Да вземеш кредит - като да се ожениш 19.12 | 12:03
Половината от българите имат незадоволителни познания относно финансовите услуги
Около 60% от българите са сравнително зле информирани, когато става дума за финансови въпроси. 52% имат много слаби познания за управлението на бюджета в домакинството.
Това сочи проучване на Световната банка, представено по време на семинар "Защита на потребителите на финансови услуги в България", който се проведе във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) вчера (18 декември). iNews e медиен партньор на събитието.
18% от българите твърдят, че знаят как да управляват финансите си. Около 430 хил. души обаче са финансови аутсайдери - не разбират нищо от финансови въпроси.
46% от участвалите в проучването оценяват финансовата си грамотност като незадоволителна. Едва 15% смятат, че имат добри познания за финансовите услуги.
36% от хората у нас търсят информация за финансови услуги в интернет, 31% от рекламните материали на банки и други компании, 29% се доверяват на приятели, 20% нямат идея какъв източник да ползват за информация. Едва 6% ползват услугите на консултанти и брокери.
Що се отнася до финансовите институции, 35% от хората у нас вярват на БНБ, а 28% - на Комисията за финансов надзор (КФН). Доверието във Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Министерството на финансите е по-ниско. 67,8% от българите изобщо не знаят за какво служи КЗП и се оплакват на самата банка или на медиите, когато имат проблеми с финансови услуги.
Банките имат скрити условия по кредитите. Ако не попитате, няма да ви кажат дали са вдигнали лихвата например, обясниха по време на семинара.
Годишният процент на разходите (ГПР) при стандартен 60-месечен ипотечен кредит включва и застраховка от 60 лева на месец, тоест тя оскъпява кредита с 1012 лева.
Таксата по кредитна карта е между 30 и 50 лева, но това в банката не ви го казват.
Решението за теглене на кредит е много важно - като това да сключите брак, заяви доц. Евгени Евгениев от ВУЗФ. Именно заради това трябва да бъдем добре информирани, преди да вземем такова решение.
За защитата на потребителите трябва да се работи двустранно. Финансовите институции, от една страна, трябва да предоставят нагледно информация за продуктите си. Самите потребители, от друга, трябва да бъдат информирани.
Финансовото ограмотяване трябва да започне още в училище, единодушни бяха участниците в семинара.
Семинарът се проведе в рамките на дисциплината "Защита на потребителите на финансови услуги", която се изучава единствено във ВУЗФ от цяла Европа.
Водещи
-
Месец ма - добър и ласкав за всички знаци на зодиака, но особено за теи зодии
Има и изключения
24.04 | 21:00
-
За кои шофьори винетките стават безплатни?
Измененията в Закона за пътищата бяха внесени от Костадин Костадинов („Възраждане“) и група...
24.04 | 20:45
-
Радев: Напълно подкрепям Главчев в избора му на министри, отговорността е негова
Той поздрави народните представители за увеличението на заплатите на военнослужещите
24.04 | 20:31
-
Гръмотевични бури и жълт код за четвъртък, от уикенда времето се обръща
През почивните дни ще бъде предимно слънчево, вероятността за валежи намалява, температурите...
24.04 | 20:15
Най-четени
-
Борисов: Не може да има сглобка с хора, които не си дават реална представа за това, което са сътворили
"Отново сглобка – много зависи кой как ще се представи, кой от тях има интегритет, за да...
24.04 | 11:15
-
Мангъров: Недостатък на ваксината против коклюш е причина за бума на заболяването у нас сега
"До втория си месец децата трябва да си стоят вкъщи и ако могат, да се отложат погачи, питки,...
24.04 | 10:59
-
Днес ще бъде предимно слънчево
Максималните температури ще бъдат между 19° и 24°, в София – около 20°.
24.04 | 08:15
-
Остър спор в кулоарите на парламента между бившите партньори в управлението
ПП-ДБ и ГЕРБ с взаимни обвинения за забавянето на законопроектите, свързани с второто плащане...
24.04 | 12:45