Да вземеш кредит - като да се ожениш 19.12 | 12:03
Половината от българите имат незадоволителни познания относно финансовите услуги

Около 60% от българите са сравнително зле информирани, когато става дума за финансови въпроси. 52% имат много слаби познания за управлението на бюджета в домакинството.
Това сочи проучване на Световната банка, представено по време на семинар "Защита на потребителите на финансови услуги в България", който се проведе във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) вчера (18 декември). iNews e медиен партньор на събитието.
18% от българите твърдят, че знаят как да управляват финансите си. Около 430 хил. души обаче са финансови аутсайдери - не разбират нищо от финансови въпроси.
46% от участвалите в проучването оценяват финансовата си грамотност като незадоволителна. Едва 15% смятат, че имат добри познания за финансовите услуги.
36% от хората у нас търсят информация за финансови услуги в интернет, 31% от рекламните материали на банки и други компании, 29% се доверяват на приятели, 20% нямат идея какъв източник да ползват за информация. Едва 6% ползват услугите на консултанти и брокери.
Що се отнася до финансовите институции, 35% от хората у нас вярват на БНБ, а 28% - на Комисията за финансов надзор (КФН). Доверието във Комисията за защита на потребителите (КЗП) и Министерството на финансите е по-ниско. 67,8% от българите изобщо не знаят за какво служи КЗП и се оплакват на самата банка или на медиите, когато имат проблеми с финансови услуги.
Банките имат скрити условия по кредитите. Ако не попитате, няма да ви кажат дали са вдигнали лихвата например, обясниха по време на семинара.
Годишният процент на разходите (ГПР) при стандартен 60-месечен ипотечен кредит включва и застраховка от 60 лева на месец, тоест тя оскъпява кредита с 1012 лева.
Таксата по кредитна карта е между 30 и 50 лева, но това в банката не ви го казват.
Решението за теглене на кредит е много важно - като това да сключите брак, заяви доц. Евгени Евгениев от ВУЗФ. Именно заради това трябва да бъдем добре информирани, преди да вземем такова решение.
За защитата на потребителите трябва да се работи двустранно. Финансовите институции, от една страна, трябва да предоставят нагледно информация за продуктите си. Самите потребители, от друга, трябва да бъдат информирани.
Финансовото ограмотяване трябва да започне още в училище, единодушни бяха участниците в семинара.
Семинарът се проведе в рамките на дисциплината "Защита на потребителите на финансови услуги", която се изучава единствено във ВУЗФ от цяла Европа.
Водещи
-
Важна новина за пенсионните фондове и еврото
"Ние сме абсолютно готови и решени във всяка една таква ситуация да реагираме и съответно да...
11.09 | 16:30
-
"Енерго-Про": От „Български пощи“ не ни превеждат събраните суми за ток
Най-засегнати са възрастните хора
11.09 | 15:30
-
Млад австриец загина при инцидент в България
"Обичам приключенията“, споделя Мориц в едно от последните си послания, обяснявайки какво го...
11.09 | 14:59
Най-четени
-
ДБ призоваха: Има само една достойна стъпка - моментална оставка на МВР министъра
По думите на Мирчев ресорното министерство се е превърнало в една фасада.
11.09 | 10:15
-
Желязков: Съпротивата срещу еврото е политическа, а не икономическа
Той подчерта, че опонентите на еврото използват темата преди всичко за политически цели, за да...
11.09 | 12:00
-
Седмица след дерайлирането на трамвая в София: Обвиняемият се изправя отново пред съда
Случаят е от 2 септември и се разигра в района на румънското посолство. По чудо няма...
11.09 | 10:30
-
Как се отчита потреблението на топлата вода при профилактика?
"Когато има авария и до апартамента ни не стига топла вода, кранчето на топлата вода трябва да...
11.09 | 12:45