Нови такси вдигат цените на колите у нас 30.06 | 19:00
Вносителите на автомобили твърдят, че България гази евродирективи за рециклирането

Според авторите на тарифните промени - Министерството на околната среда, целта е купувачите да бъдат насърчени да избират по-нови, по-модерни и по-екологични автомобили. Продуктовите такси се събират като средства, които да се използват за рециклиране на МПС-то, когато то излезе окончателно от употреба.
Проектът, който бе пуснат за обществено обсъждане, предвижда най-сериозно вдигане на екотаксите за колите с двигатели с вътрешно горене, които са навършили 10-години от първата регистрация. Скокът за тях ще е с 24% - от 310 лв. на 385 лв. За новите автомобили с бензинов или дизелов двигател предлаганата промяна е от 125 лв. на 150 лв.
За нови хибриди се предвижда леко покачване – от 100 лв. на 105 лв., а за новите електрически коли (до 3,5 тона) екотаксата остава без промяна - 102 лв.
Вдигат се и таксите за камиони и автобуси. За нови МПС от категориите M2 и N2 увеличението ще е от 625 лв. на 655 лв., за същите категории, но на възраст над 10 години - от 1550 лв. на 1890 лв. За най-тежките камиони и автобуси таксата ще се качи от 938 лв. на 1010 лв., ако за нови, а ако са над 10 г. – от 2325 на 2940 лева. .
За първи път се предлага таксуване и на употребявани електромобили. Ако возилото е на до 5 години, екотаксата ще е:
за електромобили до 3,5 т (М1/N1) – 180 лв.
за микробуси (M2/N2) – 815 лв.
за големи автобуси и камиони - над 3.5 т (M3/N3) – 1280 лв.
Остаряване
От МОСВ изтъкват, че се налага актуализация, защото последните промени за употребявани електрически МПС-та са от 2018 г.
По данни на МВР над 90% от колите у нас са над 20 години - такива са над 2.8 милиона от общо регистрираните 3.1 милиона.
През 2024 г. са регистрирани над 250 000 употребявани превозни средства - пет пъти повече от новите.
В България неотклонно има ръст в покупките на нови автомобили, но огромната част от купувачите все пак избират по-евтини коли "втора ръка".
Контра
Асоциацията на вносителите на автомобили излезе с остро становище срещу задаващото се поскъпване. При това АВА критикува не само предложеното вдигане на таксите, но и самия начин на събирането им. Според асоциацията у нас системата за екотаксите за е изначално сбъркана и противоречи на правилата на ЕС. Вносителите на коли твърдят, че продуктовите такси трябва да се начисляват едва когато превозното средство стигне до бракуване, а не при вноса му в България, каквато е практиката сега. И настояват за радикални промени на сегашния режим на таксуване. Позицията им е изпратена до премиера Росен Желязков и до министъра на околната среда Манол Генов.
Пасажите по-долу са от становището на Асоциацията. От АВА посочват, че има осъдително решение на Съда на ЕС срещу картелно споразумение, с което производителите на автомобили са се "измъкнали" от отговорността за събирането на продуктови такси.
Снимки: Сега
Водещи
-
Напусналият ПП Димитър Шалъфов описа поетапно корупциония скандал
Преди дни общинският съветник заедно с още трима свои колеги обвиниха партията в корупционни...
06.07 | 10:00
-
Трафикът по границите с Турция, Гърция и Румъния
Движението към съседните ни страни е интензивно
06.07 | 09:45
Най-четени
-
Трафикът по границите с Турция, Гърция и Румъния
Движението към съседните ни страни е интензивно
06.07 | 09:45