„Булгартрансгаз“ иска ясни правила с гаранции за приходите 23.08 | 17:15

Проектът на предложената от дружеството нова ценова методика ще бъде обсъден от КЕВР в края на месеца

От Галина Александрова

"Булгартрансгаз" предлага да отпадане фиксирането на продължителността на първоначалния и следващите регулаторни периоди на 3 и 5 години съответно. Предложението е записано в проект на Методика за изменение и допълнение на Методика за определяне на цени за достъп и пренос на природен газ през газопреносните мрежи, собственост на "Булгартрансгаз” ЕАД, който ще бъде обсъден на заседание на Комисията за енергийно и водно регулиране.

Основните предложения на "Булгартрансгаз" ЕАД са свързани с образуване на необходимите приходи.

Дружеството предлага отпадане на регламентираното досегашната методика правило, в разходите за дейността по пренос на природен газ през газопреносната мрежа, транзитиран до изходни трансгранични или междусистемни точки, да не се включват разходи за горивния газ, който се използва в компресорните станции за извършване на преноса. Предложението се отнася и до разходите за предварително определените количества газ за технологични нужди. "Булгартрансгаз" ЕАД предлага промяна по отношение елементите, които се включват в директно прехвърляемите разходи за съответната година. Съществено предложение е въвеждане на специална регулаторна сметка.

Друго предложение на "Булгартрансгаз" ЕАД е да отпадне предвидената в досегашната методика възможност регулаторът да изменя размера на необходимите годишни приходи в края на всяка ценова година или в края на регулаторния период, или по време на ценовия период.

За сметка на това от "Булгартрансгаз" предлагат въвеждане на правила относно ценообразуване на допълнителни услуги, свързани с лицензионната дейност по преноса. Газовата компания предлага нова разпоредба, според която, по предложение на оператора, КЕВР да може да одобрява отделяне на част от разходите и активите, обслужващи дейността по преноса на природен газ с цел формиране на стойност на допълнителни услуги по преноса, като формирането на цените на тези допълнителни услуги се утвърждава от Комисията.

Дружеството предлага също, приходите от предоставяне на такива услуги да не бъдат отчитани при определяне на директно прехвърляемите разходи.

В докладът си, работната група към КЕВР определя, че основните изменения и допълнения са в следните насоки: Регулаторният период се дефинира с продължителност от 2 до 5 години, определен с решение на регулатора.

Въвежда се механизмът на специалната регулаторна сметка, който е в съответствие с прилагана практика на ценовото регулиране на преносните оператори в страните членки на Европейския съюз (ЕС). Прилагането на механизма е съобразен с изискванията на решенията на АСЕР.("Основни насоки на правилата относно Хармонизирани тарифни структури за пренос на природен газ", както и с текстове от проекта на Мрежов кодекс за хармонизирани тарифни структури за пренос на газ (NC TAR).

В доклада си експертите от работната група уточняват, че специфичните цели на регулаторната сметка са да се гарантира: възстановяване на ефективно направените разходи от операторите на преносни системи, насърчаване на финансовата стабилност на ефективните оператори и насърчаване на тарифна стабилност за ползвателите на мрежата, т.е. да се защитят ползвателите от необосновано повишение на цените въз основа на неточни прогнози.

Регулаторната сметка следва да регистрира разликата между приходите, които операторът на преносната система има право да получи въз основа на прилагания регулаторен режим и действително получените от него приходи през същия период от време. Целта е да сведат до минимум разликите между разрешените необходими приходи и действителните такива за същия период.

Работната група от КЕВР обаче отхвърля предложението относно въвеждане на правила за ценообразуване на допълнителни услуги. Мотивът на експертите е поради неяснотата на разходите и съответно активите, част от газопреносните мрежи. Става въпрос за активи т.е. преносни системи, които според "Булгартрансгаз" трябва да се отделят поради ползването им от ограничен брой ползватели. Експертите припомнят в тази връзка, че в енергийния закон има текст, регламентиращ постъпилото искане.

Методиката трябва да е съобразена с входно тарифен модел и 10-годишния план за развитие на мрежата, като подробното обсъждане от регулатора и с изслушване на заявителите ще е на 29 август.

Водещи

Най-четени