„Софийска вода“ нарушавала интересите на потребителите 04.12 | 15:54
Омбудсманът сигнализира в КЗК и НАП
Да бъде извършена проверка, при която да се установи дали е спазена забраната за злоупотреба с господстващо или монополно положение от страна на "Софийска вода". Това е поискал омбудсманът Константин Пенчев в специално писмо до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Националната агенция за приходите (НАП).
Според Пенчев правото на клиентите на дружеството на защита на икономическите интереси е нарушено. В писмото омбудсманът посочва, че не е правилно да се плащат лихви върху прогнозно определени количества потребена вода, без да е извършен отчет на средство за търговско измерване.
От "Софийска вода" се позовават на Наредбата за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.
Според документа "при неспазване на сроковете за плащане на изразходваното количество вода, определени в общите условия и договорите, се заплаща законна лихва по реда на чл. 86, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите". Също така компанията се позовава и на чл. 42 от общите условия на дружеството, който гласи, че "при неизпълнение в срок на задължението си за заплащане на ползваните услуги, потребителят дължи на ВиК оператора обезщетение в размер на законната лихва".
В писмото си до антимонополния орган омбудсманът посочва, че цитираните разпоредби по никакъв начин не кореспондират с тезата, защитавана от дружеството.
В писмото до приходната агенция Пенчев посочва друг проблем.
Експерти на обществения защитник са констатирали, че в касовите бележки, издавани от дружеството на потребителите за платени задължения, липсва информация за количеството използвана вода, за периода, за който е начислено задължението и за номера на фактурата, по която е извършено плащането.
В писмото си Пенчев напомня, че според Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите в търговски обекти чрез фискални устройства стоката или услугата трябва да се индивидуализира.
Според него посочването само на "вода" не е достатъчно и не отговаря на изискването за съдържанието на касовата бележка. Освен това фактурата се издава веднага след приключване на периода, през който е предоставена услугата, а касовият бон се издава при плащане, не се прикачва към фактурата и няма как да бъде отнесен към нея.
Според Пенчев "Софийска вода", неспазвайки нормативните изисквания за съдържанието на касовата бележка, нарушава правото на информация на абонатите си и препъва защитата им при евентуално възникване на спор за неплатени задължения.
Водещи
-
Първан Симеонов: Подкрепящите протестите се увеличават
"Аз не съм съгласен, че полицията не си е свършила работата. Според мен полицията си свърши...
07.12 | 18:00
-
Зеленски призова за още ПВО след масирани руски удари
Вчера и днес Русия отново атакува Украйна с множество дронове и ракети
07.12 | 17:40
-
Надзорният съвет на НОИ прие преправения бюджет
В план-сметката на ДОО за 2026 г. се запазват социалните разходи
07.12 | 17:20
-
МОСВ прави спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Басейнова дирекция следи за потенциално замърсяване в Черно море след нанесените удари по...
07.12 | 17:00
Най-четени
-
Външните министри на България и Украйна са обсъдили двустранното сътрудничество
Андрий Сибиха и Георг Георгиев са провели телефонен разговор
07.12 | 10:20
-
Бойко Ноев: Протестите ще продължат!
"За да възтържествува демокрацията в България, много е важно тя да победи на президентските...
07.12 | 13:20
-
Българската порноактриса №1 е готова да участва в управлението на "Лукойл"
Мога да стана дясна ръка на бившия шеф на сайта за възрастни Бернд Бергмайр, ако той придобие...
07.12 | 15:30
-
Отлагат евакуационните действия на заседналия "Кайрос" заради лошото време
Предстои да бъдат изяснени причините за навлизането на кораба в териториалните води на България
07.12 | 11:00