Главната търговска улица в София "Витошка" ще претърпи своя ренесанс през август, прогнозират от консултантската компания Coliers International България. Според експеритите блясъкът на главната търговска улица на столицата ще бъде върнат след откриването на новата метроотсечка.
Освен метрото обаче за привличане на търговските марки ще е необходима и ясна визия за създаването на приятен облик на булеварда и реновирането на пешеходната пътека, коментира Иглика Йорданова, която е мениджър на компанията.
Какво точно показа докладът на Colliers за развитието на пазара на недвижими имоти през миналата година, разказва Econ.bg.
Пазар на търговски площи
Събитието на миналата година е откриването на първия магазин на мебелната верига от типа "Направи си сам" IKEA, смятат експертите. За тази година се отбелязва анонсът за навлизането на шведската модна верига H&M през март тази година.
Най-активни на пазара са били дискаунт веригите, които са провели активна експанзия – през втората полвина на 2011 г. През миналата година обаче не е открит нито един нов търговски център.
За 2012 година са планирани откриванията на два мола в София – Paradise Centre и Bulgaria Mall, а догодина още един - Sofia Ring Mall. В Бургас през тази и следващата година ще бъдат открити два нови мола – The Strand, който ще бъде първият лайфстайл търговски център от открит тип, и Galeria Burgas.
Средното ниво на свободните площи в търговските центрове през втората половина на 2011 г. е 6%, като в The Mall, Mall of Sofia и Сердика Център е около 2%, а по-високи нива са достигнати в Sky City Centre. При наемните нива се наблюдава спад от 27%, което се дължи най-вече на падането на наемите на бул. "Витоша".
Пазар на жилищни площи
Налице е потенциален недостиг на жилищни площи от средно високия и високия клас. Свободните жилища са 18%, което е с 2% по-малко от 2010 година. В същото време през 2011 г. не са започнати нови мащабни проекти в сегмента. Много от съществуващите площи от високия клас не отговарят на изискванията на клиентите. 50% от потенциалните купувачи искат да живеят в комплекс от затворен тип в покрайнините на София.
Решаващи при покупката са достъпът до жилището, качеството му, наличието на зелени площи и цената, заяви Таня Емилова от Colliers.
Няма промяна на стойностите през 2011 г., които варират между 850 и 1600 евро на кв.м. Отстъпките от официалната цена са между 10 и 15%. Средната цена, на която се стига до сделка, е над 150 000 евро.
Купувачите са основно мениджъри или хора със собствен бизнес между 26 и 45 години.
Пазар на офис площи
През втората половина на 2011 г. предлагането на офис площи в София се е увеличило с 12%, като свободните площи са 25% към края на годината. Офисите клас А са едва 19% от всички офис площи, помещаващи се в общо 16 сгради в столицата.
Търсенето през втората половина на годината се е увеличило повече от два пъти в сравнение с първата половина, заяви управляващият директор в Colliers Атанас Гаров. Основната част от търсенето се дължи на премествания, както и на идващи да работят у нас международни компании, предимно във фармацевтичния и IT сектора.
Наемите остават стабилни – от 6 евро кв. м. за клас А в периферията на София до 11 евро кв. м. в центъра, където наемните нива са паднали с около 1 евро кв.м. Незаетите площи леко се увеличават през второто полугодие и достигат 25,2%.