Как да пазаруваме на Черния петък – съветите на Европейския потребителски център 19.11 | 16:20
Практиката показва 5 слабости, характерни за клиентите в условията на „новото нормално“

По традиция намаленията, Черният петък и цветните отстъпки стимулират потребителя да вложи средства в уред за бита, дрехи или бижута с преценката, че инвестицията е практична и изгодна. Според проверка на жалбите, по които екипът на ЕПЦ България е работил през месеца на Черния петък миналата година основните проблеми са били два – доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени, а в някои случаи – са получени само част от желаните стоки.
Какво още кара потребителите да се чувстват неуверени, когато пазаруват онлайн?
В практиката на ЕПЦ България при работа по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от ЕС се открояват пет потребителски слабости, характерни и в условията на "новото нормално”.
- Разчитате на импровизация.
В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например.
- Пропускате скритите разходи.
Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка.
Проверете и дали намалението не важи само при определени условия – например покупка над дадена стойност или на определено количество.
- Подценявате "дребния шрифт".
Веднъж натиснал бутона "плати", потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.
- Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите.
Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.
- Не комуникирате с продавача – просто поръчвате.
Всеки етап на отношенията потребител – продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера.
"При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна – да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай – може да се свърже с нас", уточнява Соня Спасова от ЕПЦ България.
Водещи
-
След земетресенията на Камчатка: Огненият пръстен в Тихия океан се събуди
Това може да убие милиони хора по Земята
31.07 | 20:45
-
Харалан Александров с кментар на „политическите войни” в страната
Радев атакува цялостната стабилизация на управлението, твърди социалният антрополог
31.07 | 20:15
Най-четени
-
"Възраждане" иска парични санкции за спящите депутати
По-строги санкции за редовно отсъствие
31.07 | 10:30
-
Асен Василев: В България за първи път от четири години българите започнаха да обедняват
Това заяви председателят на "Продължаваме промяната" Асен Василев на брифинг в Народното...
31.07 | 11:15
-
Димитър Стоянов: Премиерът манипулативно представя данни за пожарогасителната техника
Росен Желязков политизира проблема с липсата на летателна техника за гасене на пожари, заяви...
31.07 | 13:10
-
Президентът: Средствата за развитие на противопожарна авиация да бъдат насочени не към МВР, а във ВВС
Управляващите най-накрая трябва да вземат решение, заяви той
31.07 | 15:00