Еленко Божков: Затварянето на въглищните централи е изключително опасна стъпка 04.12 | 12:20
С евентуалните свръхпечалби на Лукойл може да се компенсират цени на петролни продукти като дизел и бензин, обясни заместник-министърът на енергетиката

Утре в ЕС влиза регламент, който налага мораториум върху вноса на руски петрол. България има право на изключение, а "Лукойл", като българска рафинерия, ще може да изнася произвежданите от рафинерията продукти от руски петрол и след 5 декември.
С евентуалните свръхпечалби на тази рафинерия, може да се компенсират цени на петролни продукти, като дизел и бензин, обясни пред БНР Еленко Божков, който е заместник-министър на енергетиката.
"По този начин се търси намаление на цените за гражданите".
Ръководителят на представителството на ЕК в България обаче казва, че произведените в "Лукойл" продукти са за българския пазар и отстъпката не е дадена, за да се изнасят за страни от ЕС или трети страни.
"Търсим изход, така че да бъдат удовлетворени най-напред българските граждани. Неколкократно беше обяснено, че ако спре износът на някои продукти, които не могат да се потребяват в България и са свързани с производство, рафинерията ще бъде принудена да спре работа. Тогава трябва да излезем на регионалния пазар на горива, който е изключително скъп".
Божков обясни, че и за него е интересно защо преди "Лукойл" не е плащала данъци в България.
"Ако искат да работят, това е начина. Това е чисто практическо решение. То е въпрос на интереси".
Турция увеличи с 85% преработката си на руски петрол, при това само за два месеца, посочи още той.
"Вероятно ще го увеличи с над 100%, ако и ние излезем на този пазар".
План "Б" за рафинерията на "Лукойл" няма, отбеляза заместник-министърът.
"Единственият вариант е да работи по този начин и да изнася деривати, които не могат да се продават в България. Държавата не може да помогне за съхранението им, защото няма вместимости".
Вариантът, който предлагат от ДПС и ДБ, държавата да поеме контрола върху рафинерията, не е реалистичен, смята Божков.
"Ако парламентът го наложи със свое решение обаче, ние няма как да не го изпълним".
Проектът "Бургас-Александруполис" може да ни даде възможност за диверсификация на доставките, посочи той.
Ограничаване на вредните емисии с 40% означава намаление с 8 милиона тона, обясни Божков.
"За това трябва да се произвеждат 6 милиона мегаватчаса електрическа енергия, което означава, че трябва да затворим напълно "Марица-Изток"2 или да спрем производството за регулиран пазар на двете американски централи. Това води до изключително големи загуби за българската икономика. В цифри означава около 2 млрд. лева годишно, ако спрем производството на тези две централи за бита и около 3 милиарда, ако затворим напълно "Марица-Изток"2. Това е изключително опасна и неприемлива стъпка".
Водещи
-
Ако има искане, България ще даде въздушен коридор на руския президент, за да стигне до Будапеща
Това стана ясно от думите на министъра на външните работи Георг Георгиев, казани по време на...
20.10 | 18:00
-
18,6% ръст на минималните тарифи искат таксметровите организации
Промяната ще бъде гласувана в четвъртък
20.10 | 17:45
-
Металдетекторни рамки на входа на моловете предлагат от СДВР
Директорът на СДВР Любомир Николов допълни, че ще продължи полицейското присъствие пред...
20.10 | 17:30
-
Врачка казала на Светлана Василева, че има открадната сестра
Блондинката вярва на астроложките, които ѝ предрекли както провалите, така и това, че 2026 ще...
20.10 | 17:15
Най-четени
-
15-годишно момче почина, след като беше намушкано в столичен мол
Часове по-късно предполагаемият извършител е бил задържан
20.10 | 09:00
-
Двама задържани за номушканото момче в мол в София
15-годишният тийнейджър почина в болница
20.10 | 11:16
-
И днес българският държавен глава беше с цивилен автомобил
Продължава визитата на унгарския президент у нас
20.10 | 12:59
-
Заради гонка с 260 км/ч: Загина невинен шофьор
Това обявиха от Сдружение "Ангели на пътя"
20.10 | 15:15