Дончев опровергава себе си: Не са загубени пари за тунела под Шипка 10.09 | 13:37

Съоръжението ще бъде построено най-малко след 10 години. Ще струва 260 млн. евро, но откъде ще са?

От iNews.bg

"България не е загубила европейско финансиране за изграждането на обход на град Габрово" Това съобщават за БГНЕС от кабинета на вицепремиера по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев, като опровергават публикация, че страната е загубила безвъзвратно 66 млн. лв. от средствата по проекта от стария програмен период.

Припомняме, че информацията за загубата на средствата се съдържаше в писмен отговор на вицепремиера на депутатски въпрос, в който освен всичко се казваше, че поради невъзможност за държавно финансиране в близките години, "тунел под Шипка няма да има поне в близките 10 г." Сега на практика администрацията на Дончев опровергава собствения си отговор на депутатския въпрос.

В опровержението се посочва, че към настоящия момент "активно се изпълняват строителни дейности в етапите с ново строителство, като физическото изпълнение на дейностите по Фаза 1 (обходен път на гр. Габрово) към края на м. юли 2016 г. е 40 %, а индикативният срок за завършване на строително-монтажните работи по Фаза I на проекта е до месец септември 2017 г.”.

В писменият отговор на вицепремиера до депутата от БСП лява България Кирил Добрев се посочваше още, че обходът на град Габрово струва почти 93 млн. лв., а договорът е сключен през май месец 2013 г. "Фаза I от проекта е финансирана по ОП "Транспорт” 2007-2013 г., със срок на допустимост на разходите преди 31.12.2015 г. В резултат от продължителна съдебна процедура срещу решението по ОВОС е забавено изпълнението на отчуждителните процедури, съответно и на обекта като цяло. По тази причина към края на 2015 г. от програмата по Фаза I са разплатени разходи в размер на 26 854 004, 60 лв. Довършването на обекта ще се финансира със средства от държавния бюджет”, пише вицепремиерът в отговора си до депутата.

Въпреки наличието на пасив от 66 млн. лв., от кабинета на Дончев са категорични, че "за загуба на европейско финансиране не може да става въпрос". Екипът на вицепремиера подчертава, че "тунел под връх Шипка ще има", но както и по-рано е направената прогноза "това е възможно да се случи след не по-малко от 10 години".

"Фаза II (строителството на тунел под вр. Шипка) е в процес на подготовка. На 10.11.2015 г. на ЕТИС на АПИ е приет І-ви проектен етап от разработката за идеен проект за тунел под връх Шипка. През април 2016 г. е представено допълнение към първи проектен етап, като е изготвен и анализ на риска. Във връзка с изготвения анализ се работи по допълнителни вариантни решения на тунелното съоръжение. На този етап е изготвен анализ "Ползи-Разходи”. Издадено е Решение по ОВОС № 4–2/03.04.2012 г. Отчуждителните процедури за основното трасе са приключили. След разработване на разширения идеен проект за тунела под връх Шипка ще се изясни дали ще са необходими допълнителни отчуждения за предпорталните площадки на тунела. Разработен е технически проект за цялото трасе, попадащо в обхвата на Фаза II, с изключение на тунела под връх Шипка, за който в момента се изработва разширен идеен проект”, уточняват експертите на вицепремиера.

Агенцията обаче отбелязва, че от кабинета на Дончев са пропуснали да посочат и последното изречение от писмения отговор до народния представител, а именно, че "индикативната стойност на Фаза II е 260 млн. евро”.

Нито в позицията на кабинета на вицепремиера, която бе изпратена до БГНЕС, нито в отговора на Дончев до депутата обаче е посочен източник за финансирането за изграждането на Фаза II от проекта за свързване на Северна и Южна България. Най-вероятно ще се разчита на финансиране от държавния бюджет.

Водещи

Най-четени