Българите гледат далаверата при застраховката, а не защитата 29.09 | 15:33
Застраховките "Живот" заемат едва 15% от общите премийни приходи в застраховането

Мотивът на българите да се застраховат не е мисълта за евентуална беда, а за далавера. Това коментира зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Борислав Богоев по време на дискусията за животозастраховането.
Той подкрепи думите си с факта, че през 2002 година премиите от застраховка "Живот" са освободени от данъци. Тогава делът на животозастраховането е достигнал 24% от общото. Година по-късно, когато тези премии отново са се облагали, делът е паднал два пъти, пише econ.bg.
Като цяло животозастраховането у нас не е развито и заема едва 15% от общия дял на премийните приходи в застраховането. За сравнение в световен мащаб процентът е 60 на сто, а в Люксембург надхвърля 90 на сто.
"Българинът първо мисли за колата си, а след това за живота си", коментира тези данни Благоев.
Проблемите на животозастраховането у нас не се дължат само на народопсихология, посочи Светла Несторова, която е член на УС на на Асоциацията на българските застрахователи. Пазарът е доминиран от задължителното застраховане ("Гражданска отговорност"). Реално застрахователните дружества не рекламират застраховката "Живот".
За развитието на животозастраховането роля играят и недобросъвестните практики на някои застрахователни компании. Експертите посочиха за пример случай, при който застраховка "Живот" по кредитна карта няма покритие в радиус от 100 км от адреса на застрахования. След настъпила смърт на собственика на кредитната карта в рамките на този радиус, застрахователят отказва да поеме плащанията от кредитната карта.
Друга некоректна практика е застрахователят да приема документи за настъпила пълна нетрудоспособност, например, единствено от лекар или болница, които пряко работят с дружеството.
Има случаи и при които застрахователите продават застраховки на служители на Министерството на вътрешните работи (МВР), въпреки че те са изключени от списъка на лица, които могат да бъдат застраховани. "Съответно застрахователят не им изплаща никакви пари при злополука", съобщи Владимир Тодоров от Асоциацията на хората, пострадали от катастрофи.
Застраховката също така често се "пробутва" в пакет от други финансови услуги като банкови карти, ипотечни и потребителски кредити. "По този начин клиентът не е достатъчно добре информиран относно условията по тази застраховка", смята Несторова.
Водещи
-
Наземният транспорт се връща по улиците след шестдневна блокада
Изтощителна транспортна криза
19.05 | 17:59
-
Инфлацията в България през април 2025 г. е 2.8% на годишна база
Най-ниските годишни темпове бяха регистрирани във Франция (0,9%), Кипър (1,4%) и Дания (1,5%)
19.05 | 17:40
-
Къде българите взимат най-високи заплати?
Средната брутна месечна работна заплата в област Пловдив за януари 2025 г. е 2 066 лв., за...
19.05 | 17:20
-
„Да, България“ иска оставки в столичния градски транспорт
Междувременно Божидар Божанов също излезе с коментар във Фейсбук.
19.05 | 16:45
Най-четени
-
Васил Терзиев заяви категорично, че няма как да отговори на искането на протестиращите служители
"За мен да кажеш, че си слязъл от 400 на 300 лв. искане не е отстъпка", поясни Терзиев и...
19.05 | 11:15
-
Борисов: В моя мандат сме вдигали с 62% заплатите на работещите в транспорта
"Гарантирам, че ГЕРБ не участва в тези протести", подчерта той.
19.05 | 14:00
-
Синдикатите обявиха безсрочна стачка: Ще се събира подписка и метрото да спре работа
Това обявиха синдикатите след среща с местната власт
19.05 | 11:04
-
Васил Терзиев заяви, че ще покани представители на протестиращите служители на градския транспорт на среща в общината
Направен е анализ колко деца са имали проблем със стигането да училище през двата дни, в които...
19.05 | 10:15