Заради кризата: Автомобилите втора ръка - трудно достъпен лукс 03.09 | 12:00

Новите коли - взимаш, каквото има, или чакаш месеци

От iNews

Епидемията от коронавирус и войната в Украйна направиха смяната на автомобила трудна задача с много неизвестни и подводни камъни - към днешна дата избралите да си купят нова кола може да се качат в нея след повече от година. Тези, които търсят автомобил втора ръка, пък ще платят с близо 50% повече, отколкото преди две години, и то ако имат късмета да я намерят, показа проверка на "Дневник".

 

По данни на вносителите на автомобили в България в момента срокът от поръчка до доставка на нов автомобил варира от 6 месеца до година и половина в зависимост от марката и модела. Колкото повече системи за сигурност и удобство има в колата, толкова и срокът е по-дълъг. Причината за забавянето са две:

  • Продължаващият недостиг на чипове, появил се покрай епидемията от COVID-19. В съвременните коли те са стотици, като се използват от всички основни системи - от контрол на двигателя до мултимедийните системи
  • Нарушените вериги на доставки за широк набор компоненти. Причината за тях е войната в Украйна.

В Украйна имаше 22 компании, които произвеждаха различни части за автомобилната индустрия - кабели, електроника, седалки и т.н. С първите удари на Русия започна трескаво преместване на производствата - основно в Африка, но и в някои европейски страни. Изградените "на пожар" мощности обаче все още не могат да осигурят капацитета, който заводите в Украйна даваха.

Новите коли: взимаш каквото има или чакаш

В резултат на забавените доставки в момента търсенето на нови коли на българския пазар се движи не толкова от предпочитанията на купувачите, а от наличностите. Което води и до размествания сред лидерите на пазара, защото печелят компаниите, предлагащи най-бърза доставка.

По данни на пътна полиция през първите осем месеца на годината в България купените чисто нови леки и лекотоварни автомобили (категории M1 и N1) са 23 798, което е с 3.26% повече от същия период на миналата година. При колите на възраст до 5 години ръстът е 1.78% (9604 продажби).

В същото време цените на новите автомобили също скочиха, не толкова колкото употребяваните, но все пак осезаемо. Причините са няколко - свръхтърсенето, повишените цени на редица компоненти заради инфлацията, скокът на цените на енергоносителите, поскъпналите суровини и оскъпяването на транспорта и логистиката. Естествено, цените на автомобилите отразяват и ще продължат да отразяват тези промени и очакванията са те да продължат плавно да се повишават. При тази ситуация поръчката на нов автомобил сега не е съвсем лишена от логика, особено ако нуждата от нова кола не е спешна.

Не е сега моментът за кола втора ръка

Що се отнася до употребяваните автомобили, сега е възможно най-неподходящият момент за покупка, смятат експертите на пазара. "Тези, които се интересуват от покупка на автомобил втора употреба, сега избират от най-ограничените и същевременно най-скъпите оферти на пазара на употребявани автомобили", така описва ситуацията в цяла Европа Матас Бузелис, автомобилен експерт и ръководител на отдел "Комуникации" в компанията за автоданни carVertical.

Това важи и за България - тук, от една страна, колите са скъпи, а от друга - предлагането е силно ограничено. Така например автомобил масов среден клас на 7-8 години, който е струвал 10 хил. лв., сега се продава за 15 хил. лв.

В резултат купените леки коли на възраст до 10 години за осемте месеца на годината са 20 085, или с 6.5% по-малко от периода януари - август през миналата година. При най-предпочитаните - тези над 10 години, спадът е почти 11%, а техният брой е 103 767.

Според зам.-председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев търсене на автомобили има, но предлагането е проблематично. "В чужбина няма предлагане. На вътрешния пазар те си ги продават скъпо. За тези, предназначени за външни пазари, се борят 5-6 души и цените са високи", допълва Доросиев.

Той илюстрира ситуацията и с един пример - "в моята автокъща продавам един "Хюндай" ix35 за 20 000 лева. За подобен в чужбина ми искат 11 000 евро, тоест още при покупката съм 1500 лева назад, а нали трябва все пак и поне 1000 лева печалба да имам". Доросиев очаква фалити на автокъщи, като лично за себе си казва, че миналият месец е субсидирал с около 7 хил. лв. бизнеса си с коли с пари от други бизнеси.

Попитан кой са най-търсените автомобили, търговецът отговаря: "Всички, стига да ги има." Запазва се тенденцията в по-големите градове да се търсят по-скъпи коли, на цени от 10 хил. до 50 хил. лв., докато в малките населени места да се купуват най-евтините възможни. Като нова тенденция Доросиев откроява засиленото търсене на хибриди.

Какви са очакванията

Прогнозите как ще се развиват пазарите на нови и употребявани автомобили към момента са трудни, а ситуацията не изглежда никак обещаваща.Според анализаторското звено S&P Global Mobility войната в Украйна ще намали световното производство на автомобили с минимум 2.6 млн. броя през тази и следващата година. От компанията прогнозират, че най-засегнати ще са производителите в Европа, които вероятно ще продадат с 1.7 милиона броя коли по-малко, отколкото ако войната в Украйна не се беше случила. В това число се включват и почти 1 милион коли, които обичайно се купуваха в Русия и Украйна.

Германският Център за изследване на автомобилната индустрия (CAR) пък се фокусира върху продажбите и очаква те да се свият с над 5% в световен мащаб. Глобалните продажби тази година вероятно ще са 67.6 млн. при 71.3 млн. през 2021. Това на практика ще означава, че те са дори по-ниски от пандемичната 2020 г. с 68.6 милиона, или ще стигнат десетгодишно дъно. През 2019 г. в световен мащаб бяха продадени 79.9 милиона нови леки коли. Най-доброто постижение до момента беше 84.4 млн. през 2017 г.

Що се отнася до употребяваните автомобили, според повечето анализи настоящият бум на цените на употребяваните превозни средства е достигнал пика си в средата на тази година и предстои задържане на тези нива. В моментът, в който се нормализират доставките при новите коли, се очаква предлагането на употребявани да скочи драстично, което ще свали цените веднага с около 20-30%. Единствената неизвестна в момента е кога това ще се случи, като добри новини вероятно ще има най-рано след година.

Георги Пауновски, "Дневник"



Водещи

Най-четени