Бензинът може да поскъпне с поне 20 стотинки от март 21.02 | 10:45

Никой от България не се е опитал да се пребори за по-ниски акцизи за най-бедния член на ЕС

От Деляна Петкова

Акцизите и данъците формират почти 50% от цената на горивата. Това е ситуацията в Европа и по тази причина бензините на Стария континент са много по-скъпи отколкото в САЩ. Там няма акцизи, няма ДДС, има данък продажби в някои щати, но те не са 20%, коментира в ефира на bTV икономистът Георги Ангелов.

В САЩ има и силно автомобилно лоби, което подкрепя ниската цена на бензина, допълни и икономистът Кольо Парамов.

Ценообразуването е свързано и с добива на петрол – отпада петролът от Либия и Иран и това води до изпомпване на повече петрол от Северно море. А този сорт е малко по-скъп, обясни Парамов.

При тези фактори бензинът ще поскъпне с още минимум 20 стотинки още през следващия месец, смята експертът.

Има и политически фактори, които влияят на цената на петрола – ако конфликтът в Иран бъде решен с война, цените ще скочат рязко. Освен това има и избори в Русия, като не се знае какви последици ще има за износа на петрол от страната, смята още икономистът.

А що се отнася до акцизите - ЕС се смята за клуб на богатите и има един акциз и за бедните, и за богатите. Акцизът не може да бъде намален, а движението е само нагоре, обясни още Ангелов. Той посочи за пример Дания и Холандия, където акцизите и данъците формират над 60% от цената на горивата.

За икономиста това не е справедливо, но "никой не си е дал труда да го договори". Ангелов коментира, че акцизите на горивата и техният размер е договорен преди България да стане член на ЕС, преди да има бедни страни в общността.

"Откакто сме в ЕС, никой в България не се е опил да се пребори", допълни той.

За разликата в цените на бензина и на дизела Ангелов обясни, че по отношение на бензина в страната има голям дял на вноса и реална конкуренция. Докато при дизела ситуацията е различна - основна част от горивото се произвежда в страната, а освен това има и добавка за биодизел, които все още не се добавят за бензините.

Според Кольо Парамов причината за разликата е картелно споразумение между производителителите.

Ситуацията в страната е много тежка, обясни Кольо Парамов. Според него страната е трябвало да вземе заем от Международния валутен фонд (МВФ) и така е щяла да успее да преодолее кризата. Според Георги Ангелов обаче това не решение, защото инвеститорите се отдръпват. Той посочи за пример Румъния и Гърция.

И Парамов, и Ангелов са против харченето на пари от резерва. Според Ангелов той вече е изхарчен, а ако падне още малко, е застрашен валутният борд, допълни Парамов.

Водещи

Най-четени