Връщат "зелената" добавка в цената на тока за износ 07.04 | 18:31

Сега "нашите конкуренти получават електроенергия от енергийно бедна България на по-ниска цена"

От iNews.bg

Правителството обмисля нормативна промяна, с която да се уеднакви облагането на електроенергията за износ и за вътрешния пазар с т.нар. "зелена" добавка.  ясно от думите на енергийния министър Теменужка Петкова по време на дискусията. Това съобщи енергийният министър Теменужка Петкова на днешната среща на министри от кабинета "Борисов" с представители на бизнеса.

Според сегашните нормативни изисквания токът за износ не се облага с така наречената "зелена добавка", което прави цената му за нашите конкуренти в региона с около 30% по-ниска. Това нарушава пазарната конкуренция и влошава условията за българските производители. "В правителството сме обединени около идеята, че тази несправедливост трябва да се промени", поясни Петкова.

От бизнеса поставиха остро въпроса докога електроенергията, която се изнася, ще бъде с 30 на сто по-евтина от тази, която се продава на фирмите в страната.

Така "нашите конкуренти получават електроенергия от енергийно бедна България на по-ниска цена", казаха от бизнеса. Според тях причината е във въведената през 2013 г. като временна мярка такса "задължение към обществото". Как при това положение да се конкурираме със съседните страни, да създаваме работни места и да развиваме българско производство, попитаха бизнесмените, съобщиха от Дарик.
 
Министърът на енергетиката Теменужка Петкова обясни парадокса, като каза, че така се стимулира износът на енергия, но подчерта, че решението е взето от кабинета "Орешарски". Тя се съгласи с претенцията на бизнеса и обеща, че работна група в най-скоро време ще изработи механизъм за елиминиране на този недостатък.

"Приключвайте този въпрос най-скоро", подкани министрите и премиерът Борисов.

Енергийната диверсификация е необходимо условие за гарантиране на конкурентоспособна икономика, каза министърът. Пред участниците в дискусията тя изтъкна диверсификацията на източниците и маршрутите за доставка, както и разработването на собствени енергийни ресурси като решения, които ще осигурят конкуренция при доставките и ще позволят намаляване на цените на синьото гориво.
Задължително условие е страната ни да разполага с междусистемни газови връзки и правителството е съсредоточило сериозни усилия за изграждането им, каза още Теменужка Петкова. Тя посочи като пример работата по интерконектора България - Гърция, който, като част от Южния газов коридор, може да диверсифицира не само маршрутите, но и източниците за доставка.

Очаква се в края на май да бъде подписано окончателно инвестиционно решение по проекта, което ще позволи влизането му в експлоатация през 2018 г., според предварително начертаните срокове в пътната карта за него. Министърът сподели, че страната ни е получила уверение, че проектът може да бъде финансиран в рамките на плана "Юнкер".

Борбата с контрабандата ще е безмилостна, гарантира Борисов пред бизнеса

Министърът на транспорта Ивайло Московски пък уточни в отговор на въпрос, че се обмисля вариантът за абсолютна пълна либерализация на режима за издаване на разрешителни за автобусните превози с Турция и след юни ще преговаря за това с турския си колега.

Другият вариант за решаване на проблема е да преговаряме за завишаване на квотата, но темата е деликатна, посочи Московски. Той каза още, че към момента се водят преговори разрешителните за второто полугодие на годината за превоз в Турция да бъдат изтеглени сега.



 

Водещи

Най-четени