Изкушаваме китайците и швейцарците с вината си 03.04 | 18:05

Всеки втори производител на алкохол бил в сивия сектор

От Десислава Маданска

Българските вина ще бъдат рекламирани с евросредства в Китай, Русия, Швейцария и САЩ. Това съобщиха от Изпълнителната агенция по лозата и виното при откриването на "Винария" 2013 в Пловдив.

От данните на агенцията става ясно, че през миналата година е отчетен ръст при износа на вино въпреки кризата. На вътрешния пазар са реализирани над 100 млн. литра.

Тези, които желаят да развиват нови лозя, могат да разчитат на Националния резервен фонд, заяви изпълнителният директор на агенцията Красимир Коев. Той обясни, че кандидатите могат да заплатят по 1,50 лв. на декар и могат да се възползват от 75% от субсидиите за лозови насаждения.

По думите на председателя на Националната лозаро-винарска камара Пламен Моллов всеки втори производител на спиртни напитки у нас е в сивия сектор. Според него голяма част от потребявания в страната алкохол се произвежда при нерегламентирани условия. По думите му у нас реколтата от грозде е над 350 000 тона, като от тях 150 000 тона отиват някъде, но не е ясно къде.

Причината е липсата на контрол, смята шефът на асоциацията. Затова и той е на мнение, че този алкохол се пласира в селските и квартални кръчми, в хотелите, предлагащи услугата "all inclusive” (всичко включено в цената).

Моллов е на мнение, че контрол над това не може да се осъществява само чрез инцидентни проверки, като инспекциите трябва да са планирани и системни. Според него нелегалното производство крие опасност за здравето, тъй като в тези случаи няма как да бъде извлечен метиловият алкохол и човек може да се натрови.

На традиционната церемония за наградите за най-добри вина и спиртни напитки тази вечер ще бъдат връчени 109 златни медала, като най-високите отличия "Златен Ритон" са 6.

Водещи

Най-четени