Българите с все по-малко кеш в портфейла, плащат с карти 05.09 | 17:15
Абсолютен лидер сме по пазаруване в интернет на Балканите
Българите стават все по-модерни и адекватни на съвремието. Поне що се отнася за безкасовото плащане. Хората у нас напоследък са започнали все по-често да оставят парите в брой и да плащат за храна, бензин, комунални сметки, различни уреди и т.н. с дебитни карти. Същата тенденция е в сила и за пазаруването по интернет и съответно разплащането чрез мрежата. Това се доказва от последното проучване MasterIndex за навиците на притежателите на дебитни карти, проведено от Mastercard. В същото време резултатите показват и че българите все по-бързо заменят кешовото разплащане с електронното. По този показател дори сме на челните места на Балканите. Като единствено хърватите възприемат новата тенденция по-бързо от нас.
Резултатите от проучването сочат, че Балканският регион като цяло доста бързо се приобщава към електронните разплащания. Дебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия. Като и тук само хърватите са по-напред от нас. 68% от респондентите на MasterIndex в България притежават дебитна карта, докато този процент в Хърватия е 86. В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от респондентите притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти. Хората у нас обаче все още отстъпват на държавите в региона по отношение на честотата на използване на картови плащания. Предимствата на електронните плащания като бързина, удобство и сигурност, се изтъкват от потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично. В България процентът е 69, в Сърбия – 77, в Босна и Херцеговина – 88 и огромен в Хърватия – 91.
Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България, Сърбия и Босна и Херцеговина – съответно 65%, 65% и 45%, докато хърватите най-често заплащат с дебитни карти за дрехи (73%). Облеклата също са най-разпространеният артикул, закупуван с кредитни карти в Хърватия (70%), а респондентите на MasterIndex от Сърбия и Босна и Херцеговина използват разсрочено плащане на вноски най-вече за закупуване на мебели и домакински уреди – съответно 45 и 28%.
"Проучването MasterIndex показва все по-голям брой български потребители, които редовно плащат с картите си за покупки на дребно както в големи, така и в средни и малки търговски вериги. Например, за последната година потребителите, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини, са се увеличили със 17% (от 47% през 2016 г. до 64% през 2017 г.), а тези, които заплащат с тях в бензиностанции – с 13% (от 17% през 2016 г. до почти 30% през 2017 г.)", посочва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.
"MasterIndex показва също нарастващ брой картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, както и повишен интерес към приемане на карти при куриерските доставки. Всички тези резултати са категоричен показател, че потребителите са запознати с ползите, които електронните плащания носят и биха искали да се възползват от тях на все повече места", допълва тя.
Изследването разглежда и нагласите на потребителите към онлайн пазаруването. И тук вече България е абсолютен лидер на Балканите. Две трети от потребителите у нас пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36% и 19% в Босна и Херцеговина. Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.
Бюджет на домакинствата
Изследването на MasterIndex в България, Сърбия и Босна и Херцеговина проучва и разходите на домакинствата. В България повече от 80% от семейния бюджет отива за храна (65%) и сметки за комунални услуги (почти 16%). Близо 12% от месечния семеен бюджет пък се разходва за покриване на заеми. Сръбското проучване показва, че храната и комуналните сметки заемат три четвърти от месечния бюджет – 40% от него отиват за храна и 35% за сметки. С една пета от разходите на сръбските домакинства се покриват заеми, докато разходите за деца заемат 16% от бюджета им.
Състоянието е сходно и в Босна и Херцеговина – най-големите месечни разходи на домакинствата са свързани с храна (56%), сметки за комунални услуги (44%) и покриване на заеми (39%).
Водещи
-
Иван Таков остава председател на групата на БСП в СОС
Това решение е взето единодушно тази сутрин на заседание на групата на Местната коалиция
25.04 | 14:40
-
Руското военно ведомство е разтресено от най-големия скандал за последните 10 години
Следственият комитет на Русия задържа за два месеца заместник-министъра на отбраната Тимур...
25.04 | 14:30
-
Георги Георгиев от ГЕРБ: ПП превърнаха Столична община в банкомат!
Притеснени сме за късмета на една министерска съпруга
25.04 | 14:20
Най-четени
-
През деня се очакват повсеместни валежи
Жълт код за потенциално опасно време и обилни дъждове е обявен в 12 области на страната
25.04 | 08:15
-
Борисов: Честито на новата коалиция! „Честито на „Възраждане“
Според него ще се изредят поне още 5-6 служебни правителства.
25.04 | 10:17
-
Дебора: Никога не съм си позволявала да се кача пила, да застраша човешки живот
Певицата обясни, че автомобилът и е конфискуван.
25.04 | 09:30