Neurope: Кривото огледало на медийния монопол 09.09 | 16:42

Монополистът вика: "Дръжте монополиста!"

От Елица Елефтерова

Лъжа, повторена достатъчно пъти, се превръща в истина. Чували сме тази поговорка стократно. Само че това не е поговорка. Това е част от машината на истината и е формулирана не от никой друг, а от самия Йозеф Гьобелс, нацисткия министър на пропагандата и информацията.

Нека сега се върнем в България, една нация под влиянието на "медиен монопол". Това твърдение циркулира в продължение на няколко години в определени публикации на определени медийни групи и никой не поставя сериозно под въпрос тяхната достоверност, пише Neurope.eu.

Определяне на проблема

Медийната група, говореща за защита срещу монополите, е Икономедиа, собственост на българския олигарх Иво Прокопиев, пише още изданието. Обвиненията са сравнително равностойни на тези от NBMG Нова Българска Медийна Група, управлявана от Ирена Кръстева. От Икономедиа хвърлят във въздуха истории от медийния монопола, без да разполагат с някакви специфични аргументи в подкрепа на твърденията си.

Какво тогава е монопол? Според пазарното определение това е участието на един-единствен доставчик, който продава продукти без непосредствен конкурент. Монопол е пълната липса на конкуренция. Думата има гръцки корени и означава "продаващ сам". Това е дефиницията на проблема.

Връщайки се към медиите, изследване на института "Отворено общество" през май 2012 г. показва, че броят на хората, получаващи информация от печатните медии, е намалял през последните четири години. Тиражите на вестниците падат и някои от тях са изправени пред това да прекратят съществуването си в печатен вид, оставащи изцяло онлайн. Причината за това е постоянното нарастване на читателите, които предпочитат да се информират за последните новинарски развития в интернет.

Нека фактите говорят

Ирена Кръстева от Нова Българска Медийна Група, посочена, че е монополист на медийния пазар, в действителност притежава три всекидневника ("Монитор", "Телеграф" и "Меридиан мач"), два седмичника ("Политика" и "Европост") и регионалния вестник "Борба”.

От тях само два интернет сайта са на български (monitor.bg и politika.b ), а europost.eu е на английски език. Само сайтът на в. "Монитор", обаче, фигурира в класацията на Alexa.com за най-посещаваните сайтове в България, където тя се нарежда на 260-о място, което е далеч след сайтовете на Икономедиа. Компанията на Прокопиев притежава сайтовете karieri.bg, bacchus.bg, odit.info, regal.bg, gradat.bg, foton.bg, foton.bg, sofiaecho.com, stroitelstvo.info, zastrahovamse.com, aiidatapro.com и seenews.com.

Всички тези факти са умишлено скрити, защото показват, че именно Икономедиа е собственик и на най-посещаваните бизнес и политически информационни сайтове на българския пазар. Хората на Прокопиев може да се надяват да са в състояние да манипулират европейските органи, но всеки подобен опит е обречен предварително. Монополистът вика: "Дръжте монополиста!"

Трябва да припомним, че именно Икономедиа стана първият български медиен монополист. Тя придоби конкурента си в. "Пари" при спорни морални обстоятелства, превръщайки се в монополист на българските бизнес издания. Може би смесването на морал и бизнес е необичаен, но сделката между Икономедиа и бившите издатели на вестника "Пари бизнес медия груп" остават спорни, дори и да оставим настрана критериите за морал.

Официалното съобщение, че Икономедиа ще издава вестник "Пари", се появи в края на септември 2011 година. По това време самият намек, че новият собственик Иво Прокопиев действително желае да закрие "Пари", където кариерата му е започнала и с което той се съревноваваше безуспешно в продължение на години.

Цената на придобиването не бе разкрита

Веднага след сделката Лидия Апостолова бе назначена за изпълнителен директор, по това време тя управляваше в. "Пари". Тя бе изградила забележителна кариера в Икономедиа и е била приятелка с притежателя ѝ Иво Прокопиев и съпругата му Галя.

Сделката за в. "Пари" далеч не е единственият пример, който показва, че Икономедиа се опитва да наложи контрол върху българския медиен пазар. Компанията е част от няколко "медийни съюзи" с участието на други влиятелни сайтове като mediapool.bg и българската версия на Deutsche Welle. Чрез тези съюзи шампионът на свободата на словото Прокопиев е в състояние да влияе върху редакционната политика не само на собствените си издания, но и на редица "независими" електронни медии. Трите медийни компании си сътрудничат редакционно, в бизнеса, в журналистическото обучение и ноу-хау, както и споделят свои репортери и бази данни.

Изправен пред фалит

Но защо кръгът "Капитал" иска да популяризира заблудата, че Нова Българска Медийна Група е монополист? Обяснението не е трудно да се открие и се свежда до липсата на пари. Икономедиа, изглежда, има икономически затруднения.

През 2012 г. компанията отчита ръст на отрицателния собствен капитал и отчете в края на годината загуби за над 10 милиона лева. Това се вижда черно на бяло в годишния отчет на дружеството, публикуван от Търговския регистър. В същия доклад одиторите "Захаринова и партньори" обръщат внимание на това, че критично влошените финансови показатели на компанията я заплашват с, да кажем, неуспех.

Оказва се, че затъналият в дългове издател Иво Прокопиев е водил компанията си до задънена улица, тъй като тя страда от продължително влошаване на финансовите си показатели.

Следователно за него е въпрос на живот или смърт да убеди останалите, че е защитник на интересите на "гражданското общество" и "свободата на медиите," защото тези области са обект на финансиране от чуждестранни правителства и неправителствени организации.

Икономедиа, по този начин, е любима на фондацията "Америка за България", която е дала 3 милиона лева плюс субсидия за укрепване на свободата на медиите. В замяна на това фондацията е осигурила платформа на влияние, под прикритието на медийното партньорство, на всички свои инициативи и събития.

Влиянието на печатните издания

Според проучване на споменатия вече институт "Отворено общество" в България най-продаваните и най-четени всекидневници са "Труд" и "24 часа". Доскоро те бяха собственост на фармацевтичния магнат Огнян Донев и партньора му Любомир Павлов.

След като бяха обвинени от прокуратурата за пране на пари, укриване на данъци и източване на активи на Общинска банка, Донев и Павлов бяха принудени да продадат своите акции във вестниците.

Класацията, приложена към изучаването на най-влиятелните вестници в България, съдържа едно издание на Нова Българска Медийна група - в. "Телеграф". Докато разпространението му се увеличава, влиянието му остава много по-ниско от това на лидерите - вестниците "Труд" и "24 часа".

Твърди изчисления

Докато заглавията на Икономедиа обхващат печатни медии, намиращи се около дъното на класацията, онлайн платформите им показват съвсем различна картина. Най-новите данни на Гемиус за българския интернет трафик показват, че dnevnik.bg се нарежда на 24-то място сред най-посещаваните от потребителите сайтове с над 492 000 уникални посещения. Само 24chasa.bg се нарежда след сайта на Икономедиа (сред политическите информационни портали).

Близки като последователност са и другите сайтове на групата capital.bg и "партньорските" сайтове offnews.bg и mediapool.bg. Вестникарските сайтове от Нова Българска Медийна Група - monitor.bg и politika.bg, просто са в началото на топ 300. Класацията Alexa за най-популярните сайтове в България (която включва най-големите световни сайтове като google.com, facebook.com, youtube.com и други) определя dnevnik.bg на 20-о място. Според българския трафик анализатор tyxo.bg сайтът има 35 000 посещения дневно.

"Приятелският" на dnevnik.bg сайт - offnews.bg, се нарежда на 34-то място, а capital.bg - на 65-о място. Сайтовете от медийния кръг на "Капитал" са значително по-напред от интернет порталите на всички водещи национални телевизии, като bTV, БНТ, TV7 и "Нова телевизия", както и тези на най-големите всекидневници като "Труд" или "Стандарт".

Още през 2004 г. сайтовете на "Икономедиа" обявиха, че са работили в съюз с Nova Evropa, българската версия на Deutsche Welle (dw.de) и с mediapool.bg - електронното издание, което привлича близо 14 000 посещения дневно по данните на tyxo.bg.

Бизнес на медийната среда

Ако всички по-горе изложени данни не са достатъчно убедителни, то гледната точка на издателите на български периодични издания върху медийния монопол може да има по-голяма тежест.

Позицията на издателите е, че няма монопол

"Членовете на Българския медиен съюз категорично се противопоставят на опитите за манипулиране на общественото мнение и на европейските служби, като се представя невярна информация за свободата на словото и състоянието на медийната среда в България", се казва в изявление на Българския медиен съюз.

Издателите също изразяват загриженост от факта, че журналисти на свободна практика, които представляват само себе си, атакуват свободата на словото в България в кампанията за дискредитиране на независимите медии, като само медиите от кръга "Капитал" се присъединяват към тях.

"Тези инсинуации минават най-вече под формата на манипулации и разпространение на неверни сведения за българската медийна среда. Наред с това клеветническата кампания се опитва да окаже натиск върху българския бизнес и държавните служби по същество с цел дестабилизация и хаос", добавят издателите. Според тях българската медийна среда има нужда от саморегулиране и единни журналистически стандарти.

 

Водещи

Най-четени