведе колата от почти всяка трудна ситуация. Тя е изградена около едностепенна раздатъчната кутия с многодисков мокър съединител и верижно задвижване на предната ос. Проектирана да бъде компактна и да работи безшумно, главното предимство на раздатъчната кутия е скоростта, с която работи. В зависимост от условията, тя може да премине от 100% задно задвижване до пълно заключване само за 165 милисекунди. Преходното подаване на въртящ момент към предната ос може да отнеме едва 100 милисекунди. Това прави системата AWD на Range Rover Sport невероятно откликваща, което осигурява изключителна динамика във всякакви условия.
Колата има 3 основни и куп съпъстстващи режима, които водачът може да донастройва сам. В зависимост от нуждите, шофьорът може да избира между Еко, Комфорт, Трева/Чакъл/Сняг, Кал/Коловози, Пясък и Динамичен. Освен положението на купето, всеки от тях променя калибрирането на двигателя, трансмисията, системата за задвижване на всички колела, окачването и системите за контрол на стабилността за оптимално сцепление и стабилност.
В същото време асистентите на автомобила се грижат за оптимално поведение при движение не само извън пътя, а и върху асфалта. Системата за векторно разпределение на въртящия момент при спиране (TVB), стандартно оборудване при всички модели, още повече подобрява пъргавината. Ако засече недозавиване при навлизане в завой, тя може да активира леко спиране на вътрешните колела, особено вътрешното задно колело, за да помогне на водача да поддържа идеална линия в завоя. TVB помага и при по-ниски скорости при шофиране по хлъзгави повърхности като кал или сняг.
Бъдещите собственици на новия Range Rover Sport могат да избират от цели 8 варианта на задвижване, включително споменатият плъгин хибрид, като абсолютно всички мотори са съчетани с автоматична скоростна кутия. Най-малкият е 2-литров дизел с 240 к.с. и 400 Нм въртящ момент. По-нагоре в "класацията" се подреждат два 3-литрови 6-цилиндрови дизела с мощност по 306 и 340 к.с. и по 700 и 450 Нм въртящ момент. Всъщност обаче не става дума за две версии на един и същи двигател, а за два различни, като вторият е от серията Supercharged. Гамата на дизелите допълва 8-цилиндровият V-образен 4.4 литров мотор с мощност от 339 к.с. и въртящ момент от 740 Нм.
Бензиновите версии също започват с 2000-кубиков двигател. Той има мощност от 300 к.с. и въртящ момент от 400 Нм. Има и още два 5-литрови бензина V-образни 8-цилиндрови Supercharged. По-слабият (колкото и безумно да звучи в случая) развива 525 к.с. и разполага с 625 Нм въртящ момент. Върховият мотор на Range Rover Sport е при супернаточената суперспортна версия SVR, където имаме мощност от 575 к.с., въртящ момент от 700 Нм и ускорение от 0 до 100 км/ч за впечатляващите 4.5 секунди. Нали помните колата, която може да победи Ferrari?
Другият "рекордьор" от актуалната гама на Range Rover Sport e хибридът. При него имаме съчетание между 2-литров бензинов двигател и електрически. Общата им мощност е 404 к.с., като 116 от тях се падат на електромотора. Само на ток колата може да измине до 51 км. И тук ускорението от 0 до 100 е доста впечатляващо за 2471-килограмов автомобил – постига се за 6.7 секунди. А по каталог комбинираният разход на гориво е едва 2.8 литра на 100 км. Едва ли е постижим в реални условия, но поне в града при целенасочено икономично каране вероятно може да се приближи.
Както споменахме и по-горе, Range Rover Sport не е евтин автомобил. Базовата версия тръгва от 133 470 лв. с ДДС. Най-скъпата – SVR пък се продава срещу 265 370 лв. с налога. Като тя може да набъбне и още, ако собственикът пожелае и някоя допълнителна екстра или глезотийка. Макар точно в тази модификация да е доста трудно да се намери нещо, което го няма стандартно.
Водещи
-
България е сред най-търсените туристически дестинации за гърците по празниците
"Добро обслужване на логични цени и интересни места за посещаване", това заявяват гръцките...
24.12 | 18:00
-
Добрият старец напусна дома си в Арктическия кръг и се качи на шейната, за да посети очакващите го деца
Северноамериканското командване за аерокосмическа отбрана, по-известно като NORAD, проследява...
24.12 | 17:40
-
Балканите в снежен капан: Токови аварии и затворени пътища
Босна, Сърбия и Хърватия забраниха движението на тежкотоварни превозни средства и наложиха...
24.12 | 17:20
-
Нов живот за кораборемонтната дейност край Русе се задава с амбициозен проект
Проектът ще бъде реализиран на километър 488,900 по течението на река Дунав, където в миналото...
24.12 | 17:00
Най-четени
-
На колко градуса се пече идеалната ПИТКА?
Как обаче да я приготвим? Бялата содена питка може да е пухкава и вкусна. Тайната й се крие в...
24.12 | 12:00
-
Традиции и обичаи на Бъдни вечер
Празничната трапеза се нарежда върху слама на земята в югоизточния ъгъл на стаята, под...
24.12 | 09:40
-
Валежите ще продължат и днес
Температурите ще останат в широки граници, минималните - от минус 1° до плюс 9°, в София –...
24.12 | 09:04
-
Според 75,9% от българите е по-добре този парламент да състави правителство
Има и принципно обществено становище срещу поемането на нови задължения и по-висок бюджетен...
24.12 | 15:20