КЗП уличи десетки търговци в нелоялни практики на пазара 26.02 | 16:00

Хванатите в нарушение търговци могат да отнесат глоби до 50 хил. лева, но за големите вериги, където са констатираните нарушения, тази санкция няма да е от значение

От iNews

Комисията за защита на потребителите уличи десетки търговци на родния пазар в нелоялни търговски практики. При проверки са констатирани още стотици нарушения.

"От 350 проверки са констатирани 370 нарушения. По-тревожното е, че около 150 са нелоялните търговски практики при големи търговци, останалите са свързани с по-леки нарушения. Нелоялните търговски практики в такъв голям обем са силно притеснителна тенденция. Това означава, че този проблем е бил пренебрегван или толериран даже в продължение на доста време", заяви пред Българското национално радио председателят на КЗП Стоил Алипиев. 


Хванатите в нарушение търговци могат да отнесат глоби до 50 хил. лева. За големите вериги обаче, където са констатираните нарушения, тази санкция няма да е от значение, посочи още Алипиев. 


"Нелоялните търговски практики са един от основните проблеми на пазара. Те са проблем, защото допуснати в голям обем, упражнявани от търговци, които имат преобладаващ дял в един пазарен сегмент - 50-60%, са предпоставка за изкуствено завишаване на цени. 


Упражнявани в такива големи размери, упражнявани от търговци, които имат този голям пазарен дял, те неминуемо завличат всички останали участници в пазара".


Една стока струва толкова, колкото потребителят дава съгласие да я закупи, посочи Стоил Алипиев и добави: 


"Въпросът е дали той дава съгласие в следствие на негов информиран избор или в следствие на това, че е подведен".


Той даде примери, при които търговецът привлича хората с подвеждащи послания и промоции. Има дори случаи, при които стоката е с 20-30% по-висока от тази в конкурентни обекти. 


Друга често срещана практика е търговецът да привлича клиенти с промоционални стоки, за които няма наличност. Тогава хората купуват всичко останало, което им е необходимо, въпреки цената. 


Срещаме практики, които подвеждат потребителя по различни начин, например промоция "Плащаш 2, получаваш 3". Има случая, в които стоките са така подредени, че като вземеш първата или втората, на касата се оказва, че тази стока не е в промоция, изброи председателят на КЗП.


Според него делът на големите търговски вериги на пазара на хранителни стоки е преобладаващ - със сигурност е над 50%.

Той заяви, че нямат сигнали за опити техни инспектори да бъдат "мотивирани" от нарушителя, така че да не съставят акт. 

По думите му е рано да се очакват резултати 8 дни след проверките.

Водещи

Най-четени