Цените на горивата няма да се вдигнат драстично заради отпадането на дерогацията. Те се определят от международните пазари, не от дерогацията. Това каза Димитър Хаджидимитров от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, в "Денят на Фокус" по радио "Фокус".
"Най-ниските цени на бензиностанциите в Европейския съюз са в България. Цените след отмяната на дерогацията няма да бъдат особено по-високи или по-ниски - ще варират със 7-8 стотинки надолу или нагоре в следващите 3 месеца, нищо повече", увери експертът.
Дали производителят на горивото е в България, Румъния или Гърция, цените са борсови. "Ситуацията вчера с Червено море доведе до това, че днес фючърсите на бензина и дизела се покачиха с 25 долара за 3 часа. Принципно, когато има такава ситуация, цената се покачва, но ако няма заявки за покупки на гориво на реалния пазар, тя пада", уточни Хаджидимитров.
"Животът в България няма да спре след края на дерогацията. Това няма да усложни работата на рафинерията в Бургас. Тя винаги е била с бизнес насоченост - купуват там, откъдето е най-евтино. Двете години на дерогацията не й попречиха да се обезпечи с добри цени.
В последните 2,5 г. 85% от горивото у нас беше руско. Преди това рафинерията преработваше 14 вида нефт с идеята, ако се случи проблем, да има резервен вариант. Между 10 и 20 долара на тон поскъпва цената на добива от рафинерията,което не е съществен процент. За да получим добра цена на горивото, най-добрият вариант е то да идва от Черноморието" смята Димитър Хаджидимитров.
"Сега пак се добива руски нефт, който се прекарва през Турция. Имаме много опции, рафинерията стои стабилно. Предполагам, че тя ще сключи скоро дългогодишни договори, за да се подсигури допълнително", каза Хаджидимитров. Те се сключват обикновено в края на годината и са с едногодишен срок.
"Свободни количества има навсякъде. Когато Русия спря природния газ, се справихме с подходящи доставчици за около месец. Днес е същото - количества нефт има, рафинерията ще открие най-подходящите сортове на най-добрите цени.
В ЕС и в България има стандарт за качество на горивата, контролиран от Метеорологичния институт. В този смисъл след дерогацията не се очаква спад в стандарта на горивото у нас", добави енергийният експерт.
"Една частна компания никой не може да я притиска да бъде продадена. Ако, хипотетично, "Лукойл" бъде продадена на "Ромпетрол", която е азербайджанска компания, те имат доста станции и сделката става неосъществима, защото българското законодателство поставя ограничения върху пазарните дялове. Ако вече се сложат т.нар. "наши хора" в комисиите, да обосноват такава евентуална сделка документално, това би била борба", завърши Хаджидимитров.
Водещи
-
Каква програма предлага МОН на учениците през лятната ваканция
Кой контролира дейността на частните детски градини
24.06 | 18:00
-
Търсенето на имоти от висок клас продължава да нараства
Повечето купувачи търсят дом, подходящ за тяхното семейство.
24.06 | 16:59
-
Bloomberg: Война между Путин и НАТО ще струва над 1,5 трилиона долара
Стратегическото значение на Балтийските държави
24.06 | 16:45
-
Русия продължава с ударите: Жертви и разрушения в няколко области
В граничещия с Русия регион дрон е причинил смъртта на трима цивилни - осемгодишно дете, мъж и...
24.06 | 15:59
Най-четени
-
Терзиев: Има прекалено много коли в София, няма как лесно да се реши проблемът с трафика и с паркирането
Нека да гледаме всички елементи на услугата на градския транспорт за години напред и да дадем...
24.06 | 11:15
-
Синдикатите се противопоставят на частните железопътни превозвачи
Бизнесът вижда възможност за подобрение
24.06 | 11:45
-
Пети ден продължава акцията по издирване голямата дива котка в "Шуменското плато"
Призовават се хората, които забележат опасното животно да сигнализират на телефон 112 - без да...
24.06 | 10:30
-
Гергана Паси: Иран наистина е държавата без никакви приятели в света
Иран като заплаха за региона
24.06 | 12:59