Лукойл: Навсякъде в ЕС дизелът без акциз е по-скъп от бензина 11.03 | 14:06

Изключение прави Швеция

От Нели Минчева

В почти целия Европейски съюз (с изключение на Швеция) дизеловото гориво без акциз и ДДС е по-скъпо от бензин А95. Тази тенденция е трайна и е резултат от увеличеното потребление на дизел в световен мащаб, разясниха от Лукойл България.

Поради социалните функции на дизеловото гориво обаче повечето европейски страни са възприели такава данъчна политика, че след данъчно облагане крайната цена на бензина става по-висока от тази на дизела, както поради големите разлики в акцизните ставки (до 300 EUR на 1000 л), така и чрез различни облекчения – ниски или нулеви ставки за биодизел, преференции за различни групи потребители или по-ниско облагане с ДДС.

Към настоящия момент у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания – ДДС и акцизи. С повишаването на акциза в началото на годината и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена нарасна.

"Поради липсата на акцизни преференции за гориво с 3% биосъставки и малката разлика между акцизните ставки на бензините и дизела (под 50 евро за 1000 л), крайната му цена надхвърля тази на бензин А95 и тази тенденция може да се промени само чрез промяна в данъчната политика", казват от компанията.

При сегашната пазарна конюнктура бизнесът на транспортните фирми е силно затруднен. Според Лукойл тези затруднения са причинени в много по-голяма степен от срива в строителния сектор и свиването на производството, които лишават транспортните фирми от огромен обем поръчки, отколкото от повишаването на цените на горивата, защото те са включени в цената на тяхната услуга. В този смисъл Лукойл счита претенциите им към производители и дистрибутори на горива за "необосновани".

На фона на започналите проверки за картел на пазара на горива у нас от компанията коментират:

"Пазарът на горива в България е напълно свободен и при наличието на пет рафинерии в пряко съседство, няма никакви пречки за внос на горива по законосъобразен начин, ако техните цени са по-изгодни от тези на бургаския комбинат. При наличието на над 3000 бензиностанции с различни собственици, при стотици търговци на едро, конкуренцията в отрасъла е много по-силен и действащ регулатор от всеки регулаторен орган, тъй като всяко необосновано покачване на цените води до загуба на пазарен дял за съответните търговци на горива.

Лукойл-България следи постоянно международните котировки и реагира веднага на всяка тенденция към успокоение на обстановката със съответно понижение на цените", казаха от компанията след запитване от редакцията ни в четвъртък.


Следват разяснителни графики за динамиката на изменение на котировките на петрол и дизелови горива на международните пазари. За целта са приложени две графики, които показват движението на дизеловото гориво (първа графика) и на петрола сорт Брент (втора графика). Ppm представлява количеството сяра, което се съдържа в дизела съгласно стандартите на ЕС.

 

 

Динамика на изменение на цената на дребно на дизеловото гориво в България от началото на 2011 г. (по ординатната ос са показани цените в левове). 

 

Водещи

Най-четени