Големите търговски вериги "окупират" Витошка отново 14.10 | 10:43

Търговците ще разгледат възможностите да имат обекти на места с постоянен поток

От Цанка Донкова

Булевард "Витоша" е един от най-посещаваните райони в София, който вече десетилетия на ред е символ на столичния град. В момента по протежението на булеварда има 180 магазина с почти 22 хил. кв. м търговска площ, колкото в най-големите търговски центрове в София.

Общо незаетата площ е едва 6%. Възможностите за развитие са свързани с големи единични имоти, които се освобождават от техните наематели, или разширяване на съществуващи помещения в сутерени или надпартерни етажи.

Консултантска фирма прогнозира, че бул. "Витоша" е следващата стъпка в експанзията на големите търговски вериги, съобщава в. "Монитор".

Според специално проучване за бул. "Витоша" причините са отсъствието на редица компании от основната търговска улица на София и очакваното затихване на строителството на молове.

"Предвид отварянето само на един мол в София през 2015 г. търговците ще трябва отново да разгледат възможностите да се имат обекти на места с постоянен поток потребители", смята Михаела Лашова, изпълнителен директор на консултантската компания. "Търговията на дребно в центъра на София ще има все по-корпоративен облик, доминиран от водещите световни марки - така, както е в повечето европейски страни", добавя тя.

В момента организираната търговия - големи национални и местни вериги - е равнопоставена на самостоятелните концепции на булеварда, според проучването. Малките и средни независими марки заемат 46% от общия брой магазини срещу 44% за български и международни брандове. По размер обаче големите вериги имат превъзходство с 54% от площта на търговските помещения срещу 35% за самостоятелните магазини и 5% за корпоративни наематели като банкови и телеком офиси.

"Картината ще се промени в полза на големите играчи - така, както стана в сегмента на търговските центрове", прогнозира Росен Генев, мениджър в компанията. Той допълва, че в периода 2006-2008 г. са били въведени и изпробвани множество нови марки и концепции, като местните независими играчи са били водещи. "След 2008 г. обаче профилът на водещите търговски центрове е определен от десетина известни марки, като от тях само две са на основната търговска улица в София", добавя Генев.

Според анализа на пазара през последната година на пазара продължават да навлизат нови търговски компании. Те засилват конкуренцията в търговските центрове, което на свой ред прави търговската улица по-привлекателна за бизнес.

Търговският микс на бул. "Витоша" се характеризира с изразена доминация на магазините за мода и обувки, включително спортни - 41% от общия брой и 54% от общата търговска площ.

Въпреки това цели категории обекти отсъстват или са много слабо представени, като напр. супермаркетите, магазините за потребителска електроника и детските магазини, както и в известна степен спортните стоки.

Водещи

Най-четени