Бизнес климатът се подобрява, но има още накъде 28.01 | 14:15

Строителните фирми се оплакват от клиенти със закъснения в плащанията

От Нели Минчева

С 1,9 пункта се покачва общият показател на бизнес климата у нас през януари спрямо последния месец на миналата година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ).

След регистрираното изменение индексът вече е с 6,6 пункта над най-ниската си стойност за последните две години. Все още обаче не е достигнато дългосрочното средно равнище на показателя.

В промишлеността расте броят на предприятията, които запазват досегашните си нива на производство, за сметка на тези, които увеличават продукцията. Затова и общият показател се влошава.

За следващите три месеца мениджърите имат положителни очаквания за дейността, което е съпроводено и с по-добри очаквания за износ на продукция. По отношение на персонала обаче все още има намерения за съкращаване през следващите три месеца.

Строителните фирми гледат малко по-оптимистично на икономическата ситуация, макар подобрението да е съвсем леко. Повишаващият се показател се дължи на това, че повече мениджъри очакват запазване на сегашната обстановка в близко бъдеще, като намаляват тези, прогнозиращи влошаване.

В същото време се увеличава броят на клиентите със закъснения в плащанията.

Очакванията на строителните предприемачи относно продажните цени са за известно намаление през следващите три месеца.

При търговията на дребно бизнес климатът е без промяна спрямо предходния месец, не се очакват съществени раздвижвания и в идните шест месеца.

Анкетата от няколко месеца насам отчита неблагоприятна тенденция за известно натрупване на стокови запаси у търговците на дребно. Същевременно оценките са, че продажбите през

последните три месеца са намалели, но се регистрира известно възстановяване на положителните очаквания в сектора относно продажбите и поръчките към доставчиците.

Съставният показател "бизнес климат в сектора на услугите” бележи малко увеличение в сравнение с декември.

Несигурната икономическа среда продължава да е най-сериозният фактор, затрудняващ дейността на предприятията от сектора на услугите, следван от конкуренцията. Както и в останалите отрасли, негативното въздействие на тези затруднения е все още по-силно от обичайното за последните години.

По отношение на продажните цени в сектора на услугите мениджърите предвиждат намаление през следващите три месеца.

Водещи

Най-четени