Какво ни струва парното? 28.09 | 11:28
Огромна част от разходите на топлофикациите са за гориво, а ниските доходи отказват хората от услугата
Топлофикациите предоставят най-екологичното и най-евтиното отопление, смята директорът на дирекция "Топлоенергия" в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Васил Лозанов. Той изказа своето мнение по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България".
11 от общо 19-те лицензирани топлоцентрали у нас работят на природен газ. Това гориво е по-екологично чисто, отколкото въглищата, например. Има и висока калоричност. Само пет централи у нас генерират топлоенергия от въглища. Топлоцентралата в Банско пък използва биомаса за производството на топлинна енергия.
Горивото всъщност е основен фактор при формирането на цената на топлинната енергия. При производството на енергия от въглища 90% от разходите за това идват от горивото. При биомасата процентът пада до между 65-72%, а когато се използва природен газ процентът е около 72-80 на сто, разкриват експертите, цитирани от econ.bg.
Повечето топлофикационни дружества у нас се оплакват от липсата на добро законодателство и нормативна уредба, която да регламентира дейността им, стана ясно по време на форума. Исканията са за промени в прилаганите методи и модели за регулиране на цените от ДКЕВР.
По време на форума едно от топлофикационните дружества в страната - "ЕВН България", представи профил на своите потребители. Данните от тяхното проучване показват, че средните доходи на повечето от клиентите са до 250 лева (за 41% от хората) и до 500 лева (45%). Клиентите ограничават услугите, които предлага дружеството, защото не могат да си ги позволят.
50% от хората не използват радиатори за отопление, а ползват само топла вода. 17% от клиентите пък не потребяват нито една от услугите, но са принудени да плащат за сградната инсталация.
От проучването става ясно още, че 51% от клиентите на "ЕВН България" са работещи, 13% са безработни, а 34% са пенсионери.
2/3 от жалбите на клиентите са относно фактурите, а не относно услугите - 22% от всички жалби са за стойността на фактурата, а само 8% са срещу предлаганата услуга.
От топлофикационното дружество виждат решение на част от проблемите в дистанционното отчитане на потребената енергия - така ще има по-детайлно месечно наблюдение и ще бъдат премахнати изравнителните сметки, които често се оказват в повече на отънелите бюджети на клиентите.
Водещи
-
Тестът на електронни устройства за 9 клас: Всичко, което тряба да знаете
Вече е създадена цялата необходима организация, а на учениците е дадена възможност да се...
11.10 | 17:45
-
Бъдещето на частния пътнически железопътен транспорт в България остава неясно
Предвид различните предизвикателства, с които се сблъсква, компанията подхожда предпазливо към...
11.10 | 17:15
-
Пожарът в една от клетките на депото за битови отпадъци край Враца е локализиран
В града вече не се усеща задушлива миризма
11.10 | 17:00
Най-четени
-
Васил Терзиев: Бонусна система в транспортния сектор на столицата ще има
По думите му до средата на другата седмица синдикалните организации трябва да запознаят своите...
11.10 | 13:30
-
Министерство на електронното управление: Изтекла гаранция на 9600 машини за гласуване не застрашава изборния процес
"Надяваме се изборната активност да бъде повишена, за да може всички граждани да са доволни",...
11.10 | 13:59
-
Много силни геомагнитни бури от степен G4 през днешния ден
Заредените частици от бързото изхвърляне на плазма от короната на Слънцето се движат със...
11.10 | 09:59