Българите с все по-малко кеш в портфейла, плащат с карти 05.09 | 17:15
Абсолютен лидер сме по пазаруване в интернет на Балканите

Българите стават все по-модерни и адекватни на съвремието. Поне що се отнася за безкасовото плащане. Хората у нас напоследък са започнали все по-често да оставят парите в брой и да плащат за храна, бензин, комунални сметки, различни уреди и т.н. с дебитни карти. Същата тенденция е в сила и за пазаруването по интернет и съответно разплащането чрез мрежата. Това се доказва от последното проучване MasterIndex за навиците на притежателите на дебитни карти, проведено от Mastercard. В същото време резултатите показват и че българите все по-бързо заменят кешовото разплащане с електронното. По този показател дори сме на челните места на Балканите. Като единствено хърватите възприемат новата тенденция по-бързо от нас.
Резултатите от проучването сочат, че Балканският регион като цяло доста бързо се приобщава към електронните разплащания. Дебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия. Като и тук само хърватите са по-напред от нас. 68% от респондентите на MasterIndex в България притежават дебитна карта, докато този процент в Хърватия е 86. В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Хората у нас обаче все още отстъпват на държавите в региона по отношение на честотата на използване на картови плащания. Предимствата на електронните плащания като бързина, удобство и сигурност, се изтъкват от потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично. В България процентът е 69, в Сърбия – 77, в Босна и Херцеговина – 88 и огромен в Хърватия – 91.
Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България, Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 65%, 65% и 45%, докато хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи (73%). Облеклата също са най-разпространеният артикул, закупуван с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.
"Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно както в големи, така и в средни и малки търговски вериги. Например, за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.)", посочва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.
"MasterIndex показва също нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки. Всички тези резултати са категоричен показател, че потребителите са запознати с ползите, които електронните плащания носят и биха искали да се възползват от тях на все повече места", допълва тя.
Изследването разглежда и нагласите на потребителите към онлайн пазаруването. И тук вече България е абсолютен лидер на Балканите. Две трети от потребителите у нас пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36% и 19% в Босна и Херцеговина. Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.
Бюджет на домакинствата
Изследването на MasterIndex в България, Сърбия и Босна и Херцеговина проучва и разходите на домакинствата. В България повече от 80% от семейния бюджет отива за храна (65%) и сметки за комунални услуги (почти 16%). Близо 12% от месечния семеен бюджет пък се разходва за покриване на заеми. Сръбското проучване показва, че храната и комуналните сметки заемат три четвърти от месечния бюджет – 40% от него отиват за храна и 35% за сметки. С една пета от разходите на сръбските домакинства се покриват заеми, докато разходите за деца заемат 16% от бюджета им.
Състоянието е сходно и в Босна и Херцеговина – най-големите месечни разходи на домакинствата са свързани с храна (56%), сметки за комунални услуги (44%) и покриване на заеми (39%).
Водещи
-
България е световен шампион по волейбол за девойки до 19 години
Тимът ни детронира актуалните шампионки от САЩ
13.07 | 22:45
-
Татяна Дончева: Стига с тази инфантилност
Трябва да се постигне обединение на добрите сили, смята тя
13.07 | 18:00
-
Роботите и ИИ ще доминират световната икономика в рамките на едно поколение
Това твърди футуристът д-р Адам Дор, като подчертава, че на мушката е човешкият труд
13.07 | 17:40
Най-четени
-
Изненада: Борисов се появи в Приморско (ВИДЕО)
Защо точно този ден се избра за ареста на кмета на Варна, сложиха катран в кацата с мед, заяви...
13.07 | 12:00
-
Шокиращи разкрития за катастрофата с пияната Дебора
Молдовката, шофирала пометената от певицата кола, с разкрития за инцидента
13.07 | 10:40
-
Групата на "Обнови Европа" в ЕП осъжда ареста на Благомир Коцев
Те заявяват, че в България има атаки срещу демократичните институции и върховенството на...
13.07 | 10:00
-
Голямата щерка на Жени Живкова се омъжва за милионер
Сватбеното тържество е планирано за началото на септември в Лозенец край морето
13.07 | 15:00