Какво ни струва парното? 28.09 | 11:28
Огромна част от разходите на топлофикациите са за гориво, а ниските доходи отказват хората от услугата

Топлофикациите предоставят най-екологичното и най-евтиното отопление, смята директорът на дирекция "Топлоенергия" в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Васил Лозанов. Той изказа своето мнение по време на форума "Екологична топлина: Има ли бъдеще за централното топлоснабдяване в България".
11 от общо 19-те лицензирани топлоцентрали у нас работят на природен газ. Това гориво е по-екологично чисто, отколкото въглищата, например. Има и висока калоричност. Само пет централи у нас генерират топлоенергия от въглища. Топлоцентралата в Банско пък използва биомаса за производството на топлинна енергия.
Горивото всъщност е основен фактор при формирането на цената на топлинната енергия. При производството на енергия от въглища 90% от разходите за това идват от горивото. При биомасата процентът пада до между 65-72%, а когато се използва природен газ процентът е около 72-80 на сто, разкриват експертите, цитирани от econ.bg.
Повечето топлофикационни дружества у нас се оплакват от липсата на добро законодателство и нормативна уредба, която да регламентира дейността им, стана ясно по време на форума. Исканията са за промени в прилаганите методи и модели за регулиране на цените от ДКЕВР.
По време на форума едно от топлофикационните дружества в страната - "ЕВН България", представи профил на своите потребители. Данните от тяхното проучване показват, че средните доходи на повечето от клиентите са до 250 лева (за 41% от хората) и до 500 лева (45%). Клиентите ограничават услугите, които предлага дружеството, защото не могат да си ги позволят.
50% от хората не използват радиатори за отопление, а ползват само топла вода. 17% от клиентите пък не потребяват нито една от услугите, но са принудени да плащат за сградната инсталация.
От проучването става ясно още, че 51% от клиентите на "ЕВН България" са работещи, 13% са безработни, а 34% са пенсионери.
2/3 от жалбите на клиентите са относно фактурите, а не относно услугите - 22% от всички жалби са за стойността на фактурата, а само 8% са срещу предлаганата услуга.
От топлофикационното дружество виждат решение на част от проблемите в дистанционното отчитане на потребената енергия - така ще има по-детайлно месечно наблюдение и ще бъдат премахнати изравнителните сметки, които често се оказват в повече на отънелите бюджети на клиентите.
Водещи
-
52-годишен българин изчезна при гмуркане в Охридското езеро
Местната полиция и водолазни екипи започнаха издирвателна операция
09.08 | 19:13
-
Пълнолуние във Водолей днес: Ето какво ще донесе на всяка зодия
Нито един зодиакален знак няма да остане незасегнат
09.08 | 17:40
-
Тръмп обяви, че е помирил Армения и Азербайджан
09.08 | 17:20
-
Два шведски самолета също се включват в гасенето на огнения ад край Славянци
Задействан е кризисния щаб, който наблюдава обстановката и при необходимост ще се вземе...
09.08 | 17:00
Най-четени
-
Левон Хампарцумян каза докога да не пипаме Бурканбанк
И преди, и след еврозоната с парите от бурканите по закон можем да платим всичко
09.08 | 11:00
-
Фон дер Лайен: ЕС е готов да предостави 3 млрд. евро на един "демократичен" Беларус
Тя потвърди ангажимента на блока да предостави пакет от 3 милиарда евро за подпомагане на...
09.08 | 16:00