КЗП: Интернет търговците трябва да поемат разходите за връщане на дефектни стоки 05.01 | 10:45
Магазин продавал, бижута с фалшиви сертификати за качество, са установили от Комисията
Онлайн ориентираните потребители могат да се сблъскат с три основни групи проблеми, когато си поръчат дадена стока през интернет и при нейното пристигане установят разлики спрямо очакванията им по отношение на нейните качества и характеристики. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria ON Air.
"Първата група проблеми е свързана с т.нар нелоялни практики – когато търговецът умишлено е въвел потребителя в заблуждение относно достойнствата на продукта, който му предлага", посочи Маргаритов. Той даде пример със случай, в който Комисията е установила, че конкретен електронен магазин е придружавал продаваните от него бижута с фалшиви сертификати за качество. "Това означава, че те нямат тези характеристики, които въпросните сертификати ѝ приписват", коментира той. "Нашето решение по такива случаи дава възможност на потребителя да развали сделката и да получи всичко, което е платил за стоката и разходите по нейната доставка и връщане на търговеца.
Включително да претендира някакво обезщетение, ако е претърпял вреди в резултат от това умишлено въвеждане в заблуждение или скриването на важна информация, която би могла да повлияе върху потребителското решение", обясни председателят на КЗП. Маргаритов допълни, че наред с това търговецът бива и санкциониран от Комисията за прилаганата нелоялна практика. Понякога клиентът може да получи нещо различно от поръчаното от него просто поради грешка на търговеца. В тези случаи потребителите имат право на рекламация. "Тогава отново и разходите за връщането и привеждането на сделката в съответствие с параметрите, които тя е трябвало да има от самото начало, са за сметка на търговеца", разясни председателят на КЗП.
Третата група въпроси е свързана с безусловното право на отказ от онлайн покупка на стоката, просто защото тя не е харесала на потребителя. "Вие си поръчвате нещо. Идва същото нещо, но преценявате, че то не Ви харесва по причина, която не сте длъжни да споделяте с никого или дори и самият Вие да не можете да определите точно, но решавате, че ще го върнете. Имате такова право в 14-дневен срок. Разходите по упражняването на въпросното право на отказ много често са за сметка на потребителите", разясни Маргаритов. Той направи важното уточнение, че търговецът обаче е длъжен да упомене това обстоятелство в електронния си магазин, тъй като в противен случай потребителят няма да дължи сумите за куриерските услуги.
Много хора се оплакват в КЗП, че чакат твърде дълго време да получат парите си обратно, каза още Маргаритов. А по закон търговците са длъжни също в 14-дневен срок да възстановят на клиентите си плащането по начина, по който са го получили – по банков път, чрез наложен платеж или друг способ. Това е и едно от най-често санкционираните от КЗП нарушения в онлайн търговията, отбеляза председателят.
"За да могат потребителите да очакват, че нашата намеса ще има положителен резултат при проблем, трябва максимално добре да опазят всички материали, които са свързани с общуването с търговеца по повод извършването на дадената покупка", обърна внимание председателят на КЗП. И уточни, че не е задължително те да са на физически носител, могат да бъдат и електронни файлове. "Тогава за контролния орган е много по-лесно да установи, че от търговеца в определените срокове, в определеното време или не е направено необходимото, или реакцията е била неадекватна. Оттам нататък бихме могли да наложим санкция, от една страна, и от друга – да помогнем на хората да получат в максимално кратки срокове онова, което им се полага", добави той. Димитър Маргаритов препоръча хората да не се предоверяват на оферти от физически лица в интернет, както и на търговци, които предлагат "маркови" стоки на многократно по-ниски цени от средните за тях на пазара. Причината – или нищо няма да получат срещу парите си, или стоката ще е със значително по-ниско качество.
Водещи
-
Месец ма - добър и ласкав за всички знаци на зодиака, но особено за теи зодии
Има и изключения
24.04 | 21:00
-
За кои шофьори винетките стават безплатни?
Измененията в Закона за пътищата бяха внесени от Костадин Костадинов („Възраждане“) и група...
24.04 | 20:45
-
Радев: Напълно подкрепям Главчев в избора му на министри, отговорността е негова
Той поздрави народните представители за увеличението на заплатите на военнослужещите
24.04 | 20:31
-
Гръмотевични бури и жълт код за четвъртък, от уикенда времето се обръща
През почивните дни ще бъде предимно слънчево, вероятността за валежи намалява, температурите...
24.04 | 20:15
Най-четени
-
Борисов: Не може да има сглобка с хора, които не си дават реална представа за това, което са сътворили
"Отново сглобка – много зависи кой как ще се представи, кой от тях има интегритет, за да...
24.04 | 11:15
-
Мангъров: Недостатък на ваксината против коклюш е причина за бума на заболяването у нас сега
"До втория си месец децата трябва да си стоят вкъщи и ако могат, да се отложат погачи, питки,...
24.04 | 10:59
-
Днес ще бъде предимно слънчево
Максималните температури ще бъдат между 19° и 24°, в София – около 20°.
24.04 | 08:15
-
Остър спор в кулоарите на парламента между бившите партньори в управлението
ПП-ДБ и ГЕРБ с взаимни обвинения за забавянето на законопроектите, свързани с второто плащане...
24.04 | 12:45