БСК даде своите предложения за подобрение на ЗОП 15.06 | 15:27
Камарата посочи предимствата и недостатъците на новия проект за промяна на Закона за обществените поръчки

Новият проект за промяна на Закона за обществените поръчки (ЗОП), който събира на едно място както големите, така и малките обществени поръчки и поръчките, свързани с усвояването на средствата от ЕС, е стъпка в правилната посока. Тази стъпка обаче ще е ефективна само ако се преустанови досегашната практика на чести промени на нормата, които задължително минават през парламента и съответно утежняват нещата, съобщава официалната си позиция Българската стопанска камара (БСК).
Положителните страни в проекта според БСК са следните:
- допълва се кръгът на възложителите;
- опростяват се процедурите за деклариране на обстоятелства от изпълнителите;
- предвидена е възможност за частично освобождаване на гаранцията за изпълнение съобразно етапността на изпълнението на поръчката;
- ограничава се изпращането на информация само в Регистъра за обществени поръчки; предвиден е текст срещу съгласувани практики между участници;
- въвеждат се функции на предварителен контрол от страна на Агенцията за обществени поръчки за проектите, финансирани по оперативните програми, с което се "разтоварва” дейността на управляващите органи и междинните звена;
- предвижда се възможност за еднократна промяна на вече публикувано обявление по решение на възложителя или по искане на заинтересовано лице, което спестява време в сравнение с евентуално обжалване.
Наред с положителния отенък обаче съществува и отрицателен. Промените не решават основните слабости в закона, свързани с недостатъчна прозрачност, възможности за корупционни практики и ниска ефективност на публичните разходи.
Според БСК основните недостатъци на ЗОП са:
- насочване на поръчките чрез обявленията и техническите задания към определен изпълнител;
- непрозрачност на оценяването;
- недостатъчен контрол по изпълнението;
- отсъствие на пълна информация в регистъра.
За да се поправят недостатъците, БСК представя девет предложения:
- Да се забрани участието на свързани с възложителя изпълнители, тъй като свързаността води до конфликт на интереси.
- Да се ограничи възможността за промяна на договорите. По такъв начин се създават условия за спечелване на поръчка на ниска цена и много допълнителни възможности за обосноваване на необходимостта от промяна на цената впоследствие.
- Агенцията по обществени прочъки (АОП) да упражни засилен превантивен контрол върху основанията за избора на метода на преговорите. Отсъстват гаранции за ограничаване на случаите на избор на непрозрачни методи на преговори с и без обявление вместо открита процедура, гарантираща най-широко участие. Понастоящем, вместо като изключение в предвидени от закона случаи, около 25% от всички процедури се провеждат чрез преговори, като този дял е значително по-висок от средния за ЕС.
- В процедурата за разглеждане, оценка и класиране на офертите, преди да отвори плика с цената, комисията не само следва да е оценила офертите по другите показатели, но и да е оповестила публично тези оценки.
- Да отпадне въвеждането на декларация за минимална цена на труда. Въвеждането на декларация за "минимална цена на труда” при калкулациите за поръчки в строителството ограничава конкуренцията.
- В закона следва да се запише по-пълна информация, която следва да съдържа регистърът за участниците, техните оценки, спечелилия кандидат, условията на договора, срокове, плащания, анекси, обхвата на поръчката, оценката на изпълнението. Всеки участник следва да дава съгласие за публикуване на тази информация, ако тя може да представлява търговска тайна.
- С цел да се пресече корупционната връзка между възложителя и изпълнителите, БСК предлага самото провеждане на процедурата да се изведе извън възложителя в експертно звено към МС.
- АОП да упражнява предварителен контрол върху проектите на договори, разработени от възложителите, които са част от документацията за всяка поръчка. Много често възложителите записват срокове на плащания 150 дни и повече след изпълнение на договора, които срокове изпълнителите нямат възможност да предоговарят. Това противоречи на изискванията на директивата за забавените плащания, която все още не е транспонирана у нас и води до усложняване на хроничния проблем за своевременното разплащане на бюджета и трупането на междуфирмени задължения.
- Експерти на браншовите организации да участват при разработването на техническите задания и обявленията, както и в процедурите по оценяване на офертите.
Водещи
-
Андрей Райчев: Как да работи парламент, в който 8 партии са в смъртна схватка
"Причините са две: страхът от нови избори и фактът, че България е на ръба на приемането на...
14.03 | 18:00
-
ЦИК обяви имената на още двама депутати
Решение на Конституционния съд и нови депутати
14.03 | 17:20
-
Общо 15 000 души в областта са изложени на риск от замърсена питейна вода
Бедствено положение в село Стрелец
14.03 | 16:59
-
Кремъл: Путин е изпратил съобщение на Тръмп относно предложението за примирие с Украйна
Той отбеляза, че има „резерви” относно предложението за 30-дневно прекратяване на огъня, като...
14.03 | 16:45
Най-четени
-
Японска компания заменя пукащите балончета с ядливи пуканки
Иновативна японска хранителна компания предлага революционно решение в света на опаковките,...
14.03 | 15:15
-
Пренареденият пъзел: „Величие“ влиза в парламента – ще има ли правителство
По думите му един депутатски мандат е приблизително около 10 000 гласа, „това означава, че...
14.03 | 09:30
-
Ивайло Мирчев с коментар за това, което се случва в момента с бюлетините
Оттук нататък единственият вариант е Бойко Борисов да си работи с Делян Пеевски, поясни той.
14.03 | 10:15