До 2020 г. магистралите „Струма” и „Хемус” трябва да са готови 15.11 | 17:30

2015 г. се очертава нулева за строителния бранш, заяви регионалният министър Лиляна Павлова

От iNews.bg

Магистралите "Струма” и "Хемус” трябва да са готови до 2020 г. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя посочи, че ще инспектира на място изпълнението на "Струма", за да реши какво ще се прави с фирмата изпълнител – "Актор".

"Ще изчислим колко би ни отнело като време и като риск прекратяването на един търг. А може би е по-добре да постигнем споразумение, да направим отстъпки, защото и държавата сигурно има своите грешки - къде нещо не е отчуждила, нещо е забавила. Но и да получим гаранция, че строителят ще довърши този участък до лятото, защото в момента е кошмар", каза Павлова.

По думите й 2015 г. се очертава нулева за строителния бранш. Най-реалистичното е от 2016 г. да започнат строежите.

"Дотогава трябва да направим така, че 2015 г. да не е нулева за бенефициентите, да кандидатстват, да има договори с тях и да започнат търговете", каза тя.

По оперативна програма "Транспорт и инфраструктура” има пари само за лот 3 на магистрала "Струма” - Кресненското дефиле, където един от обсъжданите проекти предвижда 3 тунела и километри магистрала. Сега се прави препроектиране на този лот и ОВОС, като се търсим най-доброто съчетание между икономически изгоден, екологично подходящ и най-вече технически изпълним проект. Според нея това ще даде възможност за по-ниска цена и със спестените средства да се започне строителството на "Хемус” докъдето стигнат парите. За останалото трасе ще се търси финансиране от ЕИБ и Световната банка.

"А "Хемус” е 300 км и са хиляди собственици, сигурно ще бъдат хиляди дела, които и до 2020 г. може да не минат, ако оставим закона в този вид. В момента само в пътния сектор са спрени проекти за половин милиард лева и са под риск, ако не оправим отчужденията", каза Павлова пред в. "24 часа".

Тунелът под Шипка се очертава като трети приоритет, като там не трябват толкова много пари.

"Ще го пуснем под условие, а условието е да го финансираме от спестени средства по други проекти. Дотогава ще си обявим процедурата, за да не го забавим. Тук отварям една скоба - оставихме сключен договор за първата част от тунела под Шипка - околовръстния път на Габрово, той е почти построен и спрян миналата година", каза министърът.

Тя обясни, че на оперативно заседание на МС е разглеждана възможността да се предложат на ЕК стратегически инвестиционни проекти, които нямат финансиране от никакъв източник, но се отнасят до европейски политики и изключително важни политики за развитие на държавата.

"Ние сме казали, че имаме три европейски направления по коридори 4 и 9. Това са София - Калотина, Видин - София и Русе - Велико Търново. Включваме и водни проекти и важни пречиствателни станции в Северна България", подчерта Павлова.

Министърът каза, че са си дали 10 дни срок да се изчислят рисковите проекти, паралелно се опитват и да ускорят усвояването.

"За съжаление, не само че са милиони, сумата дори не е двуцифрена, вече ще говорим за стотици милиони евро, които може да загубим", подчерта тя.

Водещи

Най-четени