Обучението по предприемачество набира скорост в ЕС 15.04 | 15:54

За България то е включено в националните стратегии за учене през целия живот

От Георги Георгиев

Повечето европейски държави все по-активно насърчават обучението по предприемачество, както става ясно от публикуван нов доклад на Европейската комисия.

В осем държави (Дания, Естония, Литва, Холандия, Швеция, Норвегия, Обединеното кралство — Уелс, и Белгия — фламандската част) са в ход специални стратегии за насърчаване на обучението по предприемачество.

За България и други 12 държави (Австрия, Гърция, Исландия, Испания, Лихтенщайн, Полша, Словакия, Словения, Турция, Унгария, Финландия и Чехия) този вид обучение е включен в националните стратегии, насочени към ученето през целия живот, младежта и растежа.

Днес половината европейски държави провеждат образователни реформи, включващи разширяване на обучението по предприемачество. Общо 31 европейски държави и 5 региона попаднаха във фокуса на доклада, озаглавен "Обучение по предприемачество в училищата в Европа", съобщиха от пресслужбата на ЕК.

Андрула Василиу, комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта, заяви: "Обучението по предприемачество е стимул за растеж и извор на вдъхновение за бъдещите предприемачи. Ако Европа иска да остане конкурентоспособна, тя трябва да инвестира в гражданите си, в техните възможности да се приспособяват и да бъдат новатори."

"За тази цел ние трябва да съдействаме за реална промяна в нагласата в Европа към възприемане на предприемачески подход, а това започва с пробуждане на предприемаческия дух още от ранните етапи на обучение.", допълни Василиу.

Данните в доклада сочат, че обучението по предприемачество има ясно определено място в учебните планове в две трети от наблюдаваните държави. Макар предприемачеството да не се преподава като отделен предмет в началните училища, половината държави са си поставили учебни цели, свързани с възпитаване на предприемачески подход и усвояване на умения като инициативност, поемане на риск и творчески дух.

Половината от държавите са включили предприемачеството в учебния план за основното и средното образование в рамките на задължителни предмети като икономика и социални науки.
В две държави (Литва и Румъния) предприемачеството се преподава като отделен задължителен предмет. Придобиването на конкретни предприемачески умения е формулирано като цел в четири държави (Литва, Румъния, Лихтенщайн и Норвегия).

Според доклада дванадесет държави подкрепят инициативи във връзка с обучението по предприемачество, например разгръщане на по-тясно сътрудничество между образованието и бизнеса и създаване на малки предприятия, ръководени от учащи се. Специална подготовка за преподавателите в тази област обаче се предлага само във фламандската част на Белгия, България и Холандия.

Едва една трета от европейските държави предоставят централизирани насоки и учебни материали за обучението по предприемачество.

Водещи