345 жалби от служители са получили в НАП Варна тази година 10.07 | 12:08

Основото оплакване е невнасяне на здравни и социални осигуровки от работодателя

От Ралица Стоянова

345 са сигналите и жалбите от работници, подадени в териториалната дирекция на агенцията за приходите във Варна от началото на годината. Основните оплаквания са за работа на 4-часов трудов договор или невнасяне на здравни и социални осигуровки от работодателя. За същия период на изминалата година броят на жалбите е бил 200, информират от НАП Варна.

60 сигнала са постъпили от НОИ за това, че по време на извършени от тях проверки са установили невнесени осигуровки на работници. От Инспекция по труда са подадени 34 сигнала, за да бъде извършена проверка за регистрация на трудови договори в агенцията за приходите.

От НАП Варна смятат, че увеличението на жалби от работещи се дължи на новата електронна услуга, която приходната агенция предлага от началото на годината и дава възможност на работниците да извършват сами проверка на трудовите си договори и върху каква сума ги осигурява работодателят им.

Днес НАП Варна и КТ "Подкрепа" организираха групова приемна пред хотел "Одесос" в центъра на града, по време на която експерти от информационните бюра на синдиката и служители на агенцията предоставиха на гражданите на място консултантска, експертна и техническа помощ. Беше предоставена възможност всеки желаещ веднага и на място да получи Персонален идентификационен код (ПИК)от служител на НАП и със съдействието на експерт от КТ "Подкрепа” да провери своя трудовоправен и осигурителен статус, както и да получи съответната консултация.

Издаването на ПИК е безплатна услуга предлагана от НАП и се получава в момента на подаване на заявлението лично от лицето. Удостоверението за ПИК код съдържа комбинация от 12- цифров код, който позволява достъп до някой електронни услуги на НАП, за които не се изисква електронен подпис. Чрез този код клиентите на администрацията могат да проверят:

- какъв е осигурителният им доход - върху каква сума работодателите, внасят осигурителните им вноски; 

- данните в индивидуалната им партида по Допълнителното задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) - в кой пенсионен фонд е осигурен и каква е натрупаната сума до момента по партидата;

-декларираните пред НАП трудови договори за лицето от неговия работодател.

От началото на годината 1624 варненци са се възползвали от новата електронна услуга на НАП. От териториалната дирекция съветват работниците, които са установили нередности при регистрацията на трудовите им договори и внасянето на осигурителните им вноски, да подадат сигнал в териториалната дирекция на НАП, към Инспекция по труда или към специалистите и експертите в Национална мрежа информационни бюра "Достоен труд" към КТ "Подкрепа", за да получат безплатно и компетентно съдействие.

Водещи

Най-четени