Отделяме по 250 лева за коледни подаръци 29.11 | 12:12

Това е с 4% по-малко от миналогодишната сума

От Ралица Стоянова

Българите смятат да купят един подарък по-малко по Коледа и Нова година.

Ако в края на 2011 г. те са били готови да зарадват средно по 6,2 човека от най-близкия си кръг, сега планират да направят това за 5,6 роднини, приятели и познати, сочат данни от проучване. 

Българските домакинства планират за подаръци средно по 250 лева, което е с 4% спад на разходите в сравнение с миналата година. Най-много потребители – 33% от отговорилите на електронната анкета, са готови да отделят от 100 до 200 лева. Това означава, че покупките на човек ще са от 18 до 36 лева, като сред най-предпочитаните стоки са посочени дрехи, електроника, козметика и детски видео игри.

От запитаните само 5 на сто имат нагласа да похарчат от 500 до 1000 лева за подарък, а над тази сума – други 2%. Независимо от размера на разходите, които ще бъдат направени, мнозинството българи – 89% от потребителите на сайта, декларират, че няма да вземат потребителски кредит или заем за коледното пазаруване. На обратното мнение са само 3 на сто от анкетираните, като техният брой намалява наполовина в сравнение с 2011 г.

Тенденцията за тази година показва растяща роля на интернет като основен източник на информация за асортименти и цени, както и на готовността за пазаруване онлайн.

0 на сто по-малко българи са готови да обикалят по магазините тази година, а процентът на планиращите покупка по електронен път спрямо 2011 г. се е увеличил с рекордните 32%. Промяната в нагласите се дължи основно на избягването на опашки по празниците, богатия избор на стоки в интернет, както и по-ниските цени при онлайн покупка спрямо традиционните магазини.

Потребителите в мрежата тази година търсят повече домашна техника и мобилни телефони, отколкото часовници и бижутерия. Мъжете се насочват главно към електрониката, докато жените предпочитат дрехите и детските видео игри.

При избора на подарък за Коледа и Нова година хората се ръководят от конкретните нужди на техните роднини, приятели и познати. Въпреки, че за 67% от потребителите качеството продължава да има определящо значение, 10 на сто повече българи са заявили, че за тях най-важна сега е цената на съответния подарък. 

Водещи

Най-четени