Голяма част от жалбите на потребители от пазаруване в интернет са основателни 27.03 | 07:00

Предоставянето на некачествена услуга е основен проблем

От Андриян Георгиев

Основателни са голяма част от жалбите на потребители от сайтове за колективно пазаруване и интернет магазини, каза пред агенция "Фокус” Боряна Даутова, директор на дирекция в Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Най-често по отношение на сайтовете за колективно пазаруване оплакванията са свързани с това, че търговецът продава голям брой ваучери, които след това е невъзможно да обслужи. В такива случаи много често търговците сами удължавали срока на действие на ваучерите. Санкция за такова нарушение КЗП не е налагала, защото обикновено проблемите се уреждали доброволно, посочи Даутова. 

Предоставянето на некачествена услуга е друг основен проблем. Според Боряна Даутова потребителите следва да имат предвид и това, че закупувайки услуга, която е със 70% по-евтина, до известна степен не биха могли да очакват, че качеството й би било същото, каквото ако се закупи на нормална цена. В други случаи има отказ от предоставяне на стоката или услугата, които са единични. 

КЗП получава и доста жалби, свързани с публикувана невярна или подвеждаща за потребителите информация, която най-често е свързана с процента на намалението. Има невярна информация и по отношение на параметрите на предлаганата услуга.

КЗП има възможност да наложи административни санкции, тъй като търговецът е длъжен в 30-дневен срок да предостави стоката или услугата на потребителя, която е обект на договора. 

Често нарушенията са свързани с липса на информация относно правото на потребителя да се откаже от този договор и съответно как би могъл да упражни това свое право. В самата оферта търговецът, който предлага съответната услуга, също би следвало да се идентифицира и да предостави информация за себе си. Това позволява потребителят, ако евентуално след това има проблем, да се обърне директно към търговеца, а не към сайта за колективно пазаруване.

При сайтовете за колективно пазаруване често се използват заблуждаващи търговски практики в някои от посланията по отношение на предлаганите намаления, по отношение на цената или на някаква характеристика на стоката. 

"Във всяка една от офертите има брой продадени ваучери и тази цифра, смея да твърдя, обикновено не съвпада с реалното число продадени ваучери. Това всъщност е броят на запазени ваучери, но не означава, че след това хората са ги закупили. Тази цифра може да се манипулира", коментира Даутова.

Водещи

Най-четени