КЗП ще проверява "бързите" кредити 13.03 | 16:18

Тези кредити са ахилесова ни пета, призна председателят на Комисията Златев

От Филипа Тодева

През тази година Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва серия от анализи по сектори. Ще се проверява дали предлаганите туристически продукти и общите условия по ипотечни кредити съответстват на законодателството.

"Бързам да кажа, че бързите кредити са една ахилесова пета, защото КЗП участва в последващ контрол, който се оказва неефективен", заяви председателят на комисията Валентин Златев по време на среща между КЗП и представители на големите търговски вериги.

Златев призна, че проблемите в тази сфера опират до промени в законодателството, които вече се очакват. В Закона за потребителския кредит ще бъдат засегнати правилата за сключване не тези договори. Основните измами при бързите кредити са вързани с размерите на лихвите, които трябва да се погасяват.

"Оказва се, че една сума, която сама по себе си не е съществена, ще трябва да се върне след три или след шест месеца в четирикратен или петкратен размер, като в съзнанието на потребителя остава съвсем друго впечатление", каза той. Лихвите се калкулират не върху остатъка от неразплатената сума, а върху цялата сума. "Това е основният трик, който се използва от фирмите, предоставяши бързи кредити", посочи още Златев.

В комисията продължават да постъпват жалби на потребители от мобилните оператори. Техните договори са били подновени автоматично за срок от една година през декември. "Считаме, че това са последните опити за упражняването на своеобразен терор по отношение на българския потребител от страна на мобилните оператори", коментира още председателят на КЗП.

На фона на 30 хил. проверки досега има около 90 случая на нелоялна търговска практика.

От комисията констатират, че се е повишило нивото на потребителската култура и потребителската активност. Ако през 2005 година потребителските жалби и сигнали са били 2 554, то през миналата година е имало над 16 хиляди основателни жалби.

Вече са наложени правилата при обявяване на сезонни намаления, спазва се правото на информация, правилното обозначаване на цените. Все по-успешно се предотвратява разпространението на опасни стоки на българския пазар. В последните години средно за 150 стоки се доказва, че са опасни. При нелоялните търговски практики обаче не се констатира намаляване.

С промените в Закона за защита на потребителите от миналата година е регламентирана възможността от уреждане на потребителски спорове чрез производство пред медиатор. Съдействието се осъществява по искане на потребителите. Законодателните промени бяха обект на днешната работна среща между ръководството на КЗП и представители на големите търговски вериги.

Водещи

Най-четени