Корупция и администрация най-много пречат на бизнеса 10.06 | 14:56

Чуждите инвеститори ни заобикалят заради ниската конкурентоспособност

От Кристиан Костурков

Корупцията, неефективната държавна администрация и затрудненият достъп до финансиране са основните пречки пред развитието на бизнеса и конкурентоспособността на България. Това стана ясно от думите на Мария Прохаска, изпълнителен директор на Центъра за икономическо развитие (ЦИР), по време на представянето на изследването "Анализ на конкурентоспособността на българската икономика", което се издава с подкрепата на Българската минно-геоложка камара (БМГК). Тези проблеми пречат на развитието на нашата икономика от приемането на страната ни в ЕС насам. Това е и причината в момента България да заема 54-то място от 144 държави според индекса на конкурентоспособността. За нас той е 4.37 от максимален 7, обясни Прохаска.

В същото време обаче по отделни показатели страната ни значително изостава от други държави и то не само в Европа. Според ефективността на институциите България заема незавидното 112-то място. По иновативност, както и по състояние на бизнеса, сме на 105-а позиция, а по пазар на труда заемаме 67-мо място. Най-добрите показатели на страната ни са 36-та позиция според състоянието на макроикономическата среда и 41-во – по техническа готовност, допълни още Прохаска.

Като цяло обаче България се намира в незавидна позиция и е слабо конкурентна както на повечето страни в ЕС, така и на някои от Азия и други части на планетата, показва изследването. Затова държавата трябва спешно да обърне внимание на развитието на някои основни параметри, които ще подобрят позициите ни. Усилията трябва да бъдат насочени най-вече към развитието на по-ефективни институции, насърчаване и засилване на развитието на иновациите, инфраструктурата, инвестициите, образованието, както и малките и средни предприятия и ефективното използване на средствата от европейските фондове, сочат резултатите от изследването на ЦИР. "Искам да обърна внимание, че под развитие на инфраструктурата не се има предвид само изграждането на шосета и магистрали, а и електроенергийната мрежа, развитието и подобряването на свързаността с интернет и др.”, отбеляза Мария Прохаска.

Проблемите на българската икономика и изоставането й спрямо конкурентите идват и от не толкова доброто брандиране на страната ни в чужбина като инвестиционна дестинация. Това показва изследването "Анализ на социално-икономическото развитие и конкурентоспособността на България", което също е поръчано от БМГК и се издава с подкрепата на Камарата. "За никого не е тайна, че чуждите инвеститори опознават и се интересуват от дадена страна предимно чрез допитвания до свои колеги и имиджът се предава по-скоро от уста на ухо”, обясни Тодор Галев, старши анализатор "Икономическа програма” на Центъра за изследване на демокрацията. Той допълни, че за това брандиране на страната ни трябва да се погрижат съответните институции, а не само родният бизнес. Така ще се избегне заобикалянето на България от чужди инвеститори, които отиват да влагат парите си в други държави.

Макар и не толкова много, в страната ни се наблюдават и положителни тенденции по отношение на развитието на икономиката и конкурентоспособността, отбеляза още Галев. Според анализа на ЦИД през 2015 г. спрямо 2014 г. у нас се подобрява нивото на отделените от компании средства за развойни дейности. Това обаче е по-скоро статистически погледнато. Защото и по-рано определени фирми са заделяли такива средства, но те просто не са били отчитани като такива, а по-скоро са осчетоводявани просто като разходи, поясни експертът. "Т.е. развойната дейност също е мярка, която ще подобри конкурентоспособността на българската икономика. А и това може да стане по-скоро чрез усилията на самия бизнес, а не толкова на държавата”, каза Галев.

Двете изследвания съдържат и конкретни предложения и мерки, които трябва да бъдат предприети, за да се повиши конкурентоспособността на България. Те ще бъдат представени на правителството, но не трябва да се възприемат като идея само към настоящата власт, а и към следващите кабинети, които да следват дългосрочната визия. Всички тези действия обаче ще трябва да бъдат редовно подлагани на мониторинг, който да покаже до каква степен са били успешни, обясни председателят на БМГК проф. д-р Лъчезар Цоцорков. Той допълни, че такъв анализ трябва да се прави на кратки периоди, например 3 месеца или максимум 1 година, за да може да се види кои мерки не дават резултат и към тях да бъде пренасочен необходимия ресурс и внимание. Цоцорков допълни, че системата за мониторинг е заимствана от Швейцария.

Председателят на БМГК  алармира и че чуждите инвеститори заобикалят България и отиват да вложат парите си там, където ще получат по-добра възвръщаемост. Една от причините е и че страната ни се намира на 57-мо място от 60 с развиващи се икономики. "Очевидно 10-процентният корпоративен данък не е достатъчен и трябват и други стимули, които да привлекат инвеститорите”, каза Цоцорков. Той допълни, че трябва да се обърне внимание и на другите фактори в икономиката, за да можем успешно да се конкурираме не само с държавите от нашия регион и ЕС, но и с други, като т.нар. Азиатски тигри, например. Цоцорков подчерта още, че предлаганите от двете изследвания мерки за подобряване на конкурентоспособността на България не са само по отношение на правителството, но са насочени и към бизнеса и социалните партньори.

Водещи