За година: Колите втора ръка поскъпнаха с една трета 03.02 | 18:00

Старите автомобили изчезнаха от автокъщите, а пазарът на употребявани автомобили е замрял

От iNews

Само за година колите втора ръка са поскъпнали с една трета. Старите автомобили изчезнаха от автокъщите, а пазарът на употребявани автомобили е замрял, коментираха търговци пред "Монитор".

Няма нов внос, няма предлагане от чужбина. Така заместник-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев описва пазара на употребявани автомобили. Пандемията и забавянето на поръчките доведоха и до по-малко сделки на вторичния пазар. Повечето големи търговци вече са изчерпали наличните автомобили и вече работят по поръчка след плащане на капаро. Бърза разходка из столичните автокъщи показва, че автомобили втора употреба почти липсват. И българинът не е особено готов да забрави дизела.

 "Хората купуват каквото им е изгодно, а дизелът няма да умре" - е равносметката на Доросиев. По думите му евтините коли на ниски цени, които се внасяха основно от Италия, остават в миналото. Повечето вече са по моргите, защото държавата плаща да отидат за рециклиране. Стар автомобил Евро 2 или 3 може да се намери от Швейцария. Един от най-търсените класове автомобили в България - това са между 5 000лв. и 15 000лв., дори между 5 000 лв. и 10 000лв. Цената се определя от това, което купуваме отвън, и от това, което е транспортни разходи и ние си слагаме печалбата вътре и съответно препродаваме с печалба не много голяма. На такъв автомобил до 20 хиляди лева ние слагаме печалба обикновено максимум около 1000 лева, каза Доросиев.

Докато изцяло електрическите превозни средства и хибридните автомобили продължават да изтласкват конвенционалните коли от европейския пазар през 2021 г.,  дизеловите автомобили продължават да доминират при регистрациите в България.

Така на практика сме единствената страна в блока, която отчита ръст на продажбите за този сегмент през миналата година, сочат данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). През 2021 г. продажбите на бензинови автомобили се свиват в ЕС със 17,8% до 3 885 432 броя спрямо 4 724 417 броя година по-рано. В България регистрациите в този сегмент се увеличават с 9,7 на сто до 20 786 броя спрямо 18 954 броя за 2020 г. "Това не е дългосрочен ръст. Свързано е с разполагаемост в производството. Тъй като голяма част от бензиновите автомобили вече са хибриди и има някои затруднят при доставката на компонентите. Друга причина са флотилиите, които все още предпочитат дизеловите двигатели, защото са по-икономични", казва председателят на УС на Асоциацията на автомобилните производители.

Трета причина дизелът да има място и в бъдеще по пътищата е защото е най-ефективната концепция в сферата на двигатели с вътрешно горене. Най-модерните дизели имат много висока степен на пречистване на изгорелите газове. " А пък и един дизелов автомобил има относително по-нисък разход на CO2 eмисии заради по-ниския разход на горива", допълва Миланов.

Вносители на нови автомобили не очакват сериозен ръст на цените. Напротив през последната година повишението е в рамките на един, два процента.

Делът на хибридните превозни средства на европейския пазар нараства до 19,6% през 2021 г. спрямо 11,9 на сто година по-рано, докато електромобилите с батерии достигат 18% от общите продажби в сравнение с 10,5 през 2020 г. Въпреки това делът на конвенционалните автомобили, които са оборудвани с двигател с вътрешно горене, остава най-голям – 59,6% от всички нови регистрации в ЕС.

Продажбите на изцяло електрическите превозни средства (BEV) в ЕС за 2021 г. се увеличават с 63,1% до 878 432 автомобила спрямо 538 734 броя през 2020 г. В България регистрациите в сегмента нарастват със 130,9 на сто до 321 броя спрямо 139 броя година по-рано. Страната ни се нарежда на пето място по ръст в блока след Гърция (+220,5%), Хърватия (+176,7%), Литва (155%) и Финландия (+139,2%).

 Високата цена на електрическите автомобили все още е спирачка за масово навлизане. Но разликата в цената се компенсира от разходите за поддръжка и енергия, въпреки че цените на електричество растат, но това не е дългосрочен тренд, смята Миланов. По думите му експлоатацията на един електрически автомобил спрямо конвенционалната кола в дългосрочен план ще са по-евтини.

Водещи

Най-четени