Как да пазаруваме на Черния петък – съветите на Европейския потребителски център 19.11 | 16:20
Практиката показва 5 слабости, характерни за клиентите в условията на „новото нормално“

По традиция намаленията, Черният петък и цветните отстъпки стимулират потребителя да вложи средства в уред за бита, дрехи или бижута с преценката, че инвестицията е практична и изгодна. Според проверка на жалбите, по които екипът на ЕПЦ България е работил през месеца на Черния петък миналата година основните проблеми са били два – доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени, а в някои случаи – са получени само част от желаните стоки.
Какво още кара потребителите да се чувстват неуверени, когато пазаруват онлайн?
В практиката на ЕПЦ България при работа по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от ЕС се открояват пет потребителски слабости, характерни и в условията на "новото нормално”.
- Разчитате на импровизация.
В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например.
- Пропускате скритите разходи.
Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка.
Проверете и дали намалението не важи само при определени условия – например покупка над дадена стойност или на определено количество.
- Подценявате "дребния шрифт".
Веднъж натиснал бутона "плати", потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.
- Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите.
Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.
- Не комуникирате с продавача – просто поръчвате.
Всеки етап на отношенията потребител – продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера.
"При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна – да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай – може да се свърже с нас", уточнява Соня Спасова от ЕПЦ България.
Водещи
-
Ключови промени в "Гражданска отговорност"
Правилата за прилагане на системата „бонус-малус” „Гражданска отговорност” трябва да бъдат...
01.07 | 19:30
-
Почина съпругът на княгиня Мария Луиза - Бронислав Хробок
Скръбната вест е съобщена от директора на Фонд „Цар Борис и Царица Йоанна“ доц. д-р Ивайло...
01.07 | 19:15
Най-четени
-
Скачат заплатите с 15 % в този сектор
По думите му, не става въпрос за криза, търсенето остава, но бизнесът се е научил да планира.
01.07 | 11:30
-
"Промяната" увисна на ръцете на ДБ
01.07 | 17:00
-
От 1 юли влиза в сила увеличението на пенсиите според Швейцарското правило
Всички пенсии се увеличават с 8,6%.
01.07 | 10:14