EVN България: Ако клиентът е убеден, че сметката му е вярна, ще плаща 06.06 | 18:04

Превенцията е основният начин да се ликвидират проблемните плащания, смята Петър Янков

От iNews.bg

"Нашето верую като компания е, че превенцията е начинът по който може да се постигне добра събираемост. Другите два са прекратяване на доставката и съдебно преследване. Никой търговец няма интерес да спира доставките. Принудителните мерки също не са добър начин за събиране на вземания. Предпочитаме прилагането на превантивни мерки". Това заяви Петър Янков, ръководител отдел "Билинг" и прокурист на EVN България по време на провеждащата се в Интер Експо Център Конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", организирана от "Новините Груп".

От 2001 година у нас започнаха теоритичните разработки как да се създаде либерализиран пазар. Това е сложен и скъп процес, но се надявам скоро да приключи и в България. През 2005 година се извърши приватизацията на ЕРП-тата. 67% от активите на тогавашните две ЕРП-та - в Пловдив и Стара Загора станаха собственост на австрийското дружество EVN . През 2007 година се приватизира топлофикация Пловдив и EVN го купи. Още тогава беше създаден модерен кол център за обслужване на клиенти. През 2011 година EVN построи най-модерната конегерация на Балканите, тогава бяхме обявени и за инвеститор на годината, припомни Янков.

През 2016 година започнахме сериозна работа за дистанционен отчет, което е превенция и справяне с проблемните плащания. Към този момент EVN е инвестирала у нас около 1.5 млрд. лева. Ние инвестираме в България дългосрочно, посочи още Янков.

Няма универсална формула за определяне на събираемостта. Основен принцип на EVN България за успешна събираемост - това е принципът за равнопоставеността. Когато клиентите не мислят така - мотивацията им за плащане се губи. Пример - клиентите ни в "Столипиново" в Пловдив. Те  за нас са клиенти като всички останали и прилагаме към всички едни и същи мерки. Или в един блок 5% плащат, другите - не съответно се спира електричеството на целия блок. Затова започнахме с дистанционното отчитане. В момента събираемостта в тези квартали е изключително добра вече. 

Основни фактори за успешна събираемост - важно е клиентът да получи максимално разбираема информация във фактурата. отбеляза Янков. И допълни, че тогава се губи усещането, че сметката е несправедлива. От прекалено малко информация във фактурите минахме през прекалено голяма обем информация. Сега е намерен балансът, допълни той.

Важно е на клиента да бъде предоставени много канали за получаване на информацията. Клиентът трябва да заяви начина за получаване на информацията - имейл, в момента на плащането, стария начин - хартиен носител и т.н., заяви Янков. Друг превантивен фактор за осигуряване на добра събираемост е убедеността на клиента, че стоката му е измерена правилно. Затова са положени сериозни усилия в инвестиции в моделни системи за отчитане. 

В момента около 63% от средствата за измерване се отчитат чрез терминали - устройства с оптични глави, където намесата на хората е незначителна. други 37% се отчитат дистанционно - точно и навреме. През 2005 г. просрочията са за над 50 млн. лева. Сега при наличието единна модерна база данни, модерен софтуер, съобразен с всички законови изисквания и специфики на българския пазар, събиремостта достига достига 99%, което е съизмеримо със западноевропейските стойности. Другият един процент е нещо като технологичният брак в промишленото производство.

В момента за ЕРП-то най-голям проблем представляват здравните заведения. Те са най-големият касиер на енергийната система и като такива тяхна е отговорността до осигуряват паричната система в българската енергетика, посочи още прокуристът на компанията.

Водещи

Най-четени